مهاباد- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: با رایزنی و هماهنگی بین دولت و مجلس، برای نخستین بار، ۵۰ هزار میلیارد ریال از ردیف بودجه مشخص به بخش آسفالت راه‌های روستایی کشور اختصاص یافت.

محمد اسلامی روز دوشنبه در آیین افتتاح بخشی از کریدور بزرگراهی آذربایجان غربی در محور مهاباد - ارومیه افزود: در قالب ابلاغ همین اعتبار آسفالت بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مسیر روستایی در دست اجراست که تلاش می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال آینده این عملیات به اتمام برسد.

وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح تعادل سازی و محرومیت زدایی بخش های عقب مانده در این حوزه بود به طوری که تا پایان سال تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار باید از مسیر آسفالته برخوردار باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح ۱۰۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان‌غربی گفت: ۵۰ کیلومتر دیگر از مسیر کریدور شمال غرب کشور در این استان باقی مانده که با تامین اعتبارات لازم قبل از اتمام سال جاری پرونده آن بسته می شود.

اسلامی آذربایجان غربی را از مناطق مهم در توسعه مسیرهای بزرگراهی دانست و گفت: اغلب صادرات کشور از راه های شمال غرب و کشورهای همسایه غربی است که با اتمام کریدور استان مسیر توسعه و آبادانی برای کشور فراهم خواهد شد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با قدردانی از اقدامات دولت و مسوولان در اجرای این طرح گفت: مسیرهای سه راهی دارلک به مهاباد و سه راهی ترشکان به مهاباد نیز در قالب کریدور باقی مانده که هم اکنون در دستور کار قرار دارد.

جلال محمودزاده اضافه کرد: تقاطع روستای "دریاس" و "قم قلعه" نیز که با دستور وزیر به کریدور اضافه شده بود، در مرحله تحویل به پیمانکار قرار دارد.

وی افزود: زیرگذر روستای "کوسه کهریزه" نیز که عملیات اولیه آن آغاز شده که با برنامه ریزی و تامین اعتبار به موقع قبل از اتمام فصل عملیات به اتمام خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، در ادامه این آیین ۱۰۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور با اعتباری بالغ بر هشت هزار و ٩٠٠ میلیارد ریال در آذربایجان‌غربی با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار و جمعی از مدیران این استان به بهره برداری رسید.

تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور با توجه به موقعیت راهبردی آذربایجان‌غربی در حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای اهرم کارآمدی برای کاهش تاثیر تحریم‌ها و بیرون‌رفت از مشکلات اقتصادی محسوب می‌شود

این مسیر از مرز بازرگان در شمال آذربایجان‌غربی آغاز شده و با عبور از آذربایجان‌غربی ، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم می‌شود.

از این مسیر، ۳۰۰ کیلومتر در آذربایجان‌غربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و یکهزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته می‌شود.