تهران- ایرنا- منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه وقتی شخصیتی گل می‌کند، تلویزیون این قدر از آن استفاده می‌کند که عصاره و شیره موفقیتش کشیده می‌شود، گفت: در سریال «یاور» فقط اسم شخصیت حشمت فردوس سریال «ستایش» عوض شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سریال «یاور» ساخته سعید سلطانی از جمله سریال‌های آنتن رمضان امسال است که از شبکه سه پخش می‌شود.

مازیار معاونی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره سریال یاور تاکید کرد: در این سریال فقط اسم حشمت فردوس «ستایش» عوض شده است. بازی تکراری داریوش ارجمند در این سریال به شدت توی ذوق می زند. اینجا هم مثل ستایش قلدرمابی مستبدانه بر سیستم حاکم است و بچه ها باید حرف گوش کن باشند.

منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به همکاری مشترک اصغر نعیمی و سعید سلطانی در مقام کارگردان گفت: همکاری همزمان دو کارگردان در یک فیلم یا سریال از اساس غلط است. چون باعث دوپارگی اثر می‌شود. البته این نکته درباره کارهای مولف درست‌تر است. ولی در این جور سریال ها که بازاری هستند تفاوت کارگردانی خیلی به چشم نمی‌آید.

این روزنامه‌نگار با بیان این‌که «یاور» سریال خیلی بدی است و نمره کیفی خیلی پایینی می‌گیرد اظهار داشت: این سریال از هیچ نظری موفق نیست. کلید این جور سریال‌ها با پدرسالار مرحوم اکبر خواجویی زده شد و بعد نوبت به کهنه سوار رسید. در ادامه سعید سلطانی در سریال «ستایش» علاقه داشت فضای ارباب رعیتی و استبداد سنتی را پیاده کند. در «پس از باران» نیز محمود پاک نیت یک ارباب سنتی و مستبد است که ظلم زیادی به زیر دستانش می کند. همچنین در سریال «خانه ای در تاریکی» محمود پاک نیت باز همان نقش را تکرار می‌کند.

معاونی افزود: وقتی شخصیتی گل می‌کند، تلویزیون این قدر از آن استفاده می‌کند که عصاره و شیره موفقیتش درمی‌آید. محمدعلی کشاورز در «کهنه سوار» ساخته اکبر خواجویی همان اسدالله پدرسالار است. داریوش ارجمند هم بازیگر خوبی است. اما دارد در نقش های کلیشه ای خودش را بد خرج می کند.

چراغ سبز به قلدرمابی و استبداد سنتی

وی درباره شباهت‌های دو سریال «ستایش» و «یاور» گفت: سریال «ستایش» روی کاکل جاهلی حرف زدن و قلدرمابی و استبداد سنتی آمیخته با معرفت و لوطی گری حشمت فردوس می ‌چرخید و یاور هم همین فضا را دارد. تلویزیون وقتی این قدر بودجه می‌گذارد که آن شخصیت را تکرار کند یعنی دارد به مابه‌ازاهای واقعی آن شخصیت چراغ سبز نشان می دهد.

معاونی با اشاره به این نکته که گره‌افکنی ها و گره‌گشایی‌ها در سریال «یاور» تصنعی است یادآور شد: کارگردان روی همسر دوم محمد حاتمی به عنوان پسر یاور چلویی تمرکز می کند. او کسی است که می‌خواهد ثروت یاور را بالا بکشد. اما همه چیز با گریه دلسوزانه مادر به پایان می‌رسد. یعنی به عوامانه ترین شکل پرداخت که شبیهش را در فیلمفارسی‌های دهه ۴۰ می‌دیدیم، موضوع حل می شود.

وی با یادآوری اسامی سریال‌های موفق رمضانی دهه هشتاد گفت: تاسف آور است که یاور دارد به عنوان سریال مناسبتی رمضان پخش می شود. در دهه هشتاد سریال های مهمی مثل صاحبدلان، پنج کیلومتر تا بهشت، خانه به دوش و میوه ممنوعه روانه آنتن شد. جای تاسف است که سریال‌ها به سطح یاور تنزل پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، سریال یاور به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی آرمان زرین کوب در شب های ماه رمضان بعد از اذان مغرب از شبکه سه سیما پخش می شود.

داریوش ارجمند، ارسلان قاسمی، محمد حاتمی، زهرا سعیدی، شبنم فرشادجو، امید علیمردانی، فقیهه سلطانی، مهوش افشارزاده، اسماعیل محرابی از جمله بازیگرانی‌اند که در این سریال حضور دارند.