اسلام آباد - ایرنا - دو روزنامه مطرح اردو زبان در پاکستان اظهارات اخیر ولیعهد سعودی برای داشتن روابط خوب با ایران را تحول مثبتی دانستند که تاثیرات اطمینان بخشی بر منطقه خواهد داشت، اما به نوشته این روزنامه ها، باید مراقب کارشکنی کشورهای غربی در قبال تلاش تهران و ریاض برای تنش زدایی بود.

به گزارش ایرنا، روزنامه‌های «اکسپرس» و «اوصاف» روز جمعه سرمقاله‌های خود را به تحولات اخیر مرتبط با ایران و عربستان و سخنان محمد بن سلمان اختصاص داده و نوشتند: تصمیم عربستان برای برقراری روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است که تاثیرات مثبتی برای منطقه و جهان اسلام خواهد داشت.

روزنامه اکسپرس نوشت: غربی‌ها همواره برای تحریک ایران در منطقه تلاش کرده و هیچ گاه خواستار پایان اختلافات میان کشورهای اسلامی به ویژه تنش زدایی میان تهران-ریاض نیستند و این امر ثابت می‌کند که تفاهم میان ایران و عربستان یک ضربه سهمگین مانند سونامی برای دشمنان اسلام خواهد بود.

در سرمقاله آمده است: غربی‌ها همواره از مسائل مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران و اقتصادی این کشور برای تداوم بحران در خاورمیانه سوء استفاده کرده است اما در حقیقت نسیم تازه‌ای شروع به وزیدن کرده که همگان را به کاهش تنش‌ها و پایان نابسامانی در سوریه، یمن، فلسطین، عراق و لبنان امیدوار می‌کند.

در سرمقاله روزنامه اوصاف چاپ شهر اسلام آباد با عنوان روابط ایران و عربستان، به اظهارات اخیر ولیعهد سعودی اشاره شده و آمده است: نخست وزیر پاکستان نیز از تغییر لحن ریاض استقبال کرد و نشان دهنده این است که اسلام آباد همچنان متعهد به کمک برای حل اختلافات در منطقه است.

در این سرمقاله افزوده شد: آمادگی ولیعهد سعودی برای روابط خوب با ایران، تصمیم بسیار خوشایند و باعث دلگرمی و اطمینان امت اسلامی است.

روزنامه اوصاف نوشت: حل اختلافات میان دو کشور بزرگ منطقه و جهان اسلام در راستای منطقه است از جمله تاثیرات مثبتی بر روابط میان کشورهای اسلامی خواهد داشت.

ولیعهد سعودی سه شنبه شب گذشته اعلام کرد: ما به دنبال روابط خوب با ایران هستیم. محمدبن سلمان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العربیه عربستان تصریح کرد: ایران همسایه ماست و امیدواریم که روابط خوبی با آن داشته باشیم.

وی افزود: نمی‌خواهیم ایران در شرایط سختی قرار داشته باشد، بلکه میخواهیم ایران کشوری شکوفا باشد و توسعه یابد، ما در ایران و آن‌ها در عربستان منافع دارند و [این خواسته] ما برای آن است تا منطقه و جهان به سوی رشد و شکوفایی حرکت کند.

یک روز پس از آن نخست وزیر پاکستان در واکنش به اظهار ولیعهد سعودی مبنی بر امیدواری به داشتن روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران، از آنچه که وی تلاش ریاض برای ترمیم روابط با تهران خواند، استقبال کرد.

«عمران‌خان» طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: هرگونه اقدام در مسیر صلح باعث تقویت انسجام امت اسلامی می‌شود.

منابع دیپلماتیک در پاکستان اعلام کردند که نخست وزیر این کشور قرار است تا ۱۷ اردیبهشت برای انجام سفر رسمی، عازم عربستان شود.