تهران- ایرنا- رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد این وزارتخانه در ۲ سطح ملّی و مؤسسه‌ای و دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی خبر داد.

به گزارش وزارت علوم، منصور غلامی روز دوشنبه در نشست مشترک «شورای نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت» و «شورای راهبری مدیریت» که در تالار شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، بر لزوم تقویت فرهنگ خودارزیابی و دیگرارزیابی در بخش‌های مختلف ستاد و صف تأکید کرد.

وی گفت: فرایند ارزیابی این امکان را برای دستگاه پدید می‌آورد تا به نقاط قوت و ضعف عملکرد خود واقف شود و بازنمای زحمات همه کارکنان و مدیران ستاد و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها است.

وزیر علوم بر دقت نظر بر تکمیل بودن اطلاعات و مستندات تأکید کرد و افزود: باید با پیگیری این موضوع، فرهنگ خودارزیابی و دیگرارزیابی را در بخش‌های مختلف ستاد و صف تقویت کنیم.

تدوین شاخص عملکرد دانشگاه ها

همچنین غلامعلی منتظر، رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: ارزیابی عملکرد وزارت علوم، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها آینه‌ای است که مهم‌ترین وجوه کارکردی نظام علم و فناوری را در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

وی با بیان فرآیند ارزیابی عملکرد شاخص‌های اختصاصی، افزود: در جلسه مشترک وزارت با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در آذرماه ۱۳۹۹ قرار شد که شاخص‌های ارزیابی وزارت علوم در ۲ سطح ملّی و مؤسسه‌ای با پیشنهاد وزارت علوم تدوین شود و برای ارزیابی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مبنای عمل قرار گیرد.

منتظر اظهار داشت: پس از استعلام از حوزه‌های مختلف ستاد، شاخص‌های ارزیابی وزارتخانه و دانشگاه‌ها تدوین و پس از بررسی در سازمان امور استخدامی، همان شاخص‌ها به وزارتخانه ابلاغ و ارزیابی این شاخص‌ها از تاریخ ۱۵/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ آغاز شده است.

رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، بیان کرد: این شاخص‌ها مربوط به فعالیت‌های تخصصی حوزه علم و فناوری در ۶ محور شامل آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، رفاهی دانشجویان، بین‌المللی و فرهنگی و اجتماعی است که مشتمل بر ۴۹ شاخص در سطح ملّی و ۳۸ شاخص در سطح مؤسسه‌ای (دانشگاه، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری) است.