تهران- ایرنا- دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: درخواست‌های زیادی از طرف میهمان‌های خارجی برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر در تهران رسید اما تصمیم بر این است که هیچ مهمان خارجی نداشته باشیم. وی همچنین در مورد بودجه این رویداد نیز گفت: کل بودجه به اندازه ساخت نیم فیلم است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، اولین نشست خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور محمدمهدی عسگرپور دبیر این دوره از جشنواره به صورت مجازی برگزاری شد.

عسگرپور در ابتدای این نشست، گفت: شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی را در جهان به وجود آورد و برگزاری جشنواره‌های سینمایی نیز به دلیل همین مساله با تغییرات بسیاری مواجه شدند. طی یک سال گذشته جشنواره های جهانی زیادی بودند که دستخوش تغییرات شدند و برخی برگزار و بعضی دیگر برگزار نشدند و بخشی نیز به صورت دوگانه و به صورت مجازی و فیزیکی برگزار شدند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، افزود: وقتی از جشنواره‌های سینمایی می‌گوییم معمولاً‌ چند جشنواره خاص به ذهنمان می‌آید و فکر می‌کنیم نبض سینما در دست همین چند رویداد است.

وی با بیان اینکه جشنواره جهانی فجر اولین جشنواره‌ای بود که با کرونا مواجه شد، گفت: قرار بود در پایان فروردین سال گذشته جشنواره جهانی برگزار شود. تقریبا تا اواخر اسفند سال قبلش مترصد بودیم جشنواره را برگزار کنیم. آن موقع به ما می‌گفتند تا خرداد موضوع مرتفع می‌شود و می‌توان جشنواره را برگزار کرد. در وهله اول بحث تعویق جشنواره مطرح شد، البته دلیل دیگری هم داشتیم و آن نسبت جشنواره ما با فیاپف (فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم) بود.

عسگرپور افزود: اساسا برگزاری جشنواره‌های سینمایی در فروردین و اردیبهشت سال گذشته در همه جای جهان دچار تحول شد. سعی کردیم جشنواره جهانی فجر را به خرداد منتقل کنیم، چون وضعیت کرونا مجهول بود. در قدم‌های بعدی مشخص شد با یک شرایط ناشناخته مواجه هستیم و دورنمای مشخصی برای آن روشن نبود.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ادامه داد: ما اولین جشنواره‌ای بودیم که برگزاری را لغو کردیم. در این مسیر تجاربی را به‌ دست آوردیم. قرار بود در نیمه اول سال جشنواره برگزار شود، اما عملاً شدنی نبود. چون غیر از آن جشنواره جهانی فجر به جشنواره ملی نزدیک می‌شد و برای همین ترجیح دادیم سال گذشته جشنواره را لغو کنیم. البته ما تجارب جدیدی به دست آوردیم، پلتفرم‌هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت‌های ما به شکل مجازی برگزار شود. ما از تجارب جشنواره‌های دیگر هم استفاده کردیم. تعدادی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان، برگزار شدند. برخی دیگر هم به شکل فیزیکی و برخی هم به شکل ترکیبی برگزار شدند.

این کارگردان سینما، گفت: انتخاب فیلم‌های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می‌شود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک‌مجهولی نیست، همه جشنواره‌ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره‌های دیگر را رصد می‌کنند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می‌دادند. برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بودند، عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.

وی همچنین توضیح داد: بخش‌هایی از جشنواره مثل خیلی از جشنواره‌های دیگر حذف شدند. همین اتفاق برای ما هم رخ می‌دهد. آن بخش‌هایی که متکی به حضور مهمانان است، یا به شکل مجازی باید برگزار می‌شد، یا به‌طور کامل حذف می‌شد. امسال بازار فیلم که محل خوبی برای سینمای ایران و منطقه است، به شکل مجازی برگزار می‌شود. جشنواره جهانی فجر در منطقه جزو معدود جاهایی است که بقیه می‌توانند از آن استفاده کنند. مهم‌ترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی برگزار شود و مهم‌ترین مسأله هم در این‌باره پلتفرم امن بود.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ادامه داد: حدود یک سال و نیم پیش، سر همین موضوع جشنواره‌ها به مسأله خوردند، پلتفرمی در جشنواره کن استفاده شد که «سیناندو» نام داشت. این پلتفرم برخی از مسائل خود را حل کرد و حالا بستری کاملا امن است. ما با این پلتفرم به جمع‌بندی رسیدیم و برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته‌ایم و ۴۰۰ ظرفیت استفاده‌کننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است اما مخاطبان عادی نمی‌توانند به آن ورود کنند. بلکه مشخص است چه کسانی به آن ورود پیدا می‌کنند.

عسگرپور گفت: یکی دیگر از بخش‌های جشنواره کارآگاه های آموزشی است، که آن را هم به شکل مجازی برگزار می‌کنیم. اساتید خوبی در این کارگاه‌ها خواهیم داشت. در حالت عادی ممکن بود این اساتید نتوانند به ایران سفر کنند، اما حالا می‌توانند به‌صورت مجازی آموزش بدهند. 

وی تأکید کرد: ما امسال مهمان خارجی نخواهیم داشت، اما درخواست زیادی داشتیم که افراد دوست داشتند به صورت فیزیکی بیایند. ترجیح دادیم مهمان به صورت فیزیکی نداشته باشیم.

عسگرپور در توضیح دیگر بخش‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: مشابه بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل که برای سینمای بلند است، بخش‌های فیلم‌های کوتاه هم وجود دارد. «جام جهان‌نما» و «جشنواره جشنواره‌ها» که مربوط به  فیلم‌های مطرح و فیلم‌هایی است که به جشنواره‌های خارجی رفته‌اند هم برگزار می‌شود. بخش «مستند زیر ذره‌بین» مربوط به سینمای مستند، نمایش فیلم‌های مرمت‌شده را نیز خواهیم داشت. در این بخش ۱۰ فیلم بلند خارجی و ۴ فیلم ایرانی خواهیم داشت که عناوین آن را بعدا عنوان می‌کنیم. یکی از این فیلم‌ها مجموعه مستندهایی از دهه ۲۰ ایران است. اولین فیلم رنگی که در کشور ما فیلمبرداری شده و آمریکایی‌ها ساخته‌اند. در بخش سینمای ژانر که روی فیلم‌های ژانر تمرکز می‌کنند، ۵ تا ۷ فیلم و بخش شاخه‌های زیتون هم فیلم‌هایی خواهیم داشت.

🔸وی درباره کارگاه‌های این دوره از جشنواره توضیح داد: کارگردانی، موسیقی فیلم، تدوین و... موضوع کارگاه‌ها را تشکیل می‌دهد، پردیس چارسو محل برگزاری خواهد بود که در این محل، نمایشگاه پوستر خواهیم داشت که شامل فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰  سینمای ایران خواهد بود. نکته مهم وجود گرافیست‌های مطرح است. پوسترهایی هم برای فیلم‌هایی است که در کشور کوبا به نمایش درآمدند. چند گذر سینما هم خواهیم داشت که نام مکان آنها را بعدا می‌گوییم که با همکاری شهرداری اتفاق خواهد افتاد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: یکی از موضوعات این دوره، تجربه استفاده از سالن‌های روباز برای اکران است. پردیس چارسو فضایی را در طبقه بالایی دارد که به سینمای روباز اختصاص داده است. یک سالن سینمای کانون هم از سال‌های دور، سینمای روباز بوده و از آن استفاده نمی‌شده است. در چارسو یک سالن دیگر هم داریم که رو باز نیست اما هوای خوبی در آن جریان دارد و می‌توان از آن استفاده کرد.

عسگرپور درباره دلیل اصرار بر برگزاری جشنواره جهانی فجر در شرایط کرونایی به رغم تعطیلی رویدادهای جهانی توضیح داد: این سوال احتمالا وجه قالب بسیاری از سوالات درباره جشنواره جهانی فجر باشد که در طول دو سال گذشته خیلی‌ها با آن مواجه شدند. اولا اینکه جشنواره‌هایی در دنیا کامل ملغی شده‌اند، برمبنای اطلاعاتی که روزمره با چند جشنواره کلی مواجهیم. ما فهرستی از جشنواره‌هایی که برگزار شدند داریم. البته این به معنای تنها دلیل برگزاری ما نیست.
وی افزود: جشنواره‌های ونیز، تورنتور، سن سباستین، بوسان، لندن، قاهره، آنتالیا به صورت حضوری برگزار شدند. بخشی به‌صورت مجازی و بخشی فیزیکی. پس گاهی اوقات ما بر مبنای اطلاعات روزنامه‌ای صحبت می‌کنیم و گاهی اطلاعات حرفه‌ای. یکی از مسائل ما به شکل طبیعی چون شغل ما این است و مسئولیت برگزاری جشنواره را دارم، این است که باید ببینم چه جشنواره‌هایی چطور برگزار شده‌اند. 
دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ادامه داد: نکته دوم اینکه آیا در همین کشورها که جشنواره‌های خود را فیزیکی یا دوگانه برگزار کردند، جماعتی هم حضور داشتند که تا این حد اعتراض کنند؟ مثلا بگویند به جای برگزاری جشنواره این پول را بدهیم به بی بضاعت های سینما! من قصد تحقیر یک بخش را ندارم. من حداقل با این پدیده مواجه نشدم. این کشورهایی که اسم بردم همه جزو کشورهای قدرتمند اقتصادی نیستند. کشورهایی که عرض و طول شان از جهات مختلف به ما نزدیک است. من روی این قائله اصلی که خیلی ها اشاره می کنند، سوال دارم.
وی افزود: کسانی که به ما اعتراض می‌کنند، با آمار و ارقام صحبت کنند.دو جشنواره را ملاک قرار ندهند. من به عنوان دبیر جشنواره و فیلمساز که سابقه مدیریت صنفی هم داشتم، یکی از مشکلات تاریخی‌مان را این می‌دانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی‌شویم. این مشکل بسیاری از کشورهایی است که شاید در رده بندی کشورهای جهان سوم باشند. اگرچه ما در بسیاری از موضوعات جهان سوم نیستیم، ولی هر موضوعی یک اکو سیستمی دارد. 

عسگرپور توضیح داد: ما وقتی می‌گوییم که سینما چیست، بعضی از دوستان به تولید و عرضه اشاره می‌کنند و هر کس از دید خود می‌نگرد. وقتی میخواهیم به عنوان خبرنگار، مدیر، پخش کننده یا هر چیز دیگری وارد موضوع شویم باید متوجه این اکوسیستم باشیم. جشنواره ها در طول سالها شکل گرفته‌اند، آیا این جشنواره ها فقط میهمانی‌اند؟ این تفکر روزنامه‌های زرد است که جشنواره را مهمانی و دورهمی می‌دانند که انگار عده‌ای با هم می‌نوشند، می‌رقصند و جوایزی هم می‌دهند! حالا ممکن است یکی به جشنواره کن رفته و فقط یک چیزی دیده، اما اکوسیستم یک رویداد فقط همین نیست. بخشی نمایش فیلم است، بخشی بازار است. باید کامل دید.


این تهیه کننده و کارگردان سینما، افزود: ولی ما باید در این شرایط ببینیم کرونا کدوم بخش از اکوسیستم را نابود کرده و در وهله دوم کدام. رسانه ها تحقیق کنند کرونا چه کرده است. اینکه کلی بگوییم همه فقیر شدند، ساختمان‌ها را بفروشیم و بگوییم همه در صف گوشت و مرغ قرار بگیرند! گاهی یک بحران بزرگ مثل زلزله هشت ریشتری می‌آید و همه چیز را نابود می‌کند، آنجا باید صف تشکیل دهیم و فروشگاه ها هرچه هست بین مردم توزیع کنند. ما هنوز متوجه نیستیم با چه چیزی در چه سطحی مواجهیم. کرونا به سینما اسیب جدی زده، در این سال‌ها آثاری تولید شده که این اثار تولید شده در صف اکران هستند. سینماها باز هستند؟ نه این اثار یکی از راه های اکران شان جشنواره هاست و بستن شان باعث اسیب دیدن به همین فیلم ها می شود.

عسگرپور تأکید کرد: من به دلیل مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل می کنیم. من اعلام کردم بودجه‌ها ردیف مشخص دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند. اداره این اکوسیستم تابع قوانین و بودجه بندی است و مواردی که جابه جایی آن مسئله ایجاد می‌کند و بازرسی کل کشور نظارت دارد. باید بگردیم و راه‌هایی پیدا کنیم. باید پابه‌پای دنیا پیش برویم، در دنیا گشتند و پیدا کردند.


دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، افزود: برخی از دوستان می‌گویند پول جلوی ما را گرفته، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می‌ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می‌داد. من دوست دارم دوستانی که در این خصوص صحبت میکنند با تحقیق صحبت کنند. این دو جمله را همه می‌توانند بگویند، نکته مهم این است که تحقیق کنند، اکوسیستم چه لطمه‌ای خورده، اگر لطمه خورده چرا ما انقدر تولید داریم و این تولیدها برای نمایش در کجا ساخته می‌شود؟

عسگرپور در ادامه درباره ارتقای بخش «شاخه‌های زیتون» در این دوره از جشنواره، توضیح داد: در این بخش چند فیلم خوب داریم در حوزه مقاومت و منطقه فیلم های خوبی در حال ساخت است. این بخش برای این است که به موضوع مقاومت توجه شود. در طول این سال‌ها وقتی این بحث مطرح شد که نگاه ملی و غیر ملی داریم. گاهی آسیب‌زننده بود باید با یک جریان طبیعی روبه‌رو شویم این جداسازی‌ها خیلی کار دست سینماگران داده است. یکی از کارکردهای جشنواره‌ها این است که به بخش‌هایی تمرکز و  توجه بیشتری می‌کنند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بودجه این رویداد نیز گفت: جریانی در طول این چند سال به نام شفاف‌سازی راه افتاده که اساس آن در همه جا خوب است. یعنی اینکه بدانیم بودجه خبرگزاری‌ها و نهادها از کجاست؟ همه باید به این شفاف‌سازی پایبند باشند. نمی‌شود یک جا مدام بودجه‌اش را اعلام کند و بقیه جاها بودجه‌های خود را اعلام نکنند. 

کل بودجه جشنواره جهانی به اندازه ساخت نیم فیلم است
این تهیه کننده سینما افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سال‌ها اطلاعات فعالیت‌های خود را اعلام کرده و این خوب است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می‌شد به اندازه بودجه یک و نیم تا دو فیلم بود، در حال حاضر با حذفیات و وضعیت موجود، بودجه برگزاری به اندازه نیم فیلم خواهد بود. اگر فکر می‌کنید این بودجه نیم فیلم زیاد است، بنشینم با هم درباره‌اش صحبت کنیم.
وی افزود: درباره بودجه سال گذشته جشنواره جهانی که در آمار فارابی آمد، یک و نیم میلیارد تومان برایش خرج شده است. باید عنوان کنم برخی گفتند بودجه‌ای برای جشنواره برگزار نشده صرف شده، البته من می‌دانم گاهی با یک جریان رسانه‌ای مواجه هستیم. که برخی از آنها زرد هستند، ولی ما باید به همه جواب بدهیم. 
عسگرپور ادامه داد: درباره جشنواره سال گذشته به آن روزها برگردیم ببینیم در اسفندماه شرایط کرونا چگونه بود، ما جشنواره را تا نزدیک برگزاری جلو برده بودیم. پروازها، هتل‌ها و... رزرو شده بود. اتفاقا باید بیشتر هزینه می‌شد. اما احساس کردیم نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید جلوی هزینه‌ها را بگیریم وگرنه خیلی باید هزینه می‌شد. بنشینید حساب کنید جشنواره‌ای به سه چهارم برگزاری رسیده پس باید حداقل شش، هفت میلیارد تومان برایش هزینه می‌شد، در صورتی که هزینه‌های ما کم بود. امسال امیدواریم با بودجه نیم فیلم جشنواره برگزار شود.

عسگرپور درباره حضور فیلم‌اولی‌ها در جشنواره سی‌وهشتم، گفت: در جشنواره جهانی فجر نه فقط امسال که به استناد سال‌های قبل به عنوان مخاطب، بعضی اوقات آثارش را دنبال کرده‌ایم، انصافا محل خوبی برای معرفی فیلمسازان جوان ایرانی بوده و است. نه فقط در بخش رقابتی که در بخش بازار هم کل مبادلاتی که صورت می‌گیرد فرصت خوبی برای این جوانان بوده است. ما خوشبختانه در کشوری هستیم که هر سال جوانان زیادی اولین یا دومین فیلمشان را می‌سازند. بعضی از کشورهای اروپایی اصلا این شرایط را ندارند و برای همین این لقب را هم به سینمای ایران داده‌اند که ایران بهشت فیلسمازان اول است. جشنواره امسال هم همین طور است و متوجه می‌شوید که آثاری از نسل جدید فیلمسازان در این رویداد حاضر است.

وی همچنین درباره تعداد فیلم‌هایی که اولین نمایش‌شان را در جشنواره سی‌وهشتم تجربه می‌کنند، توضیح داد: اطلاعات فیلم‌ها را در چند روز آینده منتشر می‌کنیم. چون با برخی از آن‌ها در حال مذاکره هستیم. سابقه نشان داده اعلام اخبار در بود و نبود فیلم‌ها تاثیر می‌گذارد. امسال هم داشت این اتفاق رخ می‌داد، چون وقتی نام فیلم و کارگردانان در جشنواره  اعلام می‌شود، برخی به آن کارگردان پیام می‌دهند و می‌گویند با ایران همکاری نکنید. هر کدام از این افراد هم دلیلی برای خود دارند مثلاً برخی با من یا دیگر مدیران جشنواره رابطه خوبی ندارند. برخی از دوستان رای افراد را می‌زنند. پس فهرست فیلم‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم.

جشنواره فیلم فجر جزو بهترین رویدادها در فیاپف مورد تاکید است
دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره شرایط برگزاری این دوره از جشنواره با وجود انتقادها، گفت: من امسال دبیر جشنواره‌ام و به عنوان یکی از اعضای فیاپف که نایب رئیس آن در حوزه آسیا هستم، این توضیحات را می‌دهم. در جلسه مجامع عمومی این سازمان بارها با این سوال مواجه شده‌ام. واقعیت این است که ما گاهی اوقات حد و اندازه‌های خود را بی‌مقدار می‌دانیم. 
عسگرپور افزود: من بسیاری از فیلمسازان و جشنواره‌های مختلف را دیده‌ام. خیلی از فیلمسازان ما به جشنواره‌هایی رفته‌اند که شاید چهار بعدازظهر تعطیل شده‌اند! البته اشکال ندارد و آن جشنواره هم یک فرصت است برای دیدن فیلم‌های ایرانی. جشنواره فیلم فجر اما جزو بهترین جشنواره‌ها در فیاپ است. البته فردا تیتر نزنید که من گفتم این جشنواره در کنار برلین و کن و... قرار دارد.
وی افزود: ما به دنبال جشنواره ای با حضور بیست هزار شرکت‌کننده نیستیم. ما به نسبت بسیاری از جشنواره ها جلوییم. برخی اصرار دارند که مرغ همسایه غاز است، من نمی‌خواهم دوستانی که نقد می‌کنند را تحقیر کنند، من خیلی از این دوستان را می‌شناسم که هیچکدام از جشنواره های بین‌المللی را ندیده‌اند و این جشنواره را با جشنواره‌هایی که ندیدند مقایسه می کنند!  من خیلی از این جشنواره ها را به عنوان فیلمساز دیده‌ام. حس می‌کنم موقعیت جشنواره فیلم فجر در منطقه مفید است. بسیاری از کشورهای اطراف ما از بازار این جشنواره برای معرفی آثارشان استفاده می‌کنند. این کشورها نمی‌توانند از جشنواره کن و برلین استفاده کنند.
عسگرپور تأکید کرد: ما گاهی بحث تخصصی می‌کنیم که مثلا جشنواره چه تاثیری در اقتصاد سینما دارد. این را باید کارشناسان تحقیق کنند. اگر می‌خواهیم با جدول ضرب محاسبه کنیم، می‌پرسند که چند فیلم معامله شد! انگار که سوپرمارکت است و در انتهای شب می‌شود حساب کرد چقدر کارت کشیدند. باید ببینید که جشنواره هادو سال بعد از برگزاری به نتیجه می‌رسند. من تجربه این اتفاق را دارم، اما این کجا محاسبه می‌شود؟ گاهی از من می‌پرسند که شما می‌گویید این جشنواره چقدر خروجی داشته؟ گویا توقع دارند من مثلا کارتخوان را بیارم و ببینم چقدر برای فیلم‌ها کارت کشیده‌اند! بعضی از همکاران ما با کمپانی‌های بزرگ کار می‌کنند و اعلام نمی‌کنند و می‌خواهند کسی نداند. 

یکی از کارکردهای جشنواره ها برگزاری‌های منظم یکساله است
دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تأثیر برگزاری این رویداد بر ارتباط سینمای ایران با بازارهای جهانی، گفت: اگر اکوسیستم را در نظر نگیریم، هیچ چیزی حتی تولید هم دستاورد ندارد. ولی وقتی به اکوسیستم توجه می‌کنیم، یک نفر دویست و یکمین فیلم خود را برای بازاری در جای دیگر دنیا ارسال می‌کند. ممکن است بعضی از کشورها بازار را به تعطیلی بکشانند، آن فیلمساز آخری هم دیگر ساخت فیلم به دردش نمی‌خورد. کشورهایی که نامشان را بردیم و جشنواره را برگزار کردند، آیا فکر نکردند؟ شکمشان سیر بوده؟ یا آن‌ها هم به اکوسیستم توجه کردند؟ من ندیدم به جشنواره ای بگویند تو اگر برگزار نکنی چه اتفاقی می‌افتد! نه فقط به جشنواره‌های بزرگ و تاپ، که حتی جشنوارهایی که صد اثر دارند هم با این پرسش مواجه نیستند. یکی از کارکردهای جشنواره ها برگزاری‌های منظم یکساله است که می‌تواند فیلمسازان را به بازارهای جهانی متصل کند.
عسگرپور درباره مواجه این جشنواره با فیلم‌های خارجی و ممیزی آثار، توضیح داد: هر جشنواره طبق سیاست‌های خود حرکت می‌کند. مثلا ما وقتی فیلم می‌سازیم می‌گوییم این فیلم به درد فلان جشنواره می‌خورد یا نه. درباره جشنواره فجر هم همین است. نه تنها ما بلکه خیلی از کشورها این موضوع را می دانند. در واقع آنها هم محدودیت‌های ما را به شکل کلی  شناخته‌اند بنابراین باید فیلم‌هایی را انتخاب می‌کنیم که به درد ما بخورد که البته این موضوعات کار را سخت می‌کند گاهی به فیلم‌هایی بر می‌خوریم که نیاز به اصلاح کوچک دارد، این موضوع را با صاحب اثر مطرح می‌کنیم اگر مایل بود اصلاحیه انجام می‌شود اگر نبود فیلم از جشنواره خارج می‌شود البته خیلی از فیلمسازها پاسخ مثبت به درخواست ما می‌دهند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنامه تجلیل‌ها و بزرگداشت‌های این رویداد گفت: ما امسال برنامه بزرگداشت‌ها را نخواهیم داشت. چون این برنامه‌ها باید به شکل فیزیکی برگزار شود و ما مجبور به حذف شدیم بعد از برطرف شدن کرونا در سال آینده آن را خواهیم داشت. 
دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌ها در زنده نگه داشتن سینما هم افزود: ما به هر حال در این دوره سخت به سر می‌بریم باید ضمن رعایت پروتکل‌ها در جهت روحیه دادن به هم کمک کنیم. به هر حال  زمینه افسردگی نه در کشور ما بلکه از همه جا بالا رفته است. در کشورهای دیگر تولید هم دچار مشکل شده است. برای آنها عجیب بود که ما همچنان تولید داریم. واقعیت این است که وقتی محدودیت های مختلف داریم، زمینه های افسردگی پیش می‌آید و امکان راه‌اندازی بقیه فعالیت‌ها پیش نمی‌آید.

آمار و ارقام نشان داده حضور در سالن‌های سینما و برگزاری جشنواره ها تاثیری در شیوع بیماری نداشته است. با هر پدیده‌ای می‌شود برخوردهای مختلف کرد. واقعیت این است که هر چقدر بتوانیم به عنوان مسئول روزنه ها را بیشتر کنیم که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم برنامه ها را داشته باشیم، خوب است.

وی درباره کمک جشنواره جهانی به مناطق محروم مانند دیگر رویدادهای سینمایی یک سال گذشته، توضیح داد: بودجه ما همان‌طور که عرض کردم به اندازه نیم فیلم است و امیدواریم که در همین محدوده جشنواره را برگزار کنیم. ما نه تهیه‌کننده ای هستیم که ده یازده فیلم داشته باشیم نه چیز بیشتری! پس در محدوده همان بودجه نیم فیلم، جشنواره را برگزار می کنیم. تجربه خوبی است که بتوان در همین محدوده جشنواره ای برگزار کرد که نیمی از آن هم مجازی باشد. این تجربه ناخواسته، شاید باعث شود که بعضی از جشنواره ها بخواهند بعضی از بخش‌هایشان را مجازی برگزار کنند.
این تهیه کننده سینما گفت: ما باشگاه مخاطبان داریم. هواداران جشنواره که در طول این سال‌ها اتفاقا تعداد آن‌ها زیاد هم شده سهمیه‌ای دارند، اصحاب رسانه، مسئولان و افرادی که بلیت می‌خرند، دیگر مخاطبان ما خواهند بود.
دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اینکه چه تلاشی شده تا جشنواره جهانی فجر به نام پیشنهادی «جشنواره تهران» تغییر نام بدهد، بیان کرد: تلاشی نشده است. چون بیش از سی سال است که در مقطع حساس کنونی هستیم و حالا خیلی این وضعیت حساس تر شده است. بنابراین فعلا در این زمینه تلاشی نخواهد شد.
عسگرپور همچنین درباره بازار فیلم جشنواره گفت: سال‌ها در این سینما و جشنواره بوده‌ام جشنواره را دیده‌ام و دوستان را هم می شناختم. اینکه کدام دسته از فستیوال ها و خریداران حضور دارند، جزو سوال های من از دوستانم بود. چون این بخش برایم مهم بود. بنابراین این بخش حالا برایم روشن است اگر می پرسیدم راندمان بازار چگونه است، این یک سوال غیرحرفه‌ای بود و معلوم می‌شد من آدم غیرحرفه‌ای هستم.
دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی درباره باشگاه مخاطبان جشنواره توضیح داد: نظریه ای در مورد جشنواره جهانی وجود داشت که زمان برگزاری‌اش باید زمانی باشد که دانشجوها فراغت بیشتری برای حضور داشته باشند. زمان دوره‌های قبلی برای برگزاری بهتر بود. اعتراف می‌کنم، در حال حاضر وضعیت تغییر کرده است. الان مثل قبل نیست که دانشجویان گرفتاری های بیشتری داشته باشند و می‌توانند حضور پررنگ‌تری داشته باشد. بالای ده هزار نفر الان در باشگاه مخاطبان وجود دارد، که بالای چهار هزار نفر آن‌ها فعال هستند و فکر می‌کنم امسال به این آمار اضافه می‌شود این به نظرم خیلی خوب است.
وی افزود: جشنواره ما، جشنواره ملی فجر نیست، ما جشنواره جهانی هستیم که بخشی از سینمای ایران با بخشی از سینمای جهان رقابت می‌کند و در بازار همدیگر را ارزیابی می‌کنند. یک سوال ما این است که فیلم های جشنواره ملی و جهانی یکی هستند؟ به نظر من واقعیت این است که بعضی از فیلم‌های جشنواره یا به بخش مسابقه نیامدند و اتفاقی برایشان نیافتاد، ولی در بازارها و جشنواره‌های خارجی اتفاقات خوبی برایشان افتاد. به همین دلیل ممکن است بعضی فیلم‌ها با جشنواره ملی سازگار نباشد و باید به فیلم‌هایی که در این مدیوم سازگارند توجه کرد.
عسگرپور درباره  تعامل هنرمندان با یکدیگر در جشنواره جهانی فجر گفت: به هر حال امسال این محدودیت وجود دارد. من قبول دارم یکی از کارکردهای جشنواره‌ها گفتگوهای رو در رو است ولی با این وضعیت نمی‌شود این موضوع را داشت. البته خیلی از هنرمندان حالا با هنرمندان خارجی ارتباط دارند اما امسال ارتباط سینماگران با مهمان خارجی در جشنواره از طریق پلتفرم برقرار می شود.
در بخش پایانی نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پوسترهای این رویداد رونمایی شد. عسگرپور درباره پوسترها بیان کرد: پوسترهای سال‌های قبل جشنواره ترکیبی از عکس فیلم‌ها بود اما ما امسال پوسترها را طراحی کردیم. امسال دو پوستر داریم که یکی اصلی و دیگری در کنارش استفاده می‌شود. طراح این پوسترها حمیدرضا بیدقی است.