مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاثیر حجامت در پیشگیری یا درمان کرونا تاکنون اثبات نشده است بنابراین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در پیشگیری از بیماری مهمترین اصل به شمار می‌رود.

به گزارش روز سه‌شنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر زهرا نقیبی افزود: به تمام افرادی که برای انجام حجامت به مراکز مجاز مراجعه می‌کنند توصیه می‌شود دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به بهترین زمان برای انجام حجامت ادامه داد: در مواردی حجامت برای درمان انجام می‌شود ولی زمانی که هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است به عنوان بهترین زمان برای انجام حجامت توصیه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در فصل زمستان سرما سبب تمایل خون به داخل بدن و بسته شدن منافذ پوستی دارد و دفع اخلاط به خوبی انجام نمی‌شود از سوی دیگر با آغاز بهار و گرم شدن هوا خون و سایر اخلاط در بدن به جوشش و حرکت در آمده و به سوی خارج بدن میل می‌کنند که با انجام حجامت می‌توان به دفع آنها کمک کرد.

وی با بیان اینکه فصل بهار بهترین زمان برای انجام حجامت است افزود: این باور در مردم وجود دارد که همه افراد می‌توانند در این فصل حجامت کنند اما این توصیه‌ کلی بوده و توصیه فردی نیست.

دکتر نقیبی ادامه داد: بهتر است تمامی افراد حتی آنهایی که شرایط حجامت در بهار را دارند از انجام خودسرانه آن پرهیز کنند و با پزشک متخصص طب سنتی و ایرانی مشاوره نمایند.

وی گفت: افرادی که دارای علایمی از قبیل سنگینی و درد در سر، سرخی صورت و سر و گردن، خارش صورت و پیشانی، تاری دید، دمل و بثور در پوست و دهان، خونریزی از لثه و بینی و مقعد، خواب زیاد و دیدن خواب‌های مربوط به اشیای قرمز مانند خون یا خواب های سراسر هیجان هستند واجد شرایط حجامت در فصل بهار می‌باشند.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: انجام مشاوره قبل از حجامت در کودکان زیر دو سال، افراد بالای شصت سال، بسیار چاق یا بسیار لاغر، دارای ضعف عمومی، مبتلا به مشکلات انعقاد خون مانند هموفیلی و کمبود پلاکت، مصرف کنندگان داروهای ضد انعقاد از قبیل آسپرین و وارفارین، زنان باردار، بیماران قلبی، کبدی و کلیوی، افراد بسیار کم خون و مبتلایان به ویتیلیگو (پیسی)، سرد مزاجان که خون کم فشار و رقیق داشته و مدام دچار سرگیجه و سردرد می شوند، ضروری است. 

وی ادامه داد: بهار طبیعی با بهار تقویمی متفاوت است به عنوان مثال بهار در خوزستان از بهار آذربایجان زودتر به وقوع می‌پیوندد و پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی که در هر منطقه‌ حضور دارند بهتر می‌توانند برای زمان انجام حجامت به افراد کمک کنند.