گنبدکاووس - ایرنا - پروژه لندفیل (خاک‌چال یا گودال دفن زباله) بهداشتی پسماند با ابعاد ۱۰۰ متر مکعب و ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سایت زباله شهرستان آزادشهر امروز سه‌شنبه با حضور استاندار گلستان افتتاح شد.

استاندار گلستان در مراسم افتتاح لندفیل جدید سایت زباله آزادشهر گفت: سازمان پسماند استان اقدامات زیرساختی اساسی در زمینه دفع بهداشتی زباله ها در ۲ سایت آزادشهر و آق قلا انجام داده که در این راستا حوضچه لندفیل در ابعاد ۱۰۰ متر مکعب و ظرفیت ۱۲۰ هزار تن با عایق کاری ژئوممبران برای جلوگیری از نفوذ شیرابه زباله ها به سفره های زیرزمینی و در نهایت جمع آوری، انتقال و تصفیه امروز افتتاح گردید.

هادی حق شناس افزود: با اقدامات صورت گرفته درحال حاضر زباله تمام شهرهای استان و بیش از ۶۰ درصد روستاهای گلستان جمع آوری شده و پس از تفکیک و جداسازی، بخشی از زباله ها برای تولید کود کمپوست مورد استفاده قرار گرفته و مابقی در این محل دفن می شود.

وی اضافه کرد: با راه اندازی لندفیل جدید دفن زباله با عایق ژئوممبران و ژئوتکستایل در سایت پسماند زباله آزادشهر بوی نامطبوعی که پیش از این باعث آزار ساکنان منطقه بود تا حد بسیار زیادی از بین می رود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان نیز در این مراسم گفت: پس از بیان برخی مشکلات و نگرانی شهروندان آزادشهری نسبت به بوی نامطبوع محل دفن و شیرابه های حاصل از دپوی زباله در این محل تلاش کردیم با ایجاد لندفیل پیشرفته و استفاده از تکنولوژی روز دنیا همچون عایق کاری ژئوممبران و لوله گذاری در کف آن از نفوذ شیرابه زباله ها به درون زمین و دفن سنتی زباله جلوگیری شود.

محسن سمیعی اعتبار هزینه شده برای ایجاد لندفیل سایت زباله آزادشهر را ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: راه اندازی خط پردازش ۲۵۰ تنی با امکانات جدید در این سایت با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال تا پایان امسال از دیگر برنامه های مدیریت پسماند گلستان است.

سایت پسماند زباله شهرستان آزادشهر در حاشیه جاده آزادشهر - مینودشت قرار دارد و روزانه بیش از ۲۰۰ تن زباله شرق استان در این محل جمع آوری و دفن می شود.

شهرستان آزادشهر با بیش از ۹۶ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان قرار دارد.