یزد- ایرنا- نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره وضعیت استان در حوزه دیابت گفت: طرح‌های تحقیقاتی و درمانی قابل توجیه در این بخش، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر این نماینده ، محمدصالح جوکار روز پنجشنبه در دیدار با رئیس و معاون جهاد دانشگاهی استان یزد با اشاره به طرح‌های این مجموعه در حوزه پزشکی افزود: در حوزه دیابت هر کاری که این مجموعه بخواهد انجام دهد را به صورت کامل حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره بر اینکه وضعیت یزد در حوزه دیابت خوب نیست خاطرنشان کرد: با وجودی که مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی در استان یزد مشغول به فعالیت است ولی با توجه به وضعیت استان هرچقدر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم لازم و برای استان مفید است.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: در این حوزه هر اقدامی که قابل توجیه باشد و بتواند به توسعه درمانی استان و درمان و به ویژه پیشگیری دیابت در استان کمک کند مورد استقبال قرار می‌گیرد.

جوکار بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت در استان تاکید کرد و گفت: قطعا پیشگیری مقدم بر درمان است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم جلوی ابتلا به این بیماری‌ها را در بخشی از جامعه بگیریم.

همچنین فاطمه سعادت‌جو رئیس جهاد دانشگاهی استان یزد در این دیدار به بیان توضیحاتی در ارتباط با طرح‌ها و اقدامات این مجموعه در حوزه‌های مختلف به ویژه پزشکی پرداخت.

۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان یزد وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر انسولین دریافت می‌کنند.

بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش و موثر نبودن انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‌‏آید و در حال حاضر یکی از معضلات کنونی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه است.

دیابت، شایع‌ترین بیماری غدد در جهان و عامل چهار میلیون مرگ سالانه است به طوری که در هر دقیقه ۱۲ مورد ابتلای جدید و ۶ مرگ ناشی از دیابت گزارش می‌شود.

استان یزد یک میلیون و  ۲۰۰ هزار جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند که از این تعداد ۹ هزار نفر عشایر هستند.