گناباد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: با افزوده شدن ۳۵۵ بیمار جدید با تست مثبت کرونا طی یک هفته گذشته تعداد این بیماران از ابتدای شیوع ویروس همه گیر کرونا در شهرستانهای تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان) به هشت هزار و ۹۵۷ نفر رسید.

دکتر جواد باذلی روز یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در گناباد افزود: از این تعداد سه هزار و ۵۳۳ مورد بستری و پنج هزار و ۴۲۴ نفر به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۶ هزار و ۵۱۸ مورد تست بیماری کرونا از ابتدای شیوع این ویروس همه گیر در شهرستانهای گناباد و بجستان ۹ هزار و ۲۴۲ مورد مثبت بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: به طور معمول روزانه ۵۰ تا ۵۵ تست بیماری کووید ۱۹ در شهرستان های گناباد و بجستان ثبت می شود.

باذلی افزود: هزار و ۸۷۷ نفر طی چند ماه گذشته در شهرستانهای گناباد و بجستان واکسن کرونا دریافت کردند و هم اکنون واکسیناسیون افراد بالای ۸۵ سال در حال انجام است و در مراحل بعدی افراد با سنین ۶۵ تا ۸۰ سال واکسینه می شوند.

وی همچنین از راه اندازی بخش جدید مراقبتهای ویژه بیمارستان علامه بهلول گنابادی همزمان با سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد عادی انگاری در رعایت پروتکلهای بهداشتی را یک دغدغه مهم ذکر کرد و خواستار مشارکت بیشتر آحاد مردم در انجام مسائل پیشگیرانه برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ شد.

باذلی افزود: برای کاهش وضعیت خطر پذیری گناباد و بجستان از نظر شیوع ویروس همه گیر کرونا همه باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند.

فرماندار گناباد هم با اشاره به انجام واکسیناسیون پاکبانهای این شهرستان خواستار ارایه لیست دقیقی از تعداد این افراد از سوی شهرداریها و دهیاریها شد تا تزریق واکسن بر اساس این لیست انجام شود.

حامد قربانی گفت: با توجه به این که ۶۵ درصد واحدهای صنفی گناباد در دسته شغلی یک قرار دارند، مسوولان ذیربط باید در کنار صنوف دسته ۲ نظارت بر گروه شغلی یک را تشدید کنند.

وی از اتحادیه های صنفی گناباد خواست که برای رعایت بیشتر پروتکلهای بهداشتی از سوی کسبه، سهمیه های ماسک بین واحدهای صنفی تابعه خود توزیع کنند و بر این مساله نظارت بیشتر داشته باشند.

فرماندار گناباد همچنین بر سرعت بخشی در انجام واکسیناسیون کرونای افراد در معرض خطر نظیر امدادرسانان جمعیت هلال احمر و پرسنل فرماندهی انتظامی تاکید کرد.

قربانی افزود: باید گروههای بازرسی متشکل از مرکز بهداشت و سایر مسوولان و دست اندرکاران ذیربط بر برگزاری آیین شبهای قدر از نظر رعایت پروتکلهای بهداشتی نظارت دقیق داشته باشند.

تعداد بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری در بیمارستان علامه بهلول گنابادی از ۳۷ نفر طی یک هفته گذشته به ۲۸ نفر کاهش یافته و تاکنون ۲۹۱ نفر در شهرستانهای گناباد و بجستان با تست مثبت کرونا جان خود را از دست داده‌اند.  

شهرستانهای گناباد و بجستان که از سه هفته پیش از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار داشتند از هفته قبل در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران کرونایی فعال است.

بیمارستان دوم تخصصی درمان بیماران کرونایی در گناباد نیز که با گنجایش ۶۰ تخت، دهه فجر پارسال در شهر بیدخت این شهرستان به بهره‌برداری رسید هم‌اینک پذیرای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است.  

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.  

بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۳۹۴ تن دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۴۸۴ تن رسید.