به گزارش عصر دوشنبه مرکز خبر حوزه، وی در ویژهبرنامه امام المتقین که به مناسبت ایام شهادت حضرت علی(ع) از لایو آیین های مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران پخش شد، به تبیین مقام و جایگاه امیرمومنان علی(ع) پرداخت و افزود: نهجالبلاغه کتاب علی بن ابیطالب(ع) است، نه آن طوری که مولفان و مصنفان کتاب دارند؛ این کتاب سخنان الهی است که در سخن و نوشتار حضرت علی(ع) تجلی پیدا کرده است.
آیتالله جوادی آملی اضافه کرد: امیرمومنان(ع) خلیفهالله است، خلیفه حرف مستخلف عنه را میزند، نه حرف خود را؛ چون علی بن ابیطالب(ع) جانشین رسول گرامی اسلام است و آن حضرت خلیفهالله است؛ لذا سخنان الهی را به جامعه منتقل میکند.
وی با اشاره به سخن امیرمومنان علی(ع) در خطبه ۱۴۷ نهجالبلاغه در وصف قرآن، گفت: خداوند متعال مولف و کاتب قرآن و مصنف قرآن نیست، او در کلماتش تجلی کرده است، آنکه قرآن را میفهمد و تفسیر میکند، در آغاز راه است و وقتی به پایان راه میرسد که متکلم را با قلب و جانش در کلماتش مشاهده کند.
وی با بیان اینکه علی بن ابیطالب(ع) همان بیانات الهی را میگوید و قرآن ناطق است، ادامه داد: دیگران اگر بخواهند نهجالبلاغه را تفسیر کنند، در آغاز راه هستند، وقتی میتوانند بگویند ما نهجالبلاغه را درست ارزیابی کردیم که ولایت، امامت و خلافت را در کلمات، گفتهها و نوشتههای علی بن ابیطالب(ع) مشاهده کنند.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه حضرت علی(ع) با فقر مبارزه میکرد و گاهی میفرمود من فقر را ریشهکن میکنم، گفت: یعنی وظیفه حاکم آن است که فقرزدایی کند، نه فقیر را کمک کند؛ چون کمک به فقیر کاری عاطفی است و از غیر رهبران الهی هم ممکن است صادر شود، اما فقرزدایی وظیفه رهبران الهی است.
وی در ادامه بیان کرد: در لیالی قدر حقیقت قرآن که یک طرف آن علی حکیم است و یک طرف آن عربیِ مبین تجلی پیدا کرد، نه تجافی و خداوند قرآن را بهعنوان حبلالمتین به زمین آویخت، نه به زمین انداخت.
وی با بیان اینکه انزال قرآن نظیر انزال باران نیست که به زمین بیندازد، بنابراین این طناب طولانی یک طرفش به دست خداست و یک طرفش به دست خلق، افزود: اگر در مراسم قرآن به سر، این کتاب الهی را بالای سر میگذاریم و خدا را به قرآن و چهارده معصوم(ع) قسم میدهیم یعنی ذیل حبلالمتین را گرفتهایم که به اندازه معرفت و اعتقاد خود از این استفاده کنیم و بالا برویم.
این مرجع تقلید ادامه داد: ممکن است این لیالی قدر بر بعضی از معصومین همچون حضرت زهرا(س) نیز تطبیق بشود؛ اگر در بعضی از تعابیر از حقیقت لیالی قدر بهعنوان حضرت زهرا(س) یاد میشود، اینهمه مقام آن حضرت نیست، زیرا آن حضرت همانند سایر معصومین(ع) ادل قرآن هستند.
وی افزود: وقتی ادل قرآن شدند، یقینا بالاتر از لیله القدر هستند، زیرا به برکت قرآن لیله القدر شرف پیدا کرد.
وی افزود: حضرت رسول(ص) بنیانگذار دین اسلام است، خود به آن عمل کرد و هر کس تا روز قیامت به آن عمل کند و این عملش با حسن فعلی و فاعلی همراه باشد، ثواب این عمل او را همانطور که در نامه اعمالش مینویسند در نامه وجود پیامبر اکرم(ص) نیز نوشته میشود.
آیتالله جوادی آملی اضافه کرد: ما میتوانیم به حضرت رسول(ص) استنان کنیم و صاحب کوثر شویم، اگر کسی کار و سنت خوب در نظام اسلامی اجرا کرد، بهترینهای دین و دنیای مردم با او محفوظ میشود؛ این سنت حسن است و همه را میبرد، بدون اینکه در نامه اعمال دیگران چیزی از ثواب آن کم شود.