تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ونزوئلا با اشاره به اذعان اخیر نهاد آمریکایی، بار دیگر بر انگیزه‌های مداخله جویانه آمریکا در پس ارسال کمک های بشردوستانه سال ۲۰۱۹، با مشارکت عوامل مخالف داخلی، تاکید کرد.

به گزارش شنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، براساس اعلام «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا، آژانس آمریکایی توسعه بین الملل (USAID) اذعان کرد که انگیزه واشنگتن در قالب کمک های بشردوستانه ۲۳ فوریه ۲۰۱۹میلادی(۴ اسفند ۱۳۹۷) بخشی از عملیات برکناری «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور از قدرت بود.

ارئاسا در صفحه توئیتر خود نوشت: دولت بولیواری ونزوئلا همان زمان، در فوریه ۲۰۱۹ درباره نمایش دروغین کمک بشردوستانه آمریکا در شهر کلمبیایی هم مرز با ونزوئلا هشدار داده بود که امروز سازمان یواس اید خود اعتراف می کند که این برنامه بخشی از عملیات سیاسی برای تغییر دولت در ونزوئلا بوده است.

اظهارات رئیس دیپلماسی ونزوئلا در اشاره به گزارش اخیر یواس اید است که نشان می دهد ارسال کمک بشردوستانه به مرز ونزوئلا با انگیزه تغییر دولت این کشور و نه به دلیل ضرورت کمک به مردم ونزوئلا صورت گرفته است.

دولت ونزوئلا در ژانویه ۲۰۲۰(دی ۱۳۹۹) از «خوان گوایدو» رهبر گروه مخالفان خواست تا نشان دهد ۴۳۵ میلیون دلار اعطایی نهاد آمریکایی تحت عنوان کمک بشردوستانه کجاست.

 مخالفان در ۲۳ فوریه ۲۰۱۹ اعلام کرد که از طریق مرز، محموله غذایی و دارویی اعطایی آمریکا و سایر کشورها، بدون کسب اجازه از دولت وارد کشور شده است و این اقدام به رهبری گوایدو انجام شده که تا یک ماه قبل، با حمایت آمریکا و ۵۰ کشور جهان مانند کلمبیا خود را رئیس جمهوری خودخوانده اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، اندیشکده ونزوئلایی میسیون برداد نوشت: در اسناد افشا شده از سوی ویکی لیکس آشکار شد که سازمان آمریکایی توسعه بین الملل (USAID) بین سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ با هدف نفوذ به پایگاه سیاسی دولت «هوگو چاوز» رئیس جمهوری فقید ونزوئلا، تجزیه آن و حفاظت از منافع آمریکا و به انزوا کشیدن دولت چاوز در سطح بین الملل، بیش از ۱۵ میلیون دلار به ۳۰۰ سازمان غیردولتی ونزوئلا اعطا کرده است.

به نوشته میسیون برداد، تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که این به اصطلاح کمک های بشردوستانه تحت اصول انسانی بی طرفی، حفظ حاکمیت و براساس نیازسنجی صورت نگرفته است. برعکس، این اقدامات در جهت همان اهداف دونالد ترامپ به منظور تحت فشار قرار دادن دولت مادورو و برکناری خشونت آمیز وی از قدرت انجام شده بود.

وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین به دیگر برنامه های ظاهرفریب آمریکا در تبانی با عاملان راست گرای افراطی ونزوئلا در خاک کلمبیا برای ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی در کشور بولیواری اشاره کرد و گفت: در می ۲۰۲۰، درباره مزدوران آموزش دیده کلمبیایی برای ترور مادورو از طریق عملیات گدئون هشدار داده بودیم. همچنین استراتژی انسداد دارایی ها و تحریم شرکت های ونزوئلایی را برای به رنج انداختن مردم ونزوئلا محکوم کرده ایم.

ونزوئلا به ویژه در سالهای اخیر با وجود برخورداری از منابع عظیم انرژی و کشاورزی، به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا و کارشکنی حزب مخالفان در داخل کشور دچار بحران اقتصادی شده است. شرایطی که دولت آمریکا را با عناوین کمک های بشردوستانه و با هدف مداخله و اختلاف افکنی در فضای داخلی ونزوئلا وارد عمل کرده تا زمینه های نفوذ ایالات متحده را در ونزوئلا فراهم کند.

مقامات کاراکاس برنامه ورود کمک های بشردوستانه به مرز این کشور را بارها به عنوان سرپوشی بر روی مداخلات نظامی عنوان کرده بودند.

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا(United States Agency for International Development) با نام مخفف یواس‌اید (USAID) توسط آمریکا تأسیس شده‌ و هدف این اداره، پیشبرد کمک درازمدت و حمایت از کشورهای فاجعه‌زده برای بهره‌بری از یک زندگی آزاد و دموکراسی اعلام شده است؛ اما ظاهرا در پشت پرده سیاست، اعمالی دیگر را از این نهاد شاهد هستیم و عملا از سازمان‌های اطلاعاتی فعال دولت آمریکا برای ایجاد تشویش در مناطق مختلف دنیا، از عراق گرفته تا ونزوئلا، به شمار می‌رود. "یواس‌اید" را می‌توان بازوی اصلی نفوذ آمریکا در همه نقاط جهان دانست.  

بسیاری از اقدامات این سازمان موید این است که هدف پنهان واشنگتن از ارائه پیشنهادهای کمک به ظاهر "بشر دوستانه" به کشورها، کمک به دستگاه‌های اطلاعاتی خود از طریق گسترش دامنه نفوذ آنها است.

اکثر کشورهای آمریکای جنوبی بر این قائلند که این سازمان سعی در تضعیف دولت رهبران مخالف آمریکا و بر جای نشاندن دست‌نشانده‌های خود را دارد.  

رد پای آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا یا همان یواس‌اید را می‌توان در حمایت مالی، تکنولوژیکی، و ایدئولوژیکی اپوزیسیون حکومت های مخالف آمریکا دید که عموما منجر به شکل‌گیری کودتا در آن کشورها شده است.

دولت ونزوئلا اطمینان داد که کمک های بشردوستانه کذایی دستاویزی از سوی آمریکا برای راه اندازی کودتا و سرنگونی دولت مادورو بوده است.