"علی امام" مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: مراحل احداث این خط به عنوان یکی از خطوط جدید این شبکه، در پنج فاز عملیاتی برنامه ریزی شده است که قطعه نخست آن از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا میدان کتاب به طول ۱۴ کیلومتر خواهد بود.
وی اظهار داشت: در واقع عملیات اجرایی این قطعه با حفاری شفت ورود دستگاه حفار مکانیزه (TBM) از ایستگاه موسوم به میدان دریاچه شهدای خلیج فارس شروع می شود و در ادامه قطعات بعدی به مرور زمان در دستور ساخت قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: فرآیند حفاری و ساخت تونلهای خط ۱۰ عمدتا با استفاده از دستگاه حفار مکانیزه تمام مقطع صورت می گیرد و در چنین حالتی پیش بینی می شود در صورت تأمین به موقع منابع مالی مورد نیاز، دست کم ۴ سال زمان برای احداث قطعه نخست نیاز باشد.
وی ادامه داد: اما توالی و روند ساخت دیگر قطعات خط ۱۰ نیز مد نظر قرار بوده و امیدواریم عملیات اجرایی قطعه دوم این خط که از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا وردآورد به طول تقریبی ۶ کیلومتر امتداد پیدا می کند با فاصله ای اندک از شروع قطعه نخست آغاز شود.
وی تاکید کرد: خط ۱۰ مترو تهران از جمله چهار خط جدید این شبکه به حساب می آید که بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت به تصویب رسید و در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ جهت اجرا به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ شد.
به گفته امام، این خط به طول کلی ۴۳ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه، از محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراههای شهید زین الدین و شهید باقری شروع شده و در نهایت به ایستگاه وردآورد از خط پنج مترو تهران متصل می شود.
به گزارش ایرنا، مراسم عملیات اجرایی نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و جمعی دیگر از مدیران شهری در محل کارگاه خط ۱۰ در حوالی دریاچه خلیج فارس در حال برگزاری است.