به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز چهارشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ مترو تهران با بیان اینکه مشکل اصلی ما برای توسعه مترو پایتخت تامین واگن است، افزود: در این بخش به اندازه زیرساختهای ایجاد شده، واگن نداریم و این چالش باید به سرعت حل شود.
شهردار تهران با اظهار خرسندی از اینکه در منطقه ۲۲ پایتخت به یکی از وعده ها مبنی بر توسعه مترو عمل شده است، گفت: این منطقه در سال های اخیر توسعه زیادی حتی بیش از طرح مصوب داشته اما متناسب با آن فکری برای حمل و نقل عمومی و دسترسی جمعیت به سایر نقاط شهر نشده است.
وی ادامه داد: نتیجه این شرایط آن است که شریان های موجود همچون اتوبان های همت و حکیم در ساعات پیک در عمل قفل می شود.
شهردار تهران افزود: امیدوارم با احداث این خط تعادل در منطقه خط شمالی تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین الدین ایجاد شود.
حناچی گفت: یکی دیگر از نتایج اجرای خط ۱۰ مترو پایتخت و آغاز به کار ایستگاه های جدید، کاهش بسیاری از تراکم های جمعیتی در نقاط دیگر مترو مثل ایستگاه صادقیه است.
شهردار تهران ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری به طور متوسط ۱۰ کیلومتر در سال به مترو افزوده شد و علاوه بر زحماتی که در دوره های قبل بود تلاش شد این حرکت زمین نماند.
حناچی اضافه کرد: هر چند که شرایط اقتصادی ما به شدت حاد و مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا و کرونا پیش آمده بود، اما همواره ۲ موضوع اصلی یعنی ترافیک و آلودگی در دستور کار ما بوده است.
وی افزود: البته اعتقاد دارم که حمل و نقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی و به اندازه اهمیتی که دارد، مورد پشتیبانی قرار نگرفته است و باید از آن پشتیبانی شود.
حناچی با تاکید بر اتصال شهرهای اقماری تهران به مترو پایتخت گفت: مترو تهران به هشتگرد رسید، مترو پرند در دستور کار است و ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) به زودی به پرند متصل می شود و این اتفاق به طور قطع بهره وری مترو را بالاتر می برد.
شهردار تهران یادآوری کرد: قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن را با همکاری چین در دستور کار داریم و تلاش می کنیم تولید ۴۰۰ واگن را با استفاده از حداکثر توان ساخت داخل انجام دهیم.
وی با بیان اینکه کلانشهرها راهی جز حمل و نقل عمومی برای کاهش آلاینده ها ندارند، افزود: این مشکل همه کلانشهرها است و آینده حمل و نقل عمومی تهران به سمت حمل و نقل پاک و برقی خواهد بود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: تلاش داریم نخستین مجموعه از اتوبوس های برقی را وارد کنیم و یکی از خطوط اصلی بی.آر.تی پایتخت به اتوبوس های برقی مجهز خواهد شد و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری امیدواریم بتوانیم گره خودروهای برقی را هم حل کنیم.
حناچی تاکید کرد: ۱۰ درصد آلودگی تهران به موتورسیکلت ها بر می گردد و برقی شدن آنها تحولی در هوای تهران ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری، تصویب طرح جامع ریلی تهران را در دستور کار داشتیم، افزود: طرح جامع امکان حرکت های سلیقه ای را در آینده به حداقل می رساند و یک مرجع تصویبی عالی در هماهنگی با بقیه برنامه ها خواهد بود.
حناچی افزود: اتصال شبکه ریلی تهران به شهرهای اقماری و استفاده از ظرفیتهای موجود برای خدمت به شهروندان موضوعی مهمی است که آن را دنبال میکنیم.
وی با اشاره به طرح های تی.او.دی.تی (رویکرد توسعه بر محور حمل و نقل) گفت: برای پیشبرد چنین طرح هایی باید سرمایه گذاری کنیم.
شهردار تهران با اشاره به حادثه افغانستان گفت: شب گذشته در میدان آزادی ویدئو مپینگی به منظور همدردی با مردم ایران و افغانستان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، مراسم عملیات اجرایی نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران در محل کارگاه خط ۱۰ در حوالی دریاچه خلیج فارس برگزار شد.
این خط به طول کلی ۴۳ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه، از محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه های شهید زین الدین و شهید باقری آغاز و در نهایت به ایستگاه وردآورد از خط پنج مترو تهران متصل می شود.