به گزارش ایرنا ، عملیات اجرایی پروژه چهارخطه کردن جاده چالوس از "مرزن آباد" تا "دزدبن " به طول حدود ۱۵ کیلومتر از شهریور ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد و طبق وعده مسئولان وقت قرار بود طی ۲ سال پروژه به طور کامل اجرا و زیربار ترافیک برود که طبق گزارشات و شواهد موجود بخش عمده ای از عملیات باقی مانده است.
برابر گزارش ها، مسئولیت اجرای حدود پنج کیلومتر از طول این مسیر به عهده اداره کل راه و شهرسازی و بقیه آن نیز شرکت توسعه زیرساخت و حمل و نقل جادهای است و بنا به گفته کارشناس ناظر پروژه ، عملیات اجرایی فاز نخست این طرح به طول ۲.۳ کیلومتر به مرحله روکش آسفالت رسیده و ۲.۷ کیلومتر فاز دوم نیز روند پیشرفت فیزیکی حدود ۴۶ درصد داشته است و حدود ۱۰ کیلومتر باقی مانده فاز آخر نیز به مرحله خاک برداری رسید.
حال گذشت یک سال از موعد مقرر تکمیل این پروژه انتقاد مسئولان شهرستانی و محلی را در پی داشته است که غالب آنها اراده پیمانکار برای تحویل پروژه را مسبب اصلی تاخیر در عملیات اجرایی می دانند.
نظارت ۲۴ ساعته بر فعالیت پیمانکار
فرماندار چالوس روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات و موانع پیش روی اجرای این پروژه در فرمانداری چالوس از وقفه های رخ داده در عملیات اجرایی انتقاد کرد و گفت : طبق گزارش ها و سرکشی های پیوسته از روند اجرای پروژه تعریض و چهارخطه شدن محور کندوان، بارها دیده شد که پیمانکاران به بهانه های مختلف از جمله خرابی هوا، روزهای پایانی هفته و یا کمکاری برخی از مسئولان نهادها و ادارات دست از کار کشیده اند درحالی که این مسائل مواردی نبود که منجر به کندی روند اجرای این طرح شود.
سیدرسول حسینی با اشاره به اینکه تا حدودی بیشتر مشکلات و موانع پیش روی این پروژه حل شده است افزود: تحقیقات بازرسان نشان میدهد که برای هیچ پروژه ای به اندازه چهارخطه شدن محور کندوان اعتبار پیش بینی نشده است و به نظر میرسد علاقه پیمانکار بجای سرعت بخشی، بیشتر بر تعطیلی پروژه است.
وی تاکید کرد : از این پس به طور ۲۴ ساعته از روند اجرای این پروژه بازدید خواهد شد ضمن آنکه پیمانکاران و مجریان این طرح در هر نقطهای با موانع و مشکلات مواجه شدند مراتب را به فرمانداری گزارش دهند تا در کوتاه ترین زمان این مشکلات حل شود.
همراهی دولت برای تکمیل طرح های نیمه تمام
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم گفت: دولت برای به سرانجام رساندن طرح های نیمه تمام همراهی خوبی داشته زیرا سال گذشته طبق گزارشها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای نیمه تمام این استان از جمله نیروگاه زباله سوز نوشهر هزینه کرده است. بنابراین اگر روند اجرای این طرح تا حدود زیادی پیشرفت فیزیکی داشت می توانستیم با تزریق بودجه های دولتی این پروژه را مانند دیگر طرح های استان به سرانجام می رساندیم.
محمدعلی محسنی بندپی از بازگشت حدود ۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات این پروژه انتقاد کرد و افزود : تعریض جاده کندوان ، تنها پروژه ملی بود که سال گذشته اعتبار خوب و کافی در اختیار داشت ومتاسفانه به خاطر بعضی مسائل و کم کاری برخی از مسئولان و پیمانکار این اعتبار به خزانه بازگردانده شد و در استان های دیگر مصرف شد.
وی اظهارداشت: متاسفانه طبق گزارشات پیمانکار با همه تجهیزات موجود و هموارسازی مسادل اداری فقط توانسته سالی ۲ کیلومتر کار زیرسازی را انجام دهد و فاز اول و دوم آن نیز بیشتر محدود به خاکبرداری بوده است.
نماینده مجلس شورای اسلامی از مسئولان ذیربط در این نشست خواست با توجه به سفر پیش روی رییس سازمان برنامه و بودجه به خطه غربی این استان ، میزان اعتبار مورد نیاز و مشکلات و موانع موجود بر سر راه این طرح را به طور دقیق، جامع و مکتوب در اختیار او قرار دهند تا بتواند موضوع را با نوبخت در میان بگذار بلکه بتوان این گروه ها را حل کرد.
۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح نیاز است
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز در این نشست تنش های اجتماعی ، محدودیت های اعتباری ،ترافیک جاده ای ، مسائل طبیعی و زیست محیطی ، تشریفات اداری و اعتراض مالکان اراضی در مسیر اجرای پروژه را عمده مشکلات بر سر راه اجرای آن عنوان کرد.
سهراب طور گفت: امسال حدود ۱۰ میلیارد تومان برای ادامه عملیات این طرح اختصاص داده شد که حدودچهار میلیارد و ۷۰۰ تومان باید بابت خسارت به منابع طبیعی و بقیه نیز باید برای ارزیابی تملک اراضی در مسیر اجرای این طرح پرداخت شود.
وی اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروزه چهارخطه شدن محور کندوان را حدود ۲۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت:فقط برای ارزیابی تملک اراضی مستثنیات متعلق به اشخاص حقیقی و خسارت به منابع طبیعی در فاز سوم حدود ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران ابراز امیدواری کرد که با تامین بموقع این میزان اعتبار مورد نیاز و رفع مشکلات موجود بتوان فاز نخست این طرح را در شهریورماه امسال و بقیه آن نیز در سال آینده به بهره برداری رساند.
رفع گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه ۴ آزاد راه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد ، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیش بینی شده بود.
جاده چالوس - کرج (کندوان ) به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر ، تنها راه ارتباطی زمینی پایتخت به شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران است و این مسیر به خاطر برخورداری از چشم اندازهای منحصر بفرد و آثار طبیعی و تاریخی فراوان در تمامی ماه ها بویژه نیمه های نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست .
سوابق ساخت این جاده به سال ۱۳۱۲ باز می گردد و بنا به گفته برخی از صاحب نظران و کارشناسان وضعیت این جاده به گونه ای طراحی و ساخته شده که که سطح سرویس دهی آن در برخی از نقاط به خاطر عدم وجود شانه یا عرض کافی و توقف خودروها به علت نواقص فنی سبب انسداد کامل یک خط ان و در نهایت ایجاد راهبندان می شود.
از طول این مسیر ارتباطی کوهستانی و پرتردد حدود نیمی از آن جز منطقه کندوان حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس است.