تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲

تهران – ایرنا – خبرگزاری رسمی بلاروس(بلتا) اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری این کشور با امضای فرمانی، مجوز انتقال قدرت این نهاد را به شورای امنیت در صورت کشته شدن او یا از دست دادن توانایی اجرای وظایفش، صادر کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ لوکاشنکو در ماه گذشته (آوریل) گفته بود که قصد تغییر مسیر واگذاری قدرت را در کشورش دارد.

تاکنون براساس قانون اساسی بلاروس، در صورت فوت یا کشته شدن رئیس جمهوری یا ناتوانی برای اجرای وظایفش، قدرت تا قسم خوردن و آغاز به کار رئیس جمهوری تازه به نخست وزیر انتقال می یافت.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز ۱۹ مرداد ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد و الکساندر لوکاشنکو با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید و تیخانوفسکایا نامزد مخالفان تنها ۱۰ درصد آرا را بدست آورد.

مخالفان دولت بلاروس بلافاصله اعلام کردند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و طرفداران خود را به خیابان‌ها کشاندند.

آمریکا و اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات بلاروس را به رسمیت نشناخته و از دولت این کشور خواستار برگزاری انتخابات جدید شده و تحریم هایی علیه این کشور وضع کردند.

لوکاشنکو که ۲۶ سال است بر مسند ریاست جمهوری بلاروس تکیه زده، تظاهرات داخلی را توطئه غرب خوانده است و شماری از مخالفان دولت که به برپایی تظاهرات ضددولتی پرداخته بودند را دستگیر و زندانی کرده است.