در این روز بایستی چراهای بسیاری پرسید و مهمتر از همه اینکه: چرا روز روابط عمومی مهم است؟ پاسخ این است که چرا روابط عمومی مهم است؟ یعنی اصلا روابط عمومی چرا شکل گرفته است؟
روابط عمومی برای این شکل گرفته است که به نظرات مردم توجه شود. برای اینکه سازمانها حرف مردم را بشنوند و با مردم ارتباط برقرار شود بین سازمان و مردم. زیرا مردمداری فلسفه روابط عمومی است و لذا بایستی در این روز پرسید: چرا مردم مهم هستند؟
چرا مردم مهم هستند؟
دولتهایی که به مردم خود تکیه نکنند بایستی به دولتهای دیگر تکیه کنند و سازمانهایی که به مردم (مشتریان خود) توجه نکنند بایستی به سازمانها و ابزارهای دیگر تکیه کنند اینها تکیه گاههایی موقتی، شکننده و ناپایدار هستند. اما می توان با لحاظ کردن ارتباط دوسویه و منافع دوطرفه به مردم به عنوان شریک و همراهی مطمئن توجه و تاکید کرد.
روابط عمومی ها بایستی توجه کنند که امروزه بدیهی و روشن شده است که اگر روابط عمومی تلاش کند تا منافع مردم و مشتریان را تامین کند منافع سازمان بالطبع آن تامین خواهد شد (قاعده برنده – برنده اتفاق می افتد) اما خلاف این اصل درست نیست یعنی اگر روابط عمومی تلاش کند ابتدا منافع سازمان را تامین کند الزاما منافع مشتریان تامین نخواهد شد.
در واقع در این معادله هم مردم و هم نمایندگان مردم یعنی رسانه ها مهم هستند. مردم مالکان اصلی اطلاعات هستند و اگر اطلاعات بیشتری داشته باشند اشتباهات کمتری انجام می دهند. و بایستی بپذیریم که دسترسی شهروندان به اطلاعات یکی از اساسی ترین حقوق مردم است.
رسانه ها مهم هستند چون رسانه ها نمایندگان غیر مستقیم مردم هستند و اکثر قضاوت ها و برداشت هایی که مردم از سازمانها دارند ناشی از اخبار و اطلاعاتی است که رسانه ها از سازمانها انتشار و انعکاس داده اند.
در روز روابط عمومی چه باید کرد؟
برای اینکه بدانیم در روز روابط عمومی چه بایستی انجام دهیم بایستی بدانیم روابط عمومی چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟
تعریف روابط عمومی: روابط عمومی؛ فرا ارتباط است یعنی چیزی بیشتر از ارتباطات. به مفهومی دیگر در روابط عمومی صرفا تنها به برقراری ارتباطات اکتفا نمی شود بلکه ارتباط با فضیلت های اخلاقی بایستی همراه شود تا روابط عمومی اتفاق بیافتد. با این معنا روابط عمومی؛ ارتباط + اخلاق است.
وظیفه روابط عمومی: برای روابط عمومی وظایف متعددی برشمرده اند ولی واقعیت این است که تمامی این وظایف در جهت دستیابی به وظیفه اصلی روابط عمومی یعنی وظیفه ارتباطی ما را کمک می کنند. در واقع ما از تمام فعالیتهای تبلیغاتی، انتشاراتی و ... برای بهبود ارتباطات استفاده می کنیم زیرا وظیفه اصلی روابط عمومی؛ ایجاد، حفظ و توسعه ارتباطات انسانی است.
نتیجه روابط عمومی: نگاه نتیجه ای و بخصوص دستیابی به نتایج ملموس و کوتاه مدت یکی از مشکلاتی است که مدیران روابط عمومی با روسای سازمان داشته اند بطوری که اساسا وجود یا عدم وجود روابط عمومی در برخی سازمانها با تردید روبروست.
نکته کلیدی این است که روابط عمومی بخشی استراتژیک از سازمان است با آثار دراز مدت. آثاری که قابل سنجش است اما سنجش و نشان دادن این آثار کار کارگزاران متخصص روابط عمومی است زیرا پیش بینی نتایج دراز مدت توانایی تجزیه و تحلیل لازم دارد.
هدف روابط عمومی: شهرت یا اعتبار؛ اقناع یا تفاهم؛ تبلیغ یا ترغیب و از اینگونه واژه ها برای توصیف هدف روابط عمومی در ادبیات روابط عمومی کاربرد بسیاری دارد. ادبیاتی که بواسطه فعالیتهای غیر علمی و غیر تخصصی اساسا انحراف پیدا کرده است و یکی از مهمترین انحرافات آن انحراف در تعریف هدف است. زیرا هدف روابط عمومی با سایر روشهای ارتباطی متفاوت است، هدف روابط عمومی نه تولید شهرت است نه نفوذ بر افکارعمومی و نه ترغیب به خرید محصول. هدف روابط عمومی؛ ایجاد، حفظ و توسعه تفاهم است.
با این توصیف اکنون مجددا بایستی از خود سئوال کنیم که در روز روابط عمومی چه باید کرد؟
- خدمتگذار واقعی مردم باشیم. نگویید بلکه نشان دهید که طرفدار مردم هستید و تلاش کنید مردم برنده شوند زیرا متاسفانه سالیان سال است که همواره مردم بازنده بوده اند.
- تبلیغات را فراموش کنید با مردم روراست باشید و شفاف و درست اطلاع رسانی کنید.
- در واقع روز روابط عمومی روز مردم است روز تکریم ارباب رجوع، روز مردمداری است و بایستی از تمامی کارکنان مردم دار قدردانی شود. مدیران و کارکنانی را که کار مردم را به شایستگی انجام می دهند مورد تقدیر قرار دهید (کارکنان سازمان + کارکنان روابط عمومی). جشنواره تکریم ارباب رجوع را دقیقا در همین روز برگزار کنید این مهم را در سازمان جا بیندازید.
- روز مردم را به مدیران و کارکنان سازمان خود تبریک بگویید.
و راههای خلاقانه دیگری که روابط عمومی ها خودشان بهتر می دانند.