به گزارش وزارت علوم، محمدرضا آهنچیان روز سه شنبه با بیان اینکه بخشی از تکلیفهای اصلی متخصصان آموزش عالی و علم تربیت، ورود به مسألههای کلیدی است که پاسخ به آنان برای مدیران دانشگاهی بسیار راهگشا و یاریرسان است، افزود: اکنون برخی از این مسألهها شامل مفهوم آموزش از طریق تدریس و بررسی امکان جایگزینی آن با آموزش از طریق یادگیری خود راهبر، الزامات یادگیری واگذار شده به دانشجویان جز آنچه نظام برنامهریزی درسی برای آن در نظر میگیرد، پیشرانی یا پیشگیری حرکت آموزش عالی به سوی محوریت فرد (دانشجو) در آموزش، نقشهای جدید استادان در تولید محتوای یادگیری و چگونگی ارایه اثربخش آن و الزامات تغییر در درک از آموختن، ارزشیابی پیامدهای یادگیری و نگاه به مرزهای کلاس به منزله حد و اندازه کنترل فرایندها و فعالیتهای یادگیری میشود.
وی تاکید کرد: از مسألههای کلیدی دیگری که پاسخ به آنان برای مدیران دانشگاهی بسیار راهگشا و یاریرسان است، میتوان از اجتماعات یادگیری به عنوان جایگزینهای دانشگاه و نظام آموزش رسمی، کارکرد برنامهریزی به ویژه برنامههای بلند/ میان مدت در تنظیم نقشه یادگیری دانشجو، روابط انسانی در محیط یادگیری و بازبینی آن نقش در رشد دانشجو، وجود و گسترش دامنه نفوذ و حضور حاشیهها (طبقهها، مفاهیم) در متن آموزش، عدالت آموزشی و قابلیت پیشگیری آموزش عالی از بازتولید فقر در دنیای جدید، انضباط و بازتعریف آن در مدیریت فرایند یاددهی-یادگیری، نام برد.
آهنچیان با بیان اینکه شیوع کرونا در کنار تهدیدهایی که به وجود آورد، امکان یا فرصتهایی را نیز ایجاد کرد، افزود: با توجه به جهت گیری دست اندرکاران آموزش عالی کشور در همه زیر نظامها به سوی آموزش و تدریس در چندماه گذشته، اکنون نوع، نحوه و کیفیت اثرگذاری متخصصان آموزش عالی و علم تربیت در شرایطی که سیاست گذاران و مدیران آموزش عالی با سوالات و پیچیدگیهای زیادی رو به رو شدهاند، در سرنوشت فردای این رشته و متخصصان آن یاری رسان است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: اگر به درستی و به موقع عمل کنیم، از نگاه «بلند مدت و مانا» به کرونا، به توسعه و بالندگی علم تربیت کمک کردهایم.