قشم- ایرنا- مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بیش از ۴۰ هزار تُن کالای تولیدی به ارزش بیش از ۱۰۱ میلیون دلار ظرف یکسال گذشته از این منطقه به داخل و خارج از کشور صادر شده است.

علی همایونی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود:  ۲۰ هزار و ۴۴۶ تُن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار میزان صادرات منطقه آزاد قشم به داخل کشور بود.

وی ادامه داد: پارسال ۲۰ هزار و ۴۲۳ تنُ کالا به ارزش بیش از ۷۰ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار نیز به سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و کشورهای عراق، هند، پاکستان، چین، امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم نصریح کرد: سال گذشته همچنین مواد اولیه مصرفی مورد نیاز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و ماشین‌آلات مربوط به خطوط تولید به قشم وارد شد که ارزش آن افزون بر پنج هزار و ۸۹۰ تُن کالا به ارزش ۴۶ میلیون دلار بود.

وی اظهار کرد: کشورهای فرانسه، سوییس، بلژیک، ایتالیا، هلند، چین، ترکیه، امارات و آلمان مهمترین مبدا محصولات وارداتی جزیره قشم هستند.

همایونی خاطرنشان کرد: رونق بخشیدن به صادرات غیرنفتی و واردات هدفمند برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی، مهمترین ماموریت این سازمان است.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.