به گزارش عصر شنبه ایرنا، عباس ذاکریان در گفتوگویی با تاکید بر اهمیت تغییر نگاه خودرو محوری به انسانمحوری، اظهار داشت: متاسفانه شاهد حاکمیت خودروهای شخصی و تکسرنشین در شهر بوده که ترافیک و آلودگی هوا را رقمزده است.
وی تغییر فرهنگ را تنها راه برونرفت از ترافیک و آلودگی هوا دانست و افزود: تعریض خیابانها و ساخت تقاطع و بزرگراه نمیتواند ترافیک را ساماندهی کرده و تنها عامل تشویقکنندهای برای سفرهای درونشهری با خودرو شخصی هستند.
ذاکریان کاهش استقبال شهروندان در استفاده از حملونقل عمومی را نگرانکننده خواند و تصریح کرد: طبق آمارها سهم اتوبوس و ناوگان اتوبوسرانی از سفرهای درونشهری تنها هشت درصد بوده درحالیکه در کشورهای توسعهیافته حمل و نقل عمومی و دوچرخه جایی برای استفاده از خودروی شخصی باقی نگذاشته است.
وی تامین زیرساختهای لازم برای تغییر فرهنگ جامعه را لازم و ضروری دانست و عنوان کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تغییر خطوط اتوبوسرانی، ایجاد نظم در سرفاصلهها و همچنین طراحی مسیرهای دوچرخه و آرامسازی هسته مرکزی شهر و پیادهراهسازی برنامههایی شهرداری برای تغییر نگرش جامعه از خودرو محوری به انسانمحوری است.
ذاکریان در ادامه به طرح مطالعاتی پیاده راههای پیوسته اشاره کرد و گفت: این طرح در سال ۹۹ با مطالعه ۱۱ محله و با هدف تسهیل عبور و مرور عابران پیاده آغاز و در سال گذشته یک محله نهایی شده و ۱۰ محله دیگر امسال نهایی و برای اجرایی شدن در اختیار مناطق قرار میگیرد.
وی طراحی پیادهراههای پیوسته را تشریح و بیان کرد: طراحی پیادهراهها به گونه ای است که پیادهرو چند خیابان پرتردد بهصورت پیوسته ایمنسازی و بازسازیشده و امکان تردد بهصورت پیاده در این چند خیابان امکانپذیر میشود و نخستین طرح نیز از خیابان صفاییه، خیابان فاطمی(دورشهر) خیابان معلم و رسالت در سال گذشته کلید خورد.
وی در پایان، فرهنگسازی و اجرای پیوستهای فرهنگی را لازم و ضروری خواند و تاکید کرد: آمار تصادفها، استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درونشهری را کمتر از چهار کیلومتر نشان میدهد، از این رو نیاز به فرهنگسازی و اجرای پیوستهای فرهنگی یکی از بایدهای مهم در قم بوده و باید در جهت ارتقا فرهنگ شهروندی تلاش کنیم.