اردبیل - ایرنا - معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از تحصیل ۱۰ هزار دانشجوی خارجی مقیم ایران در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایرنا، مختار جلالی جواران روز سه شنبه در آئین تجلیل از مدرسان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل با بیان اینکه راه اندازی و گسترش مراکز بین المللی یکی از اولویت های این دانشگاه است، گفت: جذب دانشجوی خارجی غیرمقیم و برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک از مهمترین اهداف بین‌المللی شدن مراکز علمی کاربردی است.

وی با بیان اینکه در پنج نقطه کشور مرکز بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی شده است، افزود: این مراکز در شهرهای کیش، تهران، اصفهان و کرج فعالیت می کنند و تلاش می شود در سایر نقاط کشور نیز مرکز بین المللی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان این دانشگاه در مجموع در ۵۹۸ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور مشغول تحصیل هستند، اضافه کرد: هم اکنون حدود ۲۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور در حال تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر دانشجوی خارجی که اکثر آنها از کشورهای همسایه هستند، تحصیل می کنند.

وی دیپلماسی علمی را یکی دیگر از اولویت های دانشگاه جامع علمی کاربردی برشمرد و بیان کرد: برای همین این دانشگاه با یکی از دانشگاههای آلمان تفاهنامه همکاری برای اعزام دانشجو و مدرس امضاء کرده است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه  ۷۰ درصد دروس در این دانشگاه به صورت عملی و تنها ۳۰ درصد دروس به صورت نظری تدریس می شود، ادامه داد: بیشتر دانشجویان مراکز علمی کاربردی بعد از  فارغ التحصیل شدن مشغول کار شده اند. 

جلالی جواران توسعه و ارتقای سطح کیفی مراکز علمی کاربردی را یکی دیگر از اولویت های دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد و گفت: برای همین مدرسان این دانشگاه ساماندهی شدند به طوری که در سال های گذشته ۸۰ هزار مدرس در این دانشگاه تدریس می کردند که هم اکنون این رقم با گزینش اصلح و پالایش های صورت گرفته به ۲۵ هزار مدرس کاهش یافته است.

وی با اشاره به رغبت و درخواست دانشگاههای دولتی برای برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف از دانشگاه‌ علمی کاربردی افزود: در صورت داشتن امکانات و زیرساخت های لازم مانند محیط کار و کارگاه این دانشگاه با درخواست دانشگاههای دولتی برای برگزاری دوره هایی به صورت محدود موافقت می کند.

او اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید ۴۰ درصد از دانشجویان کشور در نظام مهارتی تحصیل می کردند در حالی که امروز حدود ۱۷ درصد از دانشجویان کشور در نظام مهارتی تحصیل می کنند.

وی با اشاره به اهمیت مهارت آموزی در کنار علم بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی به دنبال تربیت افراد متخصص، ماهر و حرفه ای است تا تا وارد بازار کار شوند و مشکلات جامعه را حل کنند.

وی با بیان اینکه آموزش دو بال دارد، اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی علاوه بر علم و تعهد، مهارت و تخصص را به دانشجویان یاد می دهد تا آنها کارآفرین باشند نه کارجو و به دنبال آن است که فارغ التحصیلان گره گشا باشند و مشکلات را شناسایی و حل کنند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و تدریس مجازی مدرسان دانشگاه شرایط بسیار سختی را تحمل و پست سر گذاشتند و تا به امروز با جان و دل تدریس کردند.

جلالی‌جواران با تقدیر از تمامی مدرسان این دانشگاه گفت: معلمان و مدرسان با از خود گذشتگی و ایثار به خوبی به مسئولیت عظیم و ارزشمند خود عمل کرده اند.

وی با اشاره به قابلیت ها و پتانسیل های اردبیل افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل یکی از دانشگاههای موفق کشور است.

در این آئین از اکبر غاربی مدیر روابط عمومی نمونه کشوری و ۶ تن از مدرسان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل با اهدای لوحی تجلیل شد.