ساری - ایرنا - اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های تعریف شده کرونایی در فصل کوچ به مناطق ییلاقی ، از دامداران و عشایر خواست تا خارج از برنامه زمان‌بندی به مناطق ییلاقی و بالادست کوچ نکنند.

به گزارش ایرنا ، بارندگی های بهاره بویژه در ماه اردیبهشت سبب شده است تا مراتع مناطق ییلاقی امسال زودتر از سال های قبل برای میزبانی از عشایر و دامداران آماده شود و به همین دلیل هم احتمال کوچ زودهنگام خارج از برنامه زمان بندی منابع طبیعی وجود دارد.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند. 

اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری که یکی از دو اداره کل استان محسوب می شود ، بیش از ۳۸۷ هزار هکتار مرتع را زیر پوشش دارد و برای ورود به آن برنامه زمان بندی ارائه می دهد. مراتع این منطقه از نظر میزان و پراکندگی پوشش گیاهی به مراتع درجه یک ، دو و سه تقسیم می شوند. از این میزان مرتع بیش از ۶۰ درصد درجه یک و خوب به شمار می رود که با مدیریت، نگهداری و کنترل ورود دام و قرق، پوشش گیاهیشان حفظ می شود.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت  : زمان کوچ عشایر و دامداران به مناطق ییلاقی طبق زمان بندی برای هر منطقه اوایل هفته آینده مشخص و ابلاغ می شود.

نعمت الله کوهستانی با اعلام این که زمان کوچ دامداران به مناطق ییلاقی بر حسب بررسی های میدانی و کارشناسی هر منطقه متفاوت است، افزود : از آن جایی که طی سه هفته گذشته بارندگی های مناسبی در بالا دست داشته ایم، وضعیت پوشش علف در مراتع بسیار مناسب تر شده است و کوج عشایر و دامدران پنج روز زودتر نسبت به سال های گذشته انجام خواهد شد.

وی فصل کوچ عشایر و دامدران به مناطق ییلاقی را معمولا از نیمه دوم خرداد هر سال اعلام کرد و  بیان داشت: به طور یقین زمان کوچ دامداران شهرستان آمل ، بابل ، سوادکوه جنوبی و شمالی متفاوت است و همه باید بر اساس زمان بندی اقدام به کوچ کنند.

کوهستانی گفت : از آن جایی بخش عمده ای از عشایر و دامداران از استان های تهران به خصوص ورامین ، البرز و سمنان وارد مراتع استان مازندران می شوند ، بنابراین ورود هر گونه دام به مراتع خارج از زمان بندی که اطلاع رسانی خواهد شد ، ممنوع است و انتظار داریم برای جلوگیری از تخریب مرتع ، دامداران به این زمان بندی توجه کنند.

ممنوعیت کوچ پیاده و سنتی  

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری همچنین بر ضرورت رعایت پروتکل های تعریف شده کرونایی از سوی دامداران و عشایر هنگام کوچ تاکید کرد و گفت: طبق مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان ، علاوه بر این که پاسگاه ها و پلیس راه مانع  کوچ زودهنگام خواهند شد ، کوچ سنتی به صورت پیاده نیز ممنوع است.

وی افزود : ما هم می دانیم که کوچ ماشینی و مکانیزه دامداران هزینه بر است ، اما برای حفظ سلامتی خودشان و روستائیان در مسیر ، کوچ حتما باید با خودرو صورت بگیرد.

کوهستانی در مورد وضعیت مدیریت مراتع مازندران هم گفت : به منظور بهره برداری بهینه و اصولی با مشارکت حداکثری بهره برداران در امر مدیریت مراتع، برای ۲۵هزار  هکتار از مراتع استان کتابچه طرح مرتعداری تهیه و ۶ هکتار نیز با انعقاد قرارداد اجرای طرح مرتعداری به بهره برداران قانونی آن احاله شده است.

وی با بیان این که مدیریت مراتع به بهره برداران  در قالب کتابچه طرح مرتعداری یکی از راهکارهای  اصولی برای تثبیت استمرار تولید علوفه و پایداری اکوسیستم مرتعی با مشارکت مردمی است ، افزود : طرح مرتعداری سندی مشتمل بر مجموعه فعالیت های مرتبط به حفظ، احیا، اصلاح ،توسعه و بهره برداری بیهنه از مراتع است که در قالب برنامه زمانی و مکانی معین و نیز پیش بینی حجم عملیات و برآورد هزینه و درآمد، تهیه و به تایید وزارت جهاد کشاورزی می رسد.

این مسئول پروژه هایی نظیر کپه کاری، بذرپاشی، قرق مراتع، تبدیل دیمزارهای کم بازده، توسعه  گیاهان دارویی، تامین آب شرب دام و اجرای سیستم های چرایی را مهم ترین طرح های مرتع داری برای چرای دام  برشمرد و گفت : به منظور حفاظت و جلوگیری از بهره برداری بی رویه، پیشگیری از تخریب مراتع، پراکنش صحیح منابع آبی، بهره برداری یکنواخت از تمامی سطح مرتع و ازدیاد گونه های خوش خوراک تر طبق برنامه ی زمان بندی در قالب طرح مرتعداری قابل اجراست.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  مازندران- ساری مساحت مراتع استان  را ۳۸۷هزار  هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: تا کنون برای ۳۳۰هزار هکتار طرح مرتعداری تهیه شده است و برای باقی مانده مراتع فاقد طرح در استان تا پایان سال جاری بر اساس بخشنامه ابلاغی سازمان کتابچه طرح مرتعداری تهیه و به بهره برداران داده می شود.