تهران- ایرنا- استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: پیش شرط مناظره انتخاباتی جذاب این است که شورای نگهبان اجازه دهد همه دیدگاه‌های متفاوت به صحنه بیایند.

به گزارش ایرنا، در چند دوره‌ای که مناظره‌های انتخاباتی برگزار شده، صداوسیما شیوه‌های متفاوتی را امتحان کرده است. گاهی نامزدها دو به دو در برابر هم قرار گرفته‌اند و گاهی مناظره با طرح سوالات تستی به مسابقات تلویزیونی شباهت پیدا کرده است. در یازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران چند نامزد به نحوه برگزاری مناظره اعتراض کردند. در همان زمان، مرتضی حیدری، مجری مناظره از نامزدهای معترض خواست که همراه با نمایندگان‌شان به صداوسیما بیایند. او گفت: «ما گفت‌وگو می کنیم، اگر بر سر مدلی به اجماع رسیدیم، مناظرات بعدی را با آن مدل برگزار می‌کنیم.»

محمد سلطانی‌فر روز سه‌شنبه در گفتگو با ایرنا، با اشاره به اهمیت مناظره‌های انتخاباتی گفت: مهم‌ترین موضوعی که در انتخابات می تواند جلب توجه مخاطبان به ویژه مشارکت کنندگان خاکستری را به همراه داشته باشد، مناظره‌های نامزدهاست. به شرط این که مناظره ها به شکلی عادلانه و بدون جهت گیری از سوی صداوسیما صورت بگیرد. هیچ محدودیتی برای بیان نظرات نامزدها نباید وجود داشته باشد. ضروری است همه چیز شفاف بیان شود و حتی اگر لازم است افشاگری هم صورت بگیرد. پیش شرط مناظره جذاب این است که شورای نگهبان اجازه دهد همه دیدگاه های متفاوت به صحنه بیایند. اگر هر نامزدها از یک طیف باشند معنی مناظره از بین می رود.

معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این مدل مناظره‌ها برداشتی از مناظره‌های کشورهای غربی است. آنها در بحث‌هایشان سعی می کنند بی‌پرده و شفاف دیدگاه ها را بیان و از طرف مقابل انتقاد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بین مناظره دو نفره و گروهی کدام قالب مناسب‌تر است اظهار داشت: قطعا مناظره دو به دو بهتر و تاثیرگذارتر است. در مناظره‌های سال ۸۸ هم بحث‌های دو نفره ماندگار شد.

سوالات تصویری فاجعه آمیز بود

سلطانی‌فر بخش سوال‌های مردمی از نامزدها را «بی مزه و لوس» خواند و ادامه داد: مردم پشت دوربین حرفی را که ته دلشان است نمی‌زنند و دچار محافظه کاری می شوند. آنها چیزی را بیان می‌کنند که صاحب دوربین می خواهد. در یکی از مناظره‌ها هم مجری تصاویری را نشان می‌داد و نامزدها نظر می‌دادند. فاجعه آمیز تر از سوالات مردمی آن سوالات تصویری بود که مثلا دره را نشان می دادند. آن تصاویر برای خنده و تمسخر و خنداندن مردم خوب بود. ولی برای مناظره جدی مناسب نبود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در کارگروه تعیین سیاست‌های برگزاری مناظره، نمایندگان نامزدها و صاحبنظران رشته ارتباطات اجتماعی حضور ندارند توضیح داد: صداوسیما خودش تصمیم گیرنده است و احتمالا دلش نمی‌خواهد اساتید رسانه را دعوت کند. یک بار صداوسیما از نمایندگان نامزدها دعوت کرد و با کمک آنها سیاست‌های مناظره‌ها تعیین شد. ولی سال‌های بعد این کار را نکردند. اگر این اتفاق دوباره بیفتد خیلی خوب است. دعوت نکردن از نمایندگان نامزدها در کمیسیون تبلیغات انتخاباتی موجب خود رایی می شود.

نویسنده کتاب‌ پوشش خبری افزود: تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی که در مناظره استفاده می‌شود، مثل دادن زمان شروع و خاتمه به نامزدها بر سمت و سوی دیده شدن و روند انتخابات تاثیرگذار است. مجموعه‌ای از تاکتیک‌های تاثیرگذار وجود دارد و این موضوع در اختیار صداوسیماست که در مناظره‌ها از این تاکتیک‌ها استفاده کند یا خیر. صداوسیما این تاکتیک‌ها را خوب بلد است و شاید در جهت نامزد مورد حمایت خودش از آنها استفاده ‌کند. اگر نامزدها خواستند این تاکتیک ها را یاد بگیرند می توانند به من و امثال من مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.