به گزارش ایرنا، «سیدمناف هاشمی» روز سه شنبه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن وجود دارد اما نیاز شهر تهران بیش از سه هزار واگن است البته از همین هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن، تعدادی از واگنها عمر ۲۰ ساله خود را طی کردهاند و باید از چرخه کنار گذاشته یا تعمیرات اساسی شوند و همچنین ۳۰۰ دستگاه واگن از هزار و ۵۰۰ دستگاه، در چرخه بهره برداری نیستند چرا که شهرداری هزینه کافی برای تعمیرات اساسی ندارد.
وی درباره تفاوت هزینه ساخت با نگهداشت مترو، گفت: شهرداری در حال ساخت مترو است و در عین حال از آن بهره برداری هم میکند، برای ساخت مترو دولت مقداری به شهرداری منابع مالی به همراه اوراق مشارکت میپردازد اما هزینه بهره برداری، واگن، نگهداشت با ساخت مترو متفاوت است.
معاون شهردار تهران درباره افزایش ۲۵ درصدی نرخ حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۰، گفت: این رشد قیمتها در شرایط فعلی با قیمت واقعی فاصله بسیاری دارد، زمانی که حمل ونقل عمومی تهران درحال فرسوده شدن است، اتوبوسرانی و مترو برای تأمین واگن نیاز به یک منابع مالی مختصر دارند و باتوجه به کمک نکردن دولت، اگر این ۲۵ درصد نرخ بلیت افزایش نداشته باشد، تعمیرات واگن انجام نمیشود بنابراین تعداد قطارهای فعال روز به روز کمتر میشود.
وی ادامه داد: ۶۰ درصد اتوبوسها شهری برای بخش خصوصی است و ۱۰ سال تعهد راننده بخش خصوصی مبنی بر فعالیت به اتمام رسیده است، در شرایط فعلی راننده باید اتوبوس خود را از چرخه خارج کند اما به علت درخواست شهرداری از دولت مبنی براینکه دولت تاکنون یک دستگاه اتوبوس هم به شهرداری تحویل نداده، اتوبوسهای فرسوده همچنان در چرخه بهره برداری هستند. عمر اتوبوسها از ۱۲ و ۱۳ سال گذشته است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه لغو طرح ترافیک موجب افزایش سفرهای غیرضروری در شهر شد، اعلام کرد: این در حالی است که با لغو این طرح، تنها ۱۰ هزار مسافر اتوبوس در تهران کاهش یافت.
وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه سال ۱۳۹۹، حدود سه ماه اجرای طرح ترافیک لغو بود، تأثیرات چندانی را پس از لغو اجرای طرح ترافیک مشاهده نشد، هدف از توقف اجرای طرح ترافیک این بود که مسافران مترو و اتوبوسرانی کاهش پیدا کند و فاصله اجتماعی رعایت شود که با لغو اجرای طرح ترافیک این کاهش زیر ۵ درصد رخ میدهد که تعداد مسافران اتوبوسرانی تهران در شرایطی که شهر را تعطیل کردند حدود ۵۳۰ هزار مسافر بود و با لغو اجرای طرح ترافیک این عدد به ۵۲۰ هزار مسافر رسید.
وی درباره ادامه آثار لغو طرح ترافیک، گفت: گزارش شرکت کنترل ترافیک و پلیس راهور نشان میدهد که لغو اجرای ترافیک به افزایش سفرهای غیرضروری به مرکز شهر کمک میکند، لغو اجرای طرح ترافیک علاوه بر افزایش آلودگی هوا به پنج برابر شدن تعداد خودروهای شخصی در مرکز شهر منجر شده است، دوستان حاضر در قرارگاه وزارت کشور این آمار را تأیید کردهاند اما باز شهرداری اعلام کرده است که تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است. حتی اگر دولت دستور بر تعطیلی حمل و نقل عمومی دهد، شهرداری آن را اجرا میکند. اما باید توجه داشت که به قشر آسیب پذیر جامعه فشار وارد خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری تهران نگاه درآمدی به طرح ترافیک نداشته و ندارد.
به گفته وی، هدف از اجرا طرح ترافیک کاهش آلودگی هوا و انضباط شهری است که در همین یک هفتهای که طرح ترافیک لغو شد بی انضباطی در مسیر ویژه اتوبوس، پیاده راهها، دوبله پارک کردن خودروها و ... افزایش یافته است.
هاشمی ضمن تبریک روز ملی ایمنی حمل و نقل، گفت: مشکلات موجود در حمل و نقل عمومی سابقهای طولانی دارد که به یکباره نمیتوان آن را حل کرد چرا که در زمان گذشته این مشکلات به مرور در تهران و دیگر کلانشهرها، حل و رفع نشده و حالا طبیعی است که فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی همزمان با شیوع ویروس کرونا، سخت تر شود. انتظارات شهروندان در این زمان نسبت به حمل و نقل عمومی روشن تر شده است.
وی با تأکید براینکه حمل و نقل عمومی در هیچ جایی از جهان اقتصادی نیست، اظهار داشت: اگر دولت ها حمایت نکنند، اگر شهرداری ها حمایت نکنند، حمل و نقل عمومی به تنهایی اداره کردن خود را ندارد، مفهوم به تنهایی اداره کردن برابر با واقعی شدن نرخ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
به گفته هاشمی، راننده اتوبوس نمی تواند قیمت ۱۸ هزار تومانی بلیت را از مسافر دریافت کند، مترو هم نمی تواند قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار تومانی نرخ بلیت واقعی را از مسافر دریافت کند به همین علت در قانون گنجانده شده که دولت، شهرداری و مسافر هر یک سهمی مشخص را بپردازند اما باتوجه به اینکه سهم دولت در این سالها پرداخت نشده، فشار این مسئولیت بر راننده متحمل می شود و سبب فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی خواهد شد.
به گفته معاون شهردار تهران؛ در طول ۲۰ سال اخیر، دولت ها سهم خود را در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت نکردهاند که امروز شهروندان زیر فشار هستند، شهرداریها هم در برخی از سالهای گذشته سهم خود را به خوبی پرداخت نکرده اند.
وی همچنین با اشاره به سهم ۳۵ درصدی حمل و نقل عمومی از بودجه شهرداری تهران در سال گذشته، گفت: این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، ناوگان مترو و اتوبوسرانی تهران در شرایط فرسودگی قرار دارد و ضروری است که دولت و بخش خصوصی نسبت به بازسازی این ناوگان های حمل و نقل عمومی در پایتخت اقداماتی انجام دهد.