تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

یزد_ ایرنا _مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی یزد تعداد مددجویان زندانی در استان را حدود سه هزار و ۵۰۰  نفر بیان کرد و گفت: ۶۸.۲ درصد این افراد متاهل هستند.

حسین سبزواری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۹۶.۶ درصد زندانیان، مرد و بقیه زن هستند؛ ۶۰.۹ درصد آنها بومی و ۲۸.۴ درصد غیربومی و ۱۰.۷ درصد هم اتباع بیگانه می باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مددجویان در گروه سنی زیر ۴۰ سال هستند؛ ۶۰.۳ درصد جرم زندانیان در رابطه با مواد مخدر و بعد از آن سرقت با ۲۰.۱ درصد است.

 مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی یزد تعداد زندانیان جرائم غیر عمد در استان  را ۱۲۵ نفر بیان کرد و گفت: ۸ نفر از این تعداد زن و بقیه مرد هستند.

سبزواری  افزود: عمده این افراد بدهکاران دیه شامل کارگاهی و تصادفات رانندگی، مهریه و نفقه است و حدود ۱۰۰ نفر از این مددجویان زندانی به دلیل مسائل حقوقی و مالی در زندان بسر می برند.

وی یادآور شد: در زندان های استان  بیشتر بدهی زندانیان جرائم غیر عمد در استان  بالای ۵۰ میلیون تومان  است. 

این مسوول  از آزادی ۱۹ نفر از زندانیان غیر عمد در استان در ماه رمضان خبر داد و گفت: در طول سال با برگزاری پویش های مختلف چون هر هیات یک زندانی، ماه مهربانی و پویش های دانش آموزی، زمینه آزادی زندانیان غیر عمد فراهم شده است.

مدیرکل زندان های و اقدامات تأمینی و تربیتی استان یزد  با اشاره به اجرای طرح پابند الکترونیک از سه سال گذشته در استان یادآور شد: از ابتدای این طرح تا کنون  برای  ۴۴۴ مددجو زندانی در استان حکم استفاده پابند الکترونیک صادر شده است. 

وی افزود: اکنون ۱۱۴ مددجو از پابند الکترونیک استفاده می کنند و تحت نظارت مرکز مراقبت الکترونیک می باشند. 

این مسوول با اشاره به مزایای پابند های الکترونیک در کنترل آسیب های اجتماعی  ادامه داد: موقعیتی مناسب برای زندانیانی که از این امتیاز استفاده می کنند برای رسیدگی هر چه بیشتر به همسر و فرزندان ایجاد شده است و امیدواریم با رایزنی های انجام شده با مراجع قضایی امکان استفاده از پابند الکترونیک برای مددجویان بیشتری فراهم شود.

سبزواری در مورد ملاقات زندانیان استان گفت: تا پیش از شیوع کرونا برخی ملاقات زندانیان به صورت حضوری انجام می شد اما با شیوع این ویروس زمینه ملاقات مجازی در بستر فضای ابری قوه قضائیه اسکای روم برای خانواده زندانیان فراهم شده است. 

وی ادامه داد:  از ابتدای ویروس کرونا هیچ کدام از مددجویان زندانی در استان  به ویروس کرونا مبتلا نشدند و در مجموع در کل زندان های کشور هم اینگونه بوده است.