روابط عمومی دانشگاه شیراز در مطلب ارسالی شامگاه چهارشنبه از قول مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک افزود: این همایش روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه به صورت مجازی انجام می شود.
سعید حسام پور ادامه داد : مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز بسیار خرسند است که پس از برگزاری هفت همایش دو سالانه، امسال هشتمین دوره آن را برگزار می کند.
دبیر علمی این همایش اضافه کرد: با توجه به تجربیات جدید انسان معاصر، به نظر میرسد تصورات نسبت به مفاهیم انسان، زندگی و به پیروی از آن علوم انسانی در حال دگرگونی بنیادینی است که بهطور مختصر این تجربیات را در سه عرصه، پسا انسانگرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی میتوان مطالعه کرد.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه به تشریح این سه محور پرداخت و گفت: اندیشه پسا انسانگرایی بهعنوان واکنشی به انسانگرایی مسلّط در علوم انسانی ظاهر شده و روز بهروز بر گستره و ژرفای آن افزوده میشود و این رخداد زمینه را برای تحولاتی ژرف در علوم انسانی و تربیتی فراهم آوردهاست.
وی اضافه کرد: هماکنون، متأثر از تحولی که پساانسانگرایی در مفهوم انسان، رابطه انسان و طبیعت، رابطه انسان و جامعه و روابط انسانها با هم ایجاد کرده، برداشتها از مفهوم کودکی نیز دگرگون شده و این دگرگونی رهاوردهای نظری و عملی نوینی برای نظامهای تعلیم و تربیت و نیز ادبیات کودک به همراه آورده است.
حسام پور تاکید کرد: برای نمونه ویکتوریا فلنگن (۲۰۱۷) تلویحات پساانسانگرایی در ادبیات کودک را مورد بحث قرار داده و کارین موریس (۲۰۱۶) همین کوشش را در قلمرو فلسفه برای کودکان به انجام رسانده است. اینک به نظر میرسد مخاطب نهفته ادبیات کودک دیگر آنی نیست که پیشتر تصور میشد.
وی دومین عرصه مطالعات تجربیات انسان معاصر را در زمینه شیوع بیماری کرونا دانست و افزود: همهگیری بیماری کرونا و شرایط دشوار، تجربهنشده و پیچیدهای که ایجاد کرده، بشر را با واقعیتهایی تلخ مواجه کرده است.
مدیر مرکز ادبیات کودک دانشگاه شیراز گفت : تجربههای عمیق و همهگیر مرگ، ترس، دوری، و تنهایی که همگی برای انسان دردناک و جبرانناپذیرند، راهی جز بازبینی ژرف در سبک زندگی، باورها و تصورات، فلسفه و ایدئولوژی برای او باقی نمیگذارد.
وی گفت: آنچه تاکنون از این رویداد تلخ در ادبیات کودک بازتاب یافته صرفاً به تلاش برای آگاهیبخشی به کودکان و توانمندسازی ایشان برای مواجهه با این بیماری محدود میشود، اما طبیعتاً با عبور از دوران کرونا فرصتی تازه برای بازنگری در آنچه رخ داد و در نتیجه در ارکان مادی و معنوی زندگی انسان به وجود خواهد آمد.
حسامپور در ادامه به سومین محور این همایش با عنوان جهان در شرایط مجازی پرداخت و اظهار داشت: در گسترش فناوریهای دیجیتال و فضای مجازی که در دوران قبل از کرونا با رشد حیرتانگیز خود بر پدیدههایی همچون تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات، سرگرمی، و ارتباطات تأثیری ژرف گذارده بود با وقوع کرونا با سرعت بسیار فزایندهتری به رشد و غلبه خود ادامه داده و بر تمام جنبههای زندگی فردی و اجتماعی انسان سایهای سنگین افکنده است.
وی گفت : پدیدهای که ً در دوران پساکرونا نیز همچنان استمرار خواهدیافت، گروهی از افراد، که پیش از این ضرورتی برای استفاده از فنآوری دیجیتال و فضای مجازی به شکلی گسترده احساس نمیکردند در دوران کرونا بهدلیل ضروتهای حرفهای یا برای غلبه بر احساسهای تنهایی، دوری و ترس به آن تن دادند و به تبع این تن دادن از امکانات شگفتانگیز این پدیده آگاه و به آن علاقمند شدند و خوگرفتند.
دبیر علمی هشتمین همایش ادبیات کودک در ادامه با طرح پرسشهای مختلفی در این زمینه، بر ضرورت گزینش موضوع ادبیات کودک، پساانسانگرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی تأکید و کرد و گفت: در این همایش بهدنبال یافتن پاسخ پرسشهای مختلفی در این زمینهها هستیم ، پرسشهایی مانند اینکه ادبیات کودک با توجه به قالبهای بعضاً سنتی خود چگونه به زندگی خویش ادامه خواهند داد.
وی ادامه داد: ازمیان چکیده مقالههای ارسال شده به دبیرخانهی همایش، ۴۰ چکیده به انتخاب داوران گزینش شد و مقرر گردید نویسندگان، مقالههای خود را برای دبیرخانه همایش ارسال کنند، سپس از میان مقالههای ارسال شده به دبیرخانه، درمجموع ۱۶مقاله ازسوی داوران برای سخنرانی انتخاب شده است که در مدتزمان ۲ روز همایش در قالب ۴نشست ارائه خواهد شد.
حسام پور اظهارداشت :با توجه به شرایط کرونایی تمامی برنامههای این همایش بهصورت مجازی و برخط، از طریق لینکهای رسمی معاونت فرهنگی-دانشجویی دانشگاه شیراز (آپارات: https://www.aparat.com/farhangi.shirazu و اینستاگرام farhangi.shirazu@) برگزار میشود.