مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آیین رونمایی از این آیین گفت: حفظ و معرفی میراث تاریخی و ناملموس جزیره، نشان از توانمندی جامعه محلی و راهی جهت توسعه گردشگری میراث در این منطقه است.
علی درویش پور افزود: با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری غنی موجود در جزیره می توانیم قشم را به برند گردشگری کشور تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: معرفی عرصه های اقتصادی و گردشگری قشم در تلفیق با فرهنگ جامعه محلی، دیدی جامع از ظرفیتهای گوناگون جزیره را به مردم سایر نقاط کشور ارائه میدهد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: تدوین و انتشار محصولات فرهنگی و برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری در جزیره می تواند به معرفی بهتر ظرفیت های قشم کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: رشد دانایی و فرهیختگی جامعه از مسیر کتاب، کتابخوانی و مطالعه هدفمند می گذرد و باید برای توسعه این فرهنگ در میان قشرهای مختلف برنامه ریزی کرد.
درویشپور خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای اصلی برای رسیدن به توسعه پایدار و متوازن استفاده از تمامی ظرفیت ها به ویژه گردشگری در جزیره قشم است.
کتاب «نُگومی» در ۱۳۸ صفحه، نمایی از فرهنگ بومی جزیره قشم را به تصویر کشیده و موزههای مردم شناسی موجود در منطقه را معرفی میکند.