به گزارش روز ?? ایرنا با آغاز پاندومی کرونا در کشورمان، اینترنت و زیرساختهای فضای مجازی بیش از هر زمان مورد توجه مردم قرار گرفت.
بسیاری از مردم، دستگاهها و نهادها که تا پیش از این تمامی کارهای خود را به شیوه سنتی انجام میدادند به اجبار استفاده از بستر اینترنت روی آوردند.
فراهم کردن زیرساختهای ارتباطی جزو وظایف وزارت ارتباطات است و این فرآیند طبق برنامهریزیهای قبلی در حال انجام بود. اما ناگهانی بودن شیوع کرونا بار مضاعفی را بر دوش وزارت ارتباطات گذاشت.
ترافیک چند برابری در روزهای ابتدایی باعث شد چند تیم فنی همراه با اپراتورها و شرکت ارتباطات زیرساخت با همکاری سازمان تنظیم مقررات مشکلات را برطرف کنند.
«حسین فلاح جوشقانی» که در این دوران وظیفه سیاستگذاری و رگولاتوری را برعهده داشت، معتقد است وزارت ارتباطات توانسته کارنامه درخشانی به نام خود ثبت کند.
به اعتقاد او وزارت ارتباطات در دوران کرونا کارنامه بسیار درخشانی داشت. با آغاز شیوع ویروس به یک باره در عرض دو هفته بار ترافیک شبکه دو برابر شد. در حال حاضر در شبکه روزانه بیش از ۴۰ هزار ترابایت مصرف دیتا داریم. بخش زیادی از این ترافیک مربوط به بحثهای آموزشی دانشآموزان و دانشجویان است که با توجه به زیرساختهای مناسب، سرویس با کیفیت ارائه میشود.
حسین فلاح جوشقانی افزود: علاوه بر این، وزارت ارتباطات در این دوران ارایه بستههای متعدد اینترنت رایگان برای دانشجویان، دانشآموزان، معلمان، اساتید، حوزههای علمیه و... را اجرایی کرد. پیامکهای آگاهیرسانی در حوزه کرونا نیز یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات بود که در این بازه زمانی بیش از ۱۰ میلیارد پیامک به شهروندان ارسال شد. علاوه بر این، بحث رایگان کردن شبکه شاد، سایتهای دانشگاهها و کمک به راهاندازی کانال ارتباطی ۴۰۳۰ و... نشان میدهد تمام سعی وزارت ارتباطات کمک به مدیریت بحران کرونا بوده است.
معاون وزیر ارتباطات گفت: معتقدم شیوع کرونا در کنار تمام مشکلاتی که ایجاد کرد، تحول دیجیتالی را در ایران شکل داد. شیوع کرونا همچنین به رونق دولت الکترونیک کمک کرد اما اگر زیرساختهای ارتباطی در کشور وجود نداشت هیچکدام از این اتفاقات شکل نمیگرفت و کشور با مشکل مواجه میشد. در اسفند ۹۸ وزیر ارتباطات جلسات روزانه برای بررسی وضعیت شبکه در حوزه زیرساخت و اپراتورها برگزار میکرد و تا شب عید ۹۹ این وزارتخانه موفق شد ترافیک را در شبکه مدیریت کند. در این مدت تمام اپراتورهای ثابت و سیار در همه زمینهها با وزارت ارتباطات همکاری کردند.
وی تاکید کرد: در این اقدامات نیز رگولاتوری بهعنوان هماهنگ کننده و ناظر، یکی از پایههای اصلی پیشبرد اهداف بود. هدف ما باید در این باشد که با کمک و تقویت یکدیگر شرایط را بهبود ببخشیم. مردم سرویس مناسب میخواهند و حاضرند هزینه آن را بپردازند. اگر گلهای دارند به دلیل پایین بودن کیفیت و عدم پشتیبانی سرویسهاست. باید بدانیم سرویسی که اکنون مناسب است، سال آینده مناسب نخواهد بود و باید سرویسها توسعه پیدا کند.
به گزارش ایرنا، وزارت ارتباطات با شیوع کرونا در کشور با در نظر گرفتن بستههای اینترنت رایگان برای آموزش مجازی تلاش کرد تا آموزش در کشورمان با وقفه روبرو نشود.
زمانی که دولت تصمیم گرفت به شهروندان بسته های معیشتی بدهد آنها تنها با یک کلیک و احراز هویت به صورت اینترنتی توانستند مراحل دریافت وام را طی کرده و مبلغ مورد نظر را دریافت کنند.
اکنون نیز با اعلام وزارت ارتباطات قرار است برای انتخاباتی ساخت های مناسب فراهم شود تا از تجمعات که ممکن است منجر به شیوع جدید کرونا شود جلوگیری کند.
یکی دیگر از کارهایی که وزارت ارتباطات در دو را بشوییم کرونا انجام داد سرعت بخشیدن به دسترسی روستاها به اینترنت بود تا تمام افراد بتوانند از این طریق آموزش مجازی خود و کسب و کاری که بر بستر فضای مجلس شکل گرفته بود را ادامه دهند. ارائه وام وایجاد زیرساخت مناسب برای کسب و کارها از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات بود.