تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه مجازی قرآن کریم به عنوان فرصتی برای نزدیک‌تر شدن به قرآن و اعتلای جامعه یاد کرد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سید عباس صالحی روز شنبه در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: تقارن برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شب های قدر و ایام شهادت امیرمومنان (ع) را می توان با معنایی خاص دید.
وی افزود: شب قدر، شب نزول قرآن است و گوهر و شرافت این شب به دلیل نزول قرآن است. حضرت علی (ع) هم فرزانه ای است که پا به پای قرآن تا پایان حیات با قرآن حرکت کرد و زیست.

عضو کابینه دوازدهم گفت: حضرت علی (ع) شاهد نزول وحی بود و در خطبه ای فرمود وقتی نور وحی جهان را نورافشانی می کرد من می دیدم. وقتی نسیم نبوت به جهان می وزید من آن را استشمام می کردم و زمانی که وحی نازل شد ناله شیطان را شنیدم.

از آن زمان بود که علی (ع) تا پایان عمر رسول خدا با او و با قرآن همراه بود و فرمود وقتی پیامبر رحلت کرد سر آن حضرت بر روی سینه من بود. بنا بر این آن حضرت از آغاز تا پایان وحی با قرآن بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تصویری که حضرت امیر (ع) از قرآن دارد به ما کمک می کند چگونه به قرآن نگاه کنیم و چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم.
وی به دو تصویرسازی امیرمومنان از قرآن اشاره کرد و گفت: در نهج البلاغه آمده است قرآن شفاست و در قرآن نیز این عبارت بیان شده است و حضرت علی (ع) به ویژگی درمان دردهای انسان و جوامع انسانی با کمک قرآن اشاره می کند. دارو معمولا عوارض دارد ولی قرآن درمان می کند بدون اینکه پیامدی داشته باشد. داروها معمولا مکمل دارند ولی قرآن داروی بسنده و درمانی است که بعد از آن نیاز به دارو نیست.

همچنین داروها تا یک سطح عمل می کنند ولی امیرمومنان (در خطبه ۱۷۶نهج البلاغه) فرمود قرآن بزرگترین دردهای انسان را دوا می کند. بزرگترین دردها عبارتند از کفر، نفاق، انحراف و گمراهی و درمانگری این چهار حوزه با قرآن ممکن است. 

وی تاکید کرد: زمانی که از گستره معنایی و معرفتی قرآن سخن می گوییم، مشاهده می کنیم در کلمات حضرت امیر به شکلی زیبا و شگفت تبیین می شود. برخی کتاب ها دانش افزا هستند ولی برخی کتاب ها حکمت هستند و با جان آدمی ارتباط برقرار می کند و قرآن اینگونه است. 
صالحی با اشاره به نحوه آموزش امیرمومنان برای ارتباط با قرآن گفت: اولین آموزش محبت ورزیدن به قرآن است. ما کمتر در عرف دینی می بینیم که این مساله مطرح شود ولی محبت اهل بیت (ع) بسیار مطرح می شود که آن هم بسیار مهم است ولی آن حضرت درباره دوست داشتن قرآن فرمود اگر می خواهید سیر و سلوک به سوی خدا پیدا کنید، محبت به قرآن داشته باشید. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاوت قرآن را از دیگر آموزش های امیرمومنان برشمرد و با اشاره به خطبه متقین گفت: افراد متقی از نگاه حضرت علی کسانی هستند که شب ها بیدارند و به تلاوت بخش هایی از قرآن می پردازند. آن حضرت حتی چگونگی برخورد با آیات رحمت یا عذاب را برای ما تبیین کردند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعلم و تفقه به عنوان یکی دیگر از آموزش های امیرمومنان یاد کرد و با اشاره به خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه گفت: آن حضرت فرمود قرآن را فرا گیرید. چرا که بهترین سخن است و در آن بیاندیشید.

مشکلات فکری، روحی و اخلاقی و عملی خودمان را به قرآن عرضه کنیم و از قرآن کمک بگیریم. امیرمومنان در وصیت خود هشدار دادند که مبادا دیگران در تعالیم قرآن از شما پیشی بگیرند. 
 

ویژگی های نمایشگاه مجازی قرآن
صالحی با اشاره به ویژگی های نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: نمایشگاه قرآن سنت سالیانه ای بود که برگزار می شد و سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد ولی امسال در فضای جدید و در حالی افتتاح می شود که در دهه آخر ماه مبارک رمضان قابل استفاده همگان است. 

این نمایشگاه اتفاقی را رقم زد که می تواند بستری را بر اساس نگاهی ایجاد کند که امام علی (ع) به ما آموختند تا بتوانیم شرایط تعلم و تفقه و شرایط گسترش محبت قرآنی و عمل قرآنی را فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های نمایشگاه مجازی کتاب که بهمن سال گذشته برگزار شد، اظهار داشت: در نمایشگاه کتاب دسترسی های وسیع تر آمایش جغرافیایی در داخل و خارج کشور و فرصت های زمانی بیشتری فراهم شد و اگر نمایشگاه قرآن در گذشته هشت ساعت بود اکنون به صورت ۲۴ ساعته برگزار می شود و اگر در گذشته فقط تهرانی ها از ان استفاده می کردند ولی اکنون همه ایران و حتی جهان از آن بهره می برند. 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: ما درصدد توسعه اخلاق و پایبندی و الزامات اخلاقی مبتنی بر آخرین وحی نامه الهی هستیم.
عبدالهای فقهی زاده تاکید کرد: این اولین نمایشگاه خواهد بود و امیدواریم ده‌ها نمایشگاه مجازی قرآن کریم با کمیت و کیفیت برتر و دامنه موثرتر برگزار شود. 
محمدرضا بهمنی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نیز با اشاره به رویکرد خوانش تمدنی قرآن مطالبی را بیان و حجت الاسلام محمدعلی میرزایی رئیس اندیشکده جامعه المصطفی مباحثی را در ارتباط با ابعاد جهانی بازگشت به قرآن و جریان اسلام قرآن بنیان تمدنی با روش عقلی و سنت معصومانه مطرح کرد.

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شعار قرآن، کتاب رشد و رویش از امروز هجدهم ماه مبارک رمضان به صورت ۲۴ ساعته به مدت ۱۰ روز یعنی تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از طریق مجازی در دسترس علاقه مندان به قرآن کریم است.  

در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی وجود دارد که بخش فروشگاهی به فروش کتاب های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص دارد و امکان عرضه و فروش تمام کتاب های مربوط به دین و حوزه دفاع مقدس که ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته باشند، فراهم شده است. بخش فروشگاهی فقط در ایام برگزاری نمایشگاه در دسترس است اما بخش خدمات محتوایی پس از پایان نمایشگاه نیز قابل مشاهده خواهد بود.

یکی از ویژگی های نمایشگاه مجازی قرآن کریم این است که بر اساس توافق صورت گرفته میان شرکت ملی پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب های خریداری شده توسط بازدیدکنندگان از نمایشگاه به صورت رایگان ارسال می شود و هزینه ارسال پست در واقع توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است.

قرار است در این نمایشگاه ۳۰ وبینار تخصصی در حوزه های گوناگون فرهنگ قرآنی برگزار شود که ۱۰ وبینار در سطح بین المللی و با حضور میهمانان برجسته فرهنگ قرآنی و اسلامی از ۱۰ کشور خواهد بود.

همچنین ۱۲ هزار بُن خرید به فعالان قرآنی شامل حافظان، قاریان، خادمان قرآنی، مدرسان قرآنی، نویسندگان قرآنی، مدیران موسسات قرآنی، هنرمندان قرآنی و خبرنگاران قرآنی تعلق خواهد گرفت.

برچسب‌ها