علیرضا گلپایگانی در هماندیشی «هنر و رسانههای ارتباطی در عصر کرونا» در تشریح امکان های انیمیشن در دوران کرونا گفت: از ظرفیت های انمیشن در دوران شیوع همه گیری ویروس کرونا در آگاهیبخشی،اطلاع رسانی و همچنین ایجاد روحیه و تقدیر از کادر درمان بسیار مورد استفاده قرار گرفت. هنر انیمیشن برای کودکان و بزرگسالان جذاب است و همین امر سبب شده است که برای انتقال مفاهیم مختلف از کاریکاتور و کارتون استفاده شود.
عضو گروه چند رسانهای فرهنگستان هنر گفت: انیمیشن آرامش ذاتی دارد که در واقع برای از بین بردن ترس و نگرانی های مخاطب بسیار موثر است. انیمیشن به عنوان یک رسانه در مواجهه مردم با ویروس کرونا که خود در جامعه سبب اضطراب و استرس بود، بسیار موثر ظاهر شد و به یکی از ابزارهای فعال در این ایام بدل شد که با کاربردهای متنوع مورد استقبال قرار گرفت.
گلپایگانی اظهار کرد: افزایش روحیه بیمار در مقوله درمان، یکی از موارد مورد تاکید علم پزشکی و روانپزشکی است که در واقع هنر انیمیشن توانست ضمن اینکه از یک وضعیت بحرانی خبر دهد، اما در فرمی ظاهر می شد که حامل استرس های پیام هایی همچون اخبار در تلوزیون و توصیه های پزشکی نوشتاری در شبکه های اجتماعی نبود.
بیان طنزِ سختترین مفاهیم با انیمیشن
وی با اشاره به زبان شیرین انیمیشن گفت: یکی از حربههای هنر انیمیشن این است که سختترین و پیچیدهترین مفاهیم را آمیخته به زبان طنز بیان می کند و همین امر سبب شده است که در مباحث تربیتی و آموزشی از این هنر استفاده شود. هنر انیمیشن چون بر کاراکتر محوریت دارد، ضمن تاثیرگذاری بیشتر از ماندگاری نیز برخوردار است.
وی در تشریخ امکان های انیمیشن گفت: در دنیای کنونی انیمیشن کاربردی بسیار وسیع دارد از ایجاد یک فِلِش ساده تا ساخت داستان های روایی در این حوزه تعریف می شود. بسیاری از مفاهیم که در واقعیت امکان تشریح ندارد با بازسازی آن در انیمیشن مورد درک قرار می گیرد، که می توان به استفاده از انیمیشن در فضاهای علمی و نظری اشاره کرد.
گلپایگانی گفت: سیستم چرخه انتقال خون در بدن با انیمیشن نشان داده می شود و برای دانشجویان قابل درک می شود. ویژگی انیمیشن برای اساتید امکانی است که مفاهیم خیلی پیچیده را به زبان ساده ارائه کنند تا در ذهن مخاطبان قابل تجسم و رویت باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران ادامه داد: یکی از بزرگترین ظرفیتهای انیمیشن در واقع شفاف سازی و آفرینش چیزهایی است که حتی در زیر میکروسکوپ هم قابل رویت نیست که برای مثال نحوه انتقال ویروس کرونا از شحصی به شخص دیگر تنها با انیمیشن قابل درک است که علاوه بر اطلاعرسانی و آگاهسازی در ارتقای علمِ مخاطب نیز موثر بود. انیمیشن وظیفه ای را به عهده گرفته است که شاید هیچ سیاستمدار و یا هیچ موسسهای نتواند به این قابلیت دست پیدا کند که به کمک هنر انیمیشن اطلاعات نامحسوس را منتقل کند.
این پژوهشگر به نقش انیمیشن در آموزش کودکان اشاره کرد و گفت: مباحث آموزشی را نمی توان به راحتی به کودکان منتقل کرد درحالی که بسیاری از خانواده ها در ایام کرونا نگران سلامت فرزندان خود بودند. هنر انیمیشن یکی از ابزارهای مهم در حوزه آموزش به کودکان است. کودکی که به سختی سر کلاس می نشیند را باید با زبان خودش به رعایت پروتکل های بهداشتی ترغیب کرد. وقتی یک شخصیت جذاب در انیمیشن توصیه های بهداشتی را با زبان کودکانه درخواست می کند می تواند برای کودک قابل پذیرش باشد.
مخاطب انیمیشن میانگین سنی ندارد
وی ادامه داد: انیمیشن یک ابزار بسیار کارآمد است که مخاطب آن میانگین سنی ندارد و جذابیت آن سبب شده است که بسیاری از کمپانی های فیلم سازی بر روی آن سرمایه گذاری کنند. گرافیک جذاب و استفاده از رنگ و لعاب در کنار موسیقی به مفرح بودن آن افزوده است و یکی از ابزار جدی برای انتقال مفاهیمی متنوع از علمی تا مذهبی است.
وی به نقش انیمیشن در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در این ایام بخش عمدهای از اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را انیمیشن ها در شبکه های اجتماعی به عهده داشتند و حتی صدا و سیما در مقایسه با انیمیشن اثرگذاری محدودتری داشت.
هماندیشی «هنر و رسانههای ارتباطی در عصر کرونا» به همت فرهنگستان هنر روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی ارتباطات برگزار شد که علیرضا گلپایگانی با ارائه مقاله ای با موضوع «استفاده از ظرفیتهای انیمیشن برای آگاهیبخشی جامعه» در این رویداد حضور داشت.