سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: با توجه خاص استان در سال جاری، همه نهادها و دستگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی باید برای تولید حداکثری گندم در استان تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز دوشنبه در اولین جلسه کارگروه هماهنگی خرید گندم کردستان در سال زراعی جاری اظهار داشت: امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها با شرایط ویژه‌ای در حوزه کشاورزی روبرو هستیم که در این راستا اقدامات خوبی در استان برای کاهش خسارت به این بخش صورت گرفته است.

وی مبارزه با آفت سن غلات و کاشت ارقام مقاوم در برابر کمبود آب را از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: با توجه به شرایط خاص امسال باید مدیریت بخش کشاورزی به گونه‌ای صورت گیرد تا خسارت و مشکلات احتمالی را بتوانیم به حداقل کاهش دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه گندم یک محصول استراتژیک در کشور است، گفت: با توجه به اهمیت تامین نان مردم، دولت یارانه سنگینی را در این بخش پرداخت می‌کند به گونه‌ای که مردم فقط ۱۲ درصد از بهای تمام شده نان را پرداخت می‌کنند و ۸۸ درصد باقی‌مانده به یارانه پرداخت می شود.

وی ادامه داد: همه ادارات و دستگاه‌ها و نهادهای نظامی و انتظامی باید تلاش کنند تا گندم فقط در مسیر مصرف انسانی قرار گیرد و خارج از این شبکه توزیع نشود.

جعفری به بحث تامین سوخت حمل و نقل محصولات کشاورزان هم اشاره و اضافه کرد: بحث تامین سوخت همواره یکی از دغدغه‌های کشاورزان بوده است که امیدواریم از سوی نهادهای مربوطه تمهیداتی اندیشیده شود تا کشاورزان در این مورد با مشکل مواجه نشوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان از سازمان‌ها و نهادهای مسوول در امر پرداخت پول گندم کشاورزان هم خواست که در فصل خرید، به موقع و در کمترین زمان ممکن بهای گندم خریداری شده را به کشاورزان بپردازند.

پیش بینی تولید ۵۸۰ هزار تُن گندم در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به وضعیت کنونی، پیش بینی ما تولید ۵۸۰ هزار تُن گندم در سال زراعی جاری است اما امیدواریم با بهبود شرایط استان این رقم افزایش یابد.

فرید سپری با اشاره به پیش بینی خرید ۴۰۰ هزار تُن گندم از کشاورزان استان، افزود: با توجه مصوب شدن قیمت هر کیلوگرم گندم به مبلغ ۵۰ هزار ریال، در مجموع برای خرید گندم کشاورزان استان بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه ۸۸ درصد از سطح اراضی استان دیم بوده و فقط ۱۲ درصد آبی است، افزود: از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم استان فقط ۳۴ هزار هکتار آبی بوده و در بحث کاشت گندم دیم رتبه اول را در کشور دارا هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، استان کردستان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۳۳ درصد کاهش بارندگی داشته که می‌تواند بخش کشاورزی را با مشکلاتی روبرو کند.

وی با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته تاکنون شاهد بارندگی موثری در استان نبوده‌ایم، افزود: بارش‌ها در فصل بهار امسال با ۸۲ درصد کاهش روبرو بوده که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

سپری ادامه داد: در سال زراعی جاری بارندگی موثر دیگری برای استان پیش بینی نشده است و با توجه به کاهش رطوبت خاک و افزایش دمای هوای استان، با برداشت زودتر از موعد گندم در استان مواجه خواهیم شد.

وی به شیوع آفت مضر سن غلات هم اشاره و اضافه کرد: متاسفانه در سال‌هایی که با کمبود بارندگی و خشکسالی مواجه باشیم شاهد افزایش آفت سن غلات هم هستیم که خسارت‌هایی را بر بخش کشاورزی تحمیل می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: امسال در مزارع کردستان ۱۷۴ هزار هکتار مبارزه با آفت سن مادر و ۱۴۴ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز صورت گرفته است.

۹۶۰ هزار تُن ظرفیت ذخیره گندم در کردستان وجود دارد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان هم به ظرفیت ۹۶۰ هزار تنی ذخیره گندم در استان اشاره کرد و افزود: ۸۵ مرکز خرید گندم در استان فعال هستند و ما امسال با کاهش مراکز خرید مواجه نیستیم.

جمال صالحی گفت: با توجه به افزایش دما و کاهش رطوبت خاک امسال با برداشت زودتر از موعد گندم در استان روبرو خواهیم شد که همه مراکز باید برای خرید زودهنگام این محصول آماده باشند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۴۹ هزار تُن گندم از کشاورزان کردستانی خریداری شد، ابراز امیدواری کرد که امسال بهای گندم خریداری شده کشاورزان استان به موقع پرداخت شود.

استان کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.