سنندج- ایرنا- معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان حفاظت از بافت تاریخی روستای "بزلانه" سنندج را امری ضروری برشمرد و گفت: در راستای حفاظت از بافت تاریخی، طرح‌های تایید شده این معاونت در روستای ذکر شده اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محمد امینیان روز سه‌شنبه در بازدید از روستای تاریخی "بزلانه" از توابع سنندج اظهار داشت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی در تمامی روستاهای حوزه پرونده ثبت جهانی هورامان باید با لحاظ کردن تمامی جوانب تاریخی، فرهنگی و طبیعی انجام شود.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان با اداره کل میراث فرهنگی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله نهادهایی است که در راستای توسعه و آبادانی روستاهای استان تلاش و خدمات زیادی را انجام داده است.

معاون میراث ‌فرهنگی کردستان ایجاد هرگونه مشکل در مسیر ثبت جهانی هوارمان را نابخشودنی عنوان کرد و گفت: طرح‌ها و برنامه‌های بنیاد مسکن که به منظور توسعه و آبادانی روستای "بزلانه" در نظر گرفته شده است با دقت بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: در راستای حفاظت از بافت تاریخی، صرفا طرح‌های تایید شده توسط این معاونت در روستای بزلانه اجرا خواهد شد و نظارت و تایید نهایی نیز برعهده وزارت میراث فرهنگی است.

بزلانه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج در کردستان است که براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا بالغ بر ۱۷۰ نفر است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول است.