تهران - ایرنا - رئیس تعمیرات مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از آغاز تعمیرات اساسی سالانه ۳۱ سکوی گازی پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شرکت نفت و گاز پارس، «هادی فخرزاده» با بیان اینکه امسال برای نخستین بار تعمیرات اساسی در ۳۱ سکوی تحت راهبری مدیریت تولید و عملیات اجرا می‌شود، گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تعمیرات اساسی این تعداد سکو در مدت ۱۵۷ روز اجرا خواهد شد.

وی از پایان تعمیرات اساسی سکوهای SPD۲۰ و SPD۲۱ در بازه زمانی ۱۵ روز از تاریخ ۲۸ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت خبر داد و گفت: این دو سکو پس از پایان تعمیرات اساسی در مدار تولید قرار گرفته‌اند.

به گفته فخرزاده به جز سکوهایی با دستورکارهای سنگین از جمله تعمیر شیرهای بسیار بزرگ که زمان تعمیرات آنها بیش از ۲۰ روز به طول می‌انجامد.

وی با بیان این مطلب، به کاهش چشمگیر بازه زمانی تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: اکنون میانگین روزانه تعمیرات اساسی ۳۱ سکوی گازی به ۷.۵ روز کاری کاهش یافته، درحالی که پیش از این، تعمیرات سالانه حدود یک‌سوم از این تعداد سکو در بازه ۱۵ روزه انجام می‌شد.

رئیس تعمیرات مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه سکوهای پارس جنوبی در دو ناحیه یک و دو تقسیم‌بندی شده‌اند، گفت: پیش از این تعمیر و نگهداری تمام سکوهای تحت راهبری مدیریت تولید و عملیات توسط یک پیمانکار اجرا می‌شد که با توجه به افزایش تعداد سکوهای در حال بهره‌برداری، به منظور مدیریت همه‌جانبه این سکوها، سال گذشته پیمانکار جدیدی برای ناحیه دوم انتخاب شد که هم‌اکنون فعالیت‌های تعمیراتی سکوهای ناحیه دو توسط این پیمانکار پیگیری می‌شود.

وی با اشاره اینکه سال گذشته برای نخستین بار در مواجهه با ویروس کرونا، تعمیرات اساسی سکوهای دریایی بر اساس اجرای شیوه‌نامه‌های اعلام شده از سوی وزارت نفت به صورت مطلوب پایان یافت، گفت: تلاش می‌کنیم تعمیرات اساسی امسال نیز با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغ شده و با کاهش تعداد و حفظ سلامت نفرات اجرایی، به صورت ایمن به پایان برسد.

رئیس تعمیرات مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس افزود: براساس شیوه‌نامه وزارت نفت در زمینه برون‌سپاری تعمیرات اساسی بر روی سیستم‌های دوار از جمله الکتروموتورها، پمپ‌ها و دیزل ژنراتورهای سکوهای پارس جنوبی، پیمانکار این مناقصه در بخش تعمیرات اساسی دیزل ژنراتورها نیز مشخص شد و هم‌اکنون تامین قطعات یدکی و انجام تعمیرات اساسی دیزل ژنراتورهای سکوها در دستور کار قرار دارد.

وی عمده‌ترین بخش تعمیرات اساسی سکوها را مربوط به سیستم‌های ثابت عنوان کرد و گفت: بر اساس سیستم‌های مکانیزه RBI در بخش بازرسی فنی و همچنین CMMS در بخش نگهداری و تعمیرات، در تعمیرات اساسی مواردی چون خوردگی، رنگ و شستشوی مخازن، انواع شیرهای کوچک و بزرگ شامل شیرهای ایمنی (PSV) و شیرهای کنترلی سکو، پمپ‌ها، لوله‌ها، تعویض پیچ و مهره‌های فلنج‌ها، سیستم‌های ESD و F&G و همچنین تجهیزات دوار شامل الکتروموتورها مورد کنترل و بازرسی قرار می‌گیرد.