مصطفی عبدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تجربه وجود دارد که هرگاه احزاب نتوانستند در جهت دهی افکار عمومی موفق باشند، این جنبشها بودند که کارکرد آنها را انجام دادند
وی ادامه داد: در دنیای امروز و با تحول فضای مجازی، حتی میتوان ادعا کرد که جنبشهای اجتماعی جایگزین احزاب شدهاند.
عبدی تصریح کرد: بر این اساس میتوان مشارکت مردم در انتخابات را برآیندی از روح حاکم بر افکار عمومی ناشی از فضای مجازی دانست.
وی افزود: به همین دلیل است که رسانهها و به ویژه گروههای معاند در فضای مجازی بر مشارکت مردمی به عنوان یک شاخص مشروعیت و مقبولیت تاکید میکنند.
مهندسی افکار عمومی در راستای سیاست تحریمی دشمن
این استاد جامعه شناسی سیاسی ادامه داد: البته این تاکید گروههای معاند در راستای سیاستهای تحریمی و فشار از بیرون دشمنان تحلیل میشود.
وی اظهار کرد: دشمن قصد دارد با فشارهای اقتصادی که از بیرون وارد کرده است و نیز با مهندسی افکار عمومی در داخل کشور، مردم را نسبت به حاکمیت دلسرد کند و در آینده به آن را سمت اعتراض و جنبشهای مختلف سوق دهد.
عبدی افزود: البته فشارهای بیگانه مسبب بخشی از مشکلات موجود در کشور است و بخش دیگر آن به برخی سوء استفادهها از وضعیت تورمی است که مشکلات را تشدید میکند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم ابراز کرد: مشکلات موجود وضعیتی را به وجود آورده است که برای مشارکت حداکثری باید به جامعه شوک وارد شود.
وی افزود: همانگونه که کمپینها و جنبشهای مختلفی توسط معاندان راهاندازی شده است تا مشارکت مردم در انتخابات را هدف قرار دهند، در داخل نیز باید جنبشهایی رخ دهد که بتواند با ایجاد شوک در جامعه، بر افکار و روان عمومی جامعه تاثیر بگذارند.
عبدی ادامه داد: ایجاد خیزشها و جنبشها شور و هیجان را ایجاد میکند و با توجه به جو جامعه که تضادهای مختلفی وجود دارد، میتوان به حضور حداکثری مردم خوشبین بود.
حذف تضادهای سیاسی کاهش مشارکت را در پی دارد
وی گفت: تضادهای مختلفی در جامعه وجود دارد که بخشی از آن باید کنترل شده در کشور وجود داشته باشد تا جامعه پویا شود.
این استاد دانشگاه افزود: همواره طیفهای مختلفی در منازعات سیاسی وجود دارد که تضادها به صورت تعریف شده شور و هیجان را ایجاد میکند.
وی ادامه داد: یکی از خطاهایی که میتواند رخ دهد، این است که قطب یا بعدی از این تضاد حذف شود که در این صورت انگیزهای برای جامعه و مردم باقی نمیماند.
جوانان درایجاد جنبشها عنصر اصلی هستند
عبدی تصریح کرد: حضور جوانان در جنبشها نیز از جمله مشخصههایی است که باید در نظر گرفته شود، زیرا بیشتر افراد حاضر در فضای مجازی را جوانان تشکیل میدهند.
وی افزود: جوانان به عنوان مدیران فردا و همچنین کسانی که در ابتدای عمر سیاسی خود قرار دارند، به ویژه رای اولیها، رای دهندگان مستمری هستند که با جذب آنها در جنبشها میتوان حضور در انتخابات را برای سالها بیمه کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم ادامه داد: برای جلب توجه جوانان باید برنامههایی تدوین شود که به زندگی جوانان ارتباط مستقیم داشته باشد.
رسانهها تولید محتوای متنوع داشته باشند
وی اظهار کرد: همچنین ساز و کارهای فرهنگی، ارتباطاتی و رسانهای نیاز است تا شور و هیجان را در جوانان ایجاد کند.
عبدی افزود: در این مسیر رسانهها در فضای مجازی نباید اجازه دهند که میدان برای یکه تازی معاندان خالی بماند.
وی ادامه داد: تولید محتوا باید در بخشهای مختلف ایجاد شود تا افکار عمومی را جهتدهی کند.
این استاد جامعه شناسی سیاسی ابراز کرد: جامعه شناسان امروزی بر این عقیدهاند که رسانه انسان امروزی را تحت کنترل خود گرفته است و انتخابهای او را تعیین میکند.
وی افزود: تولید محتوای تک بعدی نمیتواند در برابر تولیدات مختلف معاندان مقاومت کند.
عبدی ادامه داد: تک صدایی به معنای شنیده شدن صدای یک طیف سیاسی بحث دیگری است، اما تک بعدی بودن تولیدات محتوایی امر متمایزی است که باید در ستور کار قرار بگیرد.
وی با تاکید بر حضور زنان در جنبشهای اجتماعی گفت: حضور زنان باعث بالاتر رفتن شور و هیجان انتخابات میشود، اما در این مسیر باید از استفاده ابزاری از حقوق شهروندی خودداری کرد و حضور همه قشرها از جمله بانوان در بستری از فضای عقلانیت و دموکراسی رقم بخورد.