قم - ایرنا - معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: طرح احداث پیاده‌راه‌های پیوسته ۱۱ محله شهر قم در سال ۱۴۰۰ نهایی شد.

به گزارش عصر شنبه ایرنا، عباس ذاکریان در گفت‌وگویی با تاکید بر اهمیت تغییر نگاه خودرو محوری به انسان‌محوری، اظهار داشت: متاسفانه شاهد حاکمیت خودروهای شخصی و تک‌سرنشین در شهر بوده که ترافیک و آلودگی هوا را رقم‌زده است.

وی تغییر فرهنگ را تنها راه برون‌رفت از ترافیک و آلودگی هوا دانست و افزود: تعریض خیابان‌ها و ساخت تقاطع و بزرگراه نمی‌تواند ترافیک را ساماندهی کرده و تنها عامل تشویق‌کننده‌ای برای سفرهای درون‌شهری با خودرو شخصی هستند.

ذاکریان کاهش استقبال شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل عمومی را نگران‌کننده خواند و تصریح کرد: طبق آمارها سهم اتوبوس و ناوگان اتوبوسرانی از سفرهای درون‌شهری تنها هشت درصد بوده درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته حمل و نقل عمومی و دوچرخه جایی برای استفاده از خودروی شخصی باقی نگذاشته است.

وی تامین زیرساخت‌های لازم برای تغییر فرهنگ جامعه را لازم و ضروری دانست و عنوان کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تغییر خطوط اتوبوسرانی، ایجاد نظم در سرفاصله‌ها و همچنین طراحی مسیرهای دوچرخه و آرام‌سازی هسته مرکزی شهر و پیاده‌راه‌سازی برنامه‌هایی شهرداری برای تغییر نگرش جامعه از خودرو محوری به انسان‌محوری است.

ذاکریان در ادامه به طرح مطالعاتی پیاده راه‌های پیوسته اشاره کرد و گفت: این طرح در سال ۹۹ با مطالعه ۱۱ محله و با هدف تسهیل عبور و مرور عابران پیاده آغاز و در سال گذشته یک محله نهایی شده و ۱۰ محله دیگر امسال نهایی و برای اجرایی شدن در اختیار مناطق قرار می‌گیرد.

وی طراحی پیاده‌راه‌های پیوسته را تشریح و بیان کرد: طراحی پیاده‌راه‌ها به گونه ای است که پیاده‌رو چند خیابان پرتردد به‌صورت پیوسته ایمن‌سازی و بازسازی‌شده و امکان تردد به‌صورت پیاده در این چند خیابان امکان‌پذیر می‌شود و نخستین طرح نیز از خیابان صفاییه، خیابان فاطمی(دورشهر) خیابان معلم و رسالت در سال گذشته کلید خورد.

وی در پایان، فرهنگ‌سازی و اجرای پیوست‌های فرهنگی را لازم و ضروری خواند و تاکید کرد: آمار تصادف‌ها، استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری را کمتر از چهار کیلومتر نشان می‌دهد، از این رو نیاز به فرهنگ‌سازی و اجرای پیوست‌های فرهنگی یکی از بایدهای مهم در قم بوده و باید در جهت ارتقا فرهنگ شهروندی تلاش کنیم.