شیراز - ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مسوولان دانشگاه، روسای شبکه های بهداشت و درمان و تیم واکسیناسیون کووید۱۹ در دانشگاه دستور داد تا همانگونه که واکسیناسیون سالمندان در شهرها در حال انجام است، این اقدام در روستاها نیز مورد غفلت قرار نگیرد.

مهرزاد لطفی چهارشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در استان فارس با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون از اولویت های اصلی دستور کار ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی است، عنوان کرد: مجموعه سلامت از تمام ظرفیت ها و مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی برای پوشش واکسیناسیون در سطح استان، استفاده می کند.

او با تاکید بر استفاده از سامانه  مدیریتی آمار کووید ۱۹ در دانشگاه و پیگیری مسوولان و مدیران ارشد دانشگاه بر اساس اطلاعات آن، گفت: استفاده از مطالب و اطلاعات این سامانه  موجب موفقیت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در این بحران که کارکنان بهداشت و درمان، همچنان ایثارگرانه در حال تلاش، خدمت رسانی و درمان بیماران به ویژه مبتلایان به کووید۱۹ هستند، وظیفه افراد جامعه این است که برای قدردانی از تلاش آنان، تمامی اصول بهداشتی را رعایت کرده تا شاهد قطع زنجیره انتقال و کاهش شیوع کروناویروس باشیم.

لطفی بهترین کمک به مدافعان سلامت را رعایت اصول بهداشتی، استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله‌ فیزیکی، پرهیز از سفر و عدم برگزاری مهمانی و دورهمی های خانوادگی، و تلاش برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا شاهد سلامتی هرچه بیشتر مبتلایان و مردم باشیم و با رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی، از بحران کرونا عبور کنیم.

وی روز جهانی ماما را به تمام ماماها، استادان و دانشجویان این عرصه در قسمت های مختلف نظام سلامت نظیر دانشگاه، بهداشت، درمان و طرح پزشک خانواده تبریک گفت و از تلاش آنان در محافظت از مادران باردار به ویژه در بحران کرونا قدردانی کرد.

وی  ابراز امیدواری کرد : با تلاش بی وقفه ماماها و از بین رفتن این بیماری، مراقبت از مادران باردار به خوبی انجام شود.

فضاهای سربسته و خطر انتقال کرونا 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بابیان اینکه ، حضور در فضاهای سَربسته، خطر انتقال به کرونا را به شدت افزایش می دهد گفت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی دست کم یک و نیم متر در چنین فضاهایی الزامی است.

عبدالرسول همتی  گفت: همانطور که بارها اعلام شده است، میان کاهش عمل به توصیه ‌های بهداشتی و افزایش موارد بستری و به دنبال آن افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

وی افزود: با وجود هشدارهای متعدد مسوولان استانی و دانشگاهی، به دنبال عادی انگاری شرایط بیماری و کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، شاهد وقوع خیز سنگین چهارم بیماری شدیم و خانواده های بسیاری، گرفتار عوارض و مصایب آن شدند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ،  شرکت در هر نوع مهمانی و دورهمی، اعم از مراسم های جشن، ترحیم، عیادت و مهمانی را یکی از عوامل اصلی ادامه چرخه انتقال ویروس در جامعه برشمرد و هشدار داد: در حال حاضر اغلب موارد انتقال به کرونا در منازل صورت می گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه با اعلام اینکه دریافت واکسن کرونا به معنی بی نیاز بودن به رعایت پروتکل های بهداشتی نیست، گفت: در صورت مشاهده علایم کرونا تا زمان دریافت نتیجه آزمایش، ساکنان منزل باید از ماسک استفاده کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همچنین ، آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس را از ابتدای شیوع تا پانزدهم اردیبهشت، اعلام کرد و 

گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۸۴۷ هزار و ۴۵۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۴۵ هزار و ۶۰۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۹۵ هزار و ۳۰۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۶۲۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۵۹ هزار و ۲۳۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز دو هزار و ۱۰۴ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۲۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

دکتر همتی در ادامه با اعلام جان باختن ۲۴ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ را از ابتدای شیوع بیماری تا کنون چهار هزار و ۱۵۱ اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۲۳۳ هزار و ۲۴۰ نفر از ابتدا تاکنون بهبودی یافتند که از بیمارستان ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شدند.