بیرجند - ایرنا - اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در این استان به صورت وزش باد شدید و بارش رگباری هشدار سطح زرد (آگاهی) صادر کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل هواشناسی در این اخطاریه جوی نسبت به فعالیت سامانه بارشی در بازه زمانی عصر شنبه تا اواخر وقت دوشنبه (۲۰ اردیبهشت) به ویژه در ساعات بعد از ظهر تا شب هشدار داده شده است.

وزش باد شدید موقت و گرد و خاک، رگبار باران گاهی رعد و برق، در مناطق مرتفع برخورد صاعقه با احتمال بارش تگرگ از پیامدهای این وضعیت است که اغلب مناطق استان خراسان جنوبی را شامل می‌شود.

منطقه اثر این ناپایداری جوی در روز دوشنبه شهرستان‌های درمیان، سربیشه و نقاطی از حاجی‌آباد زیرکوه، نهبندان و بیرجند خواهد بود و احتمال روان‌آب محدود، لغزندگی جاده‌ و اختلال موقتی تردد، احتمال خسارت به تابلوها و سقف‌های موقت به دلیل وزش باد شدید لحظه‌ای و گرد و خاک، برخورد صاعقه و برق گرفتگی وجود دارد.

خودداری از سفرهای غیرضروری، اجتناب از صعود به ارتفاعات، پرهیز از اسکان و چرای دام در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، پاکسازی آبراهه‌ها و کانال‌های مسیر عبور آب، اطمینان از استحکام سازه و پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هفته گذشته نیز درخصوص وزش باد شدید، بارش رگباری و رعد و برق در این استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد.

براساس الگوی نقشه‌های پیش‌یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، امروز (یکشنبه) و فردا به ویژه در ساعات بعد از ظهر تا شب با توجه به رگباری بودن بارش‌ها احتمال وقوع روان‌آب به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط استان دور از انتظار نیست.

به لحاظ دمایی نیز امروز روند دما کاهشی است.