علیرضا محمدی کرجی ران روز سه شنبه به رسانه ها اعلام کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای قرارداد مطالعه ۱۲ میلیارد ریال و اعتبار پیش بینی شده جهت اجرای عملیات عمرانی را رقمی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: در ابتدا ۱۵ شرکت به این خطوط متصل شده و بر اساس طرح، در آینده تمامی شرکت های سرمایهگذار نفتی واقع در بندر شهید رجایی از این خطوط بهرهمند خواهند شد.
مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بیان داشت: با احداث کریدور خطوط جامع بندر خلیج فارس علاوه بر افزایش حجم عملیات تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، بهره روری از اسکله ها نیز افزایش یافته و به تبع آن شاهد کاهش ماندگاری شناورها در لنگرگاه خواهیم بود.
محمدی کرجی ران، ایجاد بستری مناسب برای خدمات بهتر به بخش های خصوصی در واردات و صادرات فرآورده های نفتی بر اساس استانداردهای معتبر را از دیگر اهداف این طرح یاد کرد.
وی اضافه کرد: با اتصال تمامی شرکت های سرمایهگذار به محوطه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر شهید رجایی انتقال فرآورده های متنوع سبک و سنگین نیز از طریق ریل به مخازن مستقر در بندر خلیج فارس امکانپذیر خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ابرازداشت: با ساماندهی و احداث خطوط جدید امکان پذیرش شناورهای با سایز بزرگ و اتصال آن به مخازن بندر خلیج فارس فراهم و نتیجه این اقدام افزایش سهم بازار در منطقه است.
محمدی کرجی ران ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح امکان اتصال پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و پالایشگاه بندرعباس بدون واسطه و به صورت مستقیم به مخازن نفتی موجود در بندر شهید رجایی فراهم خواهد شد.
«بندر نفتی خلیجفارس" در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس دارای ۱۲ پست اسکله به طول یکهزار و ۲۰۰متر و عمق متوسط ۷.۵ متر و ۳۳۰ هکتار محوطه در حال بهرهبرداری و اراضی پشتیبانی است و به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاههای منطقه به عنوان مهمترین بندرنفتی زیرمجموعه سازمان بنادر محسوب میشود.
در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآوردههای نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربن، فورفورال و انواع روغنها انجام میپذیرد و از برنامههای آینده در بندر خلیج فارس به احداث اسکلههای ۲۰هزار و ۱۰۰ هزارتنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی است".