بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: ۴۰ هزارتن نهاده دامی به منظور مقابله با خشکسالی در اختیار عشایر این استان که هم اکنون در مناطق ییلاقی هستند، قرار می‌گیرد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی، محمود قنبری در دیدار با رییس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: اختصاص این میزان نهاده دامی در راستای حل مشکل علوفه دام و حمایت از زنجیره گوشت است.

وی افزود: همچنین ۲۶۰ میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی عشایر در سال جاری اختصاص یافته است.

وی گفت: در این دیدار،  اعتباراتی نیز برای مرمت راه عشایری از منطقه قشلاقی شهرستان مراوه تپه استان گلستان به خراسان شمالی در نظر گرفته شد.

عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند و سرانه دام آنان بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر، که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.

طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.