ساری - ایرنا – معلمان به عنوان سازندگان نسل آینده کشور همواره در مسیر انجام وظایف خود تلاش داشته اند و کرونا و شرایط ویژه‌ای آن باعث شد با ارائه ابتکارات و ایده‌های خلاقانه از این پیچ گردنه سخت آموزشی هم بتوانند عبور کنند .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شیوع کرونا در اسفند ۱۳۹۸ و تعطیلی اجباری مراکز آموزشی دانشگاهها و مدارس هرچند اتفاق تلخی را رقم زد اما این مساله نتوانست مانعی بر سر راه فعالیت سیستم آموزشی در مدارس شود و آنها از این فرصت برای ارائه خلاقیت ها و ابتکارات خود در زمینه آموزش بهره بردند .

کرونا باعث شد تا بسیاری از معادلات آموزشی که تا پیش از کرونا در جامعه پیاده می شد برهم زده شود و کلاس ها و دیدارهای حضور دانش‌آموزان و معلمان به خانه‌ها و بر روی بستر آموزش مجازی قرار بگیرد. 

برغم اینکه آموزش مجازی شیوه جدید برای معلمان به شمار می رفت و حتی در ابتدا دستورالعمل ها و شیوه‌های مدونی برای این کار به آنها ابلاغ نشده بود، ولی آنها سعی کردند با اندوخته هایی که از توانایی و دانش داشتند مسیر آموزش دانش آموزان خود را در فضای مجازی هموار کنند. 

برای این منظور از چاشنی ابتکار و خلاقیت‌های خود بهره جستند تا ضمن اینکه توانستند چرخه آموزش را محفوظ و متداوم نگهدارند؛ در همین حین شکوفایی ابتکارات و شیوه های آموزشی تبلور پیدا کرد تا شاید این مساله را به ذهن مسئولان آموزش و پرورش بکشاند که می توان از فضای مجازی به عنوان فرصتی برای آموزش آن هم بعد از دوران کرونا استفاده کرد . 

جمعی از معلمان نمونه استان مازندران با تاکید بر اینکه ویروس کرونا موجب تلخکامی جامعه شده معقد هستند که این شرایط ویژه باعث شد تا در بستر آموزشی و پروراندن ایده‌های جدید از این ظرفیت برای حیات بخشی به آموزش استفاده کنند.  

در سال تحصیلی جاری ۴۵۰ نفر از معلمان منتخب و شایسته در ۳۳ اداره شهرستانی استان طبق مقررات شناسایی و ۴۹ نفر از آنان به عنوان معلمان منتخب و شایسته مازندران تجلیل شدند که نشان از ورود جدی معلمان مازندران به میدان بحران آموزشی ناشی از شیوع ویروس کرونا دارد.

ارتقای کارهای پژوهشی در دوران کرونایی 

علی اکبر عنایتی، مدیر مرکز استعدادهای درخشان شهرستان ساری یکی از معلمان نمونه مازندران است که با سابقه ۱۸ سال فعالیت توانسته است از شرایط کرونایی برای بهره بردن و تبدیل فضای مجازی به یک فرصت استفاده کند.

وی که خود مولف ۹ عنوان کتاب و پنج عنوان مقاله است، سعی کرد تا از طریق فضای مجازی برای سوق دادن دانش آموزان به سمت فعالیت های پژوهشی استفاده کند.

عنایتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هر هفته از طریق فضای مجازی و بر روی بستر شبکه شاد سرفصل های درسی برای دانش آموزان ارائه شده است تا شاهد تعطیلی آموزش نباشیم.

وی بیشترین آسیب شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن آموزش را مربوط به مسائل پژوهشی دانست و ادامه داد: اما با تشکیل انجمن های علمی و برنامه ریزی برای ارائه کنفرانس های علمی سعی کردیم تا زمینه‌ای را فراهم کنیم که دانش آموزان به سمت مسائل علمی و پژوهشی روی آورند.

این معلم نمونه مازندران که خود نیز در رشته دکتری تاریخ تحصیل کرده است ، گفت: با برنامه ریزی کرونایی که انجام شد، طی دوران کرونا هر پنجشنبه در مدرسه فعالیت انجمن های پژوهشی پیگیری می شود و کنفرانس ها و کارهای علمی دانش آموزان عرضه می شد.

عنایتی افزود: پیش گرفتن این رویه باعث تقویت دانش آموزان در عرصه پژوهش شده است به طوریکه دانش آموزان توانستند در این مدت موفقیت های خوبی در جشنواره علمی دانش آموزی از جمله جشنواره خوارزمی کسب کنند.

وی از شرایط اجباری آموزش مجازی در دوران کرونا به عنوان یک فرصت برای استفاده درست از این فضا در زمینه رشد و شکوفایی نام برد و گفت: تا پیش از این همواره از اثرات و آسیب های فضای مجازی صحبت شده است اما کرونا این را به آموخت که فضای مجازی در صورت برنامه ریزی و استفاده درست می تواند به عنوان یک فرصت مناسب به شمار رود.

عنایتی ابراز امیدواری کرد که بعد از سپری کردن دوران کرونا فضای مجازی به طور کامل از سیستم آموزش کشور برچیده نشود و خواست تا باز هم از این فضا و فرصت های پیش آمده برای آموزش استفاده شود.
مدیر مدرسه استعدادهای درخشان ساری به دیگر فعالیت انجام شده برای آموزش مجازی دانش آموزان مدرسه تحت مدیریتش اشاره کرد و گفت: در همین راستا با مشارکت و همراهی اولیای دانش آموزان و معلمان مدرسه پنج عدد تبلت برای دانش آموزان فاقد این امکانات خریداری شد و در اختیار آنها قرار گرفته است .

استفاده از فضای مجازی برای افزایش مهارت مقابله با آسیب ها و تاب آوری 

فاطمه یدالله پور یکی از معلمان نمونه استان مازندران است که سابقه کار ۱۱ ساله در سیستم آموزش و پرورش دارد و در مدارس شهرستان قائمشهر فعالیت می کند. در حال حاضر او مشاور مدرسه راهنمایی دخترانه حجاب روستای "افرا" است. 

بنا به گفته این معلم جوان دوران کرونا نه تنها کار آموزش و پرورش را تعطیل نکرد، بلکه در این دوران فعالیت ها رنگ و شکل دیگری به خود گرفت و حتی فراتر از ساعات کاری دوران غیرکرونایی مسیر تعلیم و تربیت ادامه یافته است.

این معلم نمونه استان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: تا پیش از دوران کرونا ساعات و روزهای موظفی حضور در مدرسه برای من ، چهار روز در هفته بود . طی این مدت فعالیت در مدرسه به صورت مراجعه حضوری و با انجام کارگاههای گروهی در مواقع مورد نیاز مشاوره انجام می شد.

وی ادامه داد: با توجه به خانه نشینی طولانی مدت دانش آموزان و نیاز به فراهم کردن راهکاری برای کاهش آسیب کودکان در این بخش مبادرت به ارائه برنامه و تولید محتوای آموزشی مشاوره ای کردم . 

یدالله پور گفت: به طوریکه در این برنامه‌ها که به صورت ویدئو کلیپ و یا کلیپ های صوتی و تصویری آماده کردم، مطالبی از قبیل مهارت خوشبینی، مثبت اندیشی و پرهیز نگرانی و افسردگی را به دانش آموزان آموزش دادم .

به گفته این معلم نمونه مازندران از این طریق تلاش کردم تا در دوران کرونایی که افراد محدود به خانه شدن و یا گاها دانش آموزانی عزیزان خود را براثر این بیماری از دست دادند بتوانند خود را بازیابند و راحت تر با مسائل کنار بیایند تا کمتر دچار آسیب های فکری و روحی ناشی از آن شوند . 

وی انجام فعالیت ها در دوران کرونا را تنها محدود به مسائل خودِ کرونا ندانست و گفت : در این ایام سعی کردم با شناسایی اسیب های اجتماعی که دانش آموزان را تهدید می کند با همیاری و همکاری دانش آموزان راه حل های مناسبی را پیدا بکنیم .

یدالله پور افزود : به طور مثال آسیب جدید "موج کره ای " که یک نوع شیفتگی کودکان و نوجوانان کشورمان به سمت کشور کره بخصوص خوانندگان این کشور کشانده است سعی کردم با آگاهی بخشی به دانش آموزان و معطوف کردن آنها به سمت مطالعه و تحقیق در این خصوص ، آنها را در مسیر توانمند بکنم . 

وی ادامه داد : به طوریکه دانش آموزان با کسب اطلاعات لازم و تقویت باورهای بومی توانستند اکنون در فضای مجازی و گفتمان های این بخش خود راهبر موضوع باشند و بتوانند مسائل را تحلیل و تفسیر مناسبی بکنند . 

معلم نمونه مازندران ترویج کتابخوانی را به عنوان دیگر رویکردش در ایام کرونا نام برد و گفت : با راه اندازی پویش های کتابخوانی در فضای مجازی و معرفی کتاب و خواندن آن سعی کردم تا از این فرصت خانه نشینی اجباری کرونایی برای تقویت این بخش استفاده بکنم و این میل و رغبت را در دانش آموزان فراهم کردم .

وی گره گشایی از مشکلات خانواده هایی که از کرونا آسیب دیدند را یکی از اقداماتی که در این ایام صورت گرفت اشاره کرد و افزود : مشکل بیکاری پدر دانش آموزی که سرایدار مرغداری بود و  از نظر تامین هزینه اجاره منزل نیز با مشکل مواجه بود از طریق فضای مجازی مدرسه این مطالب برای دانش آموزان به اشتراک گذاشته شد تا بتوانیم این مسائل را حل بکنیم . 

یدالله پور گفت : طرح این موضع از طریق فضای مجازی مدرسه باعث شد تا با ایده هایی که دانش آموزان ارائه کردند از جمله موضوع را به شورای محل در میان بگذاریم  توانستیم ظرف مدت کوتاهی زمینه اشتغال پدر این دانش آموز را فراهم بکنیم تا مشکلات این خانواده برطرف شود . 
 

تلاش مضاعف در ایام کرونایی 

آرزو حاجی زاده فلاح ، معلم کلاس دوم ابتدایی مدرسه هیات امنایی شهید اکبرزاده بابل یکی دیگر از معلمان نمونه مازندران است. او که سابقه فعالیت هشت ساله در آموزش و پرورش دارد از برنامه هایی که در سیستم آموزش در بستر فضای مجازی استفاده کرده است می گوید.

حاجی زاده فلاح به خبرنگار ایرنا گفت که برای اینکه فضای خشک و بی روح کلاس مجازی برای دانش آموزان کسالت آور نباشد سعی کردم با انجام یکسری برنامه های آموزشی و سرگرمی این مساله را پوشش بدهم. برای این منظور تکالیف خارج از درس دانش آموزان برای آنها تعریف شد تا بعد از ساعات کلاس به این کارها مشغول شوند و بعد ارائه کنند.

وی از جمله این کارهای ابتکاری به برگزاری جشنواره های بومی و محلی اشاره کرد و گفت: از طریق آن برنامه هایی نظیر آواز محلی ، معرفی مکان های سنتی و معرفی غذاهای محلی توسط دانش آموزان صورت می گرفت.

این معلم نمونه مازندران ادامه داد : برنامه ریزی های فارغ از کلاس درس باعث شده بود تا دانش آموزان ساعاتی که در کلاس نیستند از طریق اینترنت و فضای مجازی وقت خود را صرف تحقیق در این حوزه کنند و به نوعی فعالیت آنها در این فضا هدایت شده بود.

حاجی زاده فلاح همچنین گفت: برای کسب مهارت دانش آموزان برنامه ای تحت عنوان معلم کوچولو تعریف و تعبیه کردم که دانش آموزان با مطالعه درس به عنوان یک معلم مطالب را برای دیگر همکلاسی هایش بازگو می کرد به نوعی دانش آموزان دخیل در امر آموزش می شدند.

وی اجرا و اعمال این برنامه های ابتکاری را هم آموزنده و هم مفرح بود را زمینه ساز آن دانست که دانش آموزان سختی فضای مجازی را فراموش بکنند و براحتی و آسایش در این کلاس ها فعال باشند . 
این معلم نمونه مازندران فعالیت آموزشی در شرایط کرونایی را برای کادر آموزشی سخت دانست و گفت: در این دوران ساعات کار برای معلمان تعریف نشده است و آنها در هر ساعت از شبانه روز برای تهیه فیلم و برنامه های آموزشی در حال فعالیت هستند .

حاجی زاده این انگیزه و اشتیاق برای کار کردن را نشان از تعهد و علاقه معلمان به حرفه شان عنوان کرد و افزود : به طوریکه در این ایام و با توجه به حضور مستمر و طولانی مدت در فضای مجازی دچار سردردهای میگرنی می شدم ولی هیچوقت کار آموزشی تعللی در آن نشد .

مازندران در سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ دارای ۳۸ هزار نیروی فرهنگی است که از این تعداد ٢٥ هزار نفر معلم هستند.