تهران- ایرنا - رییس دانشگاه تهران توجه همزمان به موضوعات آموزشی، پژوهشی، نوآوری و مسوولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها را ضروری دانست.

محمود نیلی احمدآبادی امروز - دوشنبه - در آیین اختتامیه اولین جشنواره ترویج مسوولیت پذیری اجتماعی در سه بخش علمی، ادبی و هنری و اعطای تندیس مسوولیت پذیری اجتماعی دانشگاه تهران که به صورت آنلاین (برخط) برگزار شد با تاکید براین که موضوع مسوولیت اجتماعی باید در بحث‌های آموزشی و پژوهشی قرار گیرد، افزود: در دانشگاه‌ها باید موضوعات آموزش، پژوهش، نوآوری و مسوولیت اجتماعی در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: مسوولیت اجتماعی با اخلاقیات در جامعه رابطه تنگاتنگی دارد، در واقع این مفهوم باهم تعریف می شوند و مکمل یکدیگر هستند.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع مسوولیت اجتماعی از گذشته در جامعه مورد توجه بوده است، کمک به همنوعان، محرومان، محیط زیست و حفظ منابع به صورت داوطلبانه همواره صورت می گرفت.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: امروزه با شکل گیری نهادهای اجتماعی مختلف بحث مسوولیت اجتماعی در جامعه گسترده شده است، همچنین این که پس از راه‌یابی موضوع مسوولیت اجتماعی به دانشگاه‌ها این موضوع گسترده‌تر شد.

وی اظهار داشت: برگزاری اولین جشنواره ترویج مسوولیت پذیری اجتماعی فرصتی را فراهم کرد تا تجربیات و نظرات دانشجویان در این حوزه ارایه شود و بحث‌های علمی صورت گیرد که برای جامعه اهمیت داشته باشد.

رییس دانشگاه تهران با بیان این که این دانشگاه در برنامه توسعه سوم موقعیت اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: سعی شده که در حوزه های مختلف این موضوع رصد شود، برنامه برای اجرا شکل گیرد و معاونت فرهنگی در حوزه خود این موضوع را دنبال کند.

نیلی احمدآبادی همچنین گفت: مسوولیت اجتماعی می‌تواند در گرو ذات فعالیت‌های دانشگاه به عنوان امری مستمر باشد که در تمامی فعالیت‌های دانشگاه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه کلیه فعالیت‌های دانشگاه‌ها باید با  اخلاق و مسوولیت اجتماعی همراه باشد، گفت: هرچه سرمایه‌گذاری برای منابع انسانی بیشتر شود، اثرات مثبتی در جامعه ایجاد می‌شود.
رییس دانشگاه تهران افزود: فرد دانش آموخته در دانشگاه باید با جنبه‌های علمی، انسانی و اخلاقی ارتقا یابد.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: امروزه نام آموزش از استاد محور به دانشجو محور تغییر کرده است، آموزش دانشجو محور به این معناست که همه یادگیرنده هستیم.
وی با بیان این که بخشی از مسوولیت اجتماعی در دانشگاه و بخشی دیگر در جامعه تجربه می‌شود، خاطرنشان کرد: ماموریت‌های اجتماعی بخشی از موضوعات دانشگاه مانند آموزش و پژوهش است.
رییس دانشگاه تهران ادامه داد: جامعه به نخبه خود احترام می‌گذارد، بنابراین این فرد هم خود اثرگذار است و هم آموزش و فرهنگ را به جامعه پیرامونی القا می کند.
نیلی احمدآبادی یادآور شد: آنچه که در دانشگاه به عنوان مسوولیت اجتماعی مطرح شود، پاسخ دانشگاه به نیازهای جامعه است. امروز یکی از ظرفیت های بحث توسعه ظرفیت‌ها از طریق شبکه‌های علمی صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: دانشگاه می تواند با استفاده از سازماندهی قدرت، منابع انسانی فرهیخته و آموزش دیده و دانشمند خود و جایگاه اجتماعی با سایر بخش‌های دانشگاه ارتباط برقرار کند و از این شبکه‌ها برای توسعه بهتر و ارائه خدمات بیشتر بهره‌مند شود.
رییس دانشگاه تهران بیان کرد: دانشگاه مسوولیت اجتماعی خود را فقط در حوزه آموزش و پرژوهش نبیند، بلکه در حوزه نوآوری و کارآفرینی هم مسوولیت دارد.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: یکی دیگر از جنبه‌های مسوولیت اجتماعی در حوزه مهارت‌های نرم مانند خلاقیت و کارایی و مدیریت هم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: هر چه قابلیت‌های فرد کارایی بیشتری داشته باشد، دانشگاه مسوولیت اجتماعی خود را بهتر انجام می‌دهد. به طور مثال دانشجویان در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله و سازندگی تجربیات خود به کار گرفتند و  با سازماندهی ، همیاری و همکاری فعالیت داوطلبانه خود را انجام دادند.
رییس دانشگاه تهران با بیان این که این موضوع اهمیت دارد که با کمک خود مردم همکاری سایر دستگاه‌ها نیز صورت گیرد، افزود: همچنین پس از آغاز بحران کرونا دانشگاهیان وظایف خود را در حوزه آموزش و پژوهش در قالب خوشه‌های فکری راهکار ایجاد کردند.