خلیلالله کاظمی روز پنجشنبه در مراسم آغاز چند طرح عمرانی در مشهد با حضور رییس مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون ۱۱ کیلومتر از حفاری تونل خط سوم قطارشهری مشهد در جبهه شرقی و حد فاصل میدان فردوسی تا میدان صبای این شهر انجام شده و ۲ کیلومتر از تونل این خط باقی مانده است که حداکثر تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.
وی ادامه داد: فعالیت برای بهره برداری از ۵.۵ کیلومتر از خط سوم قطار شهری حد فاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) مشهد در ۶ جبهه در حال انجام است.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: خط چهارم قطار شهری نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتر با ۱۵ ایستگاه از انتهای خیابان مهر مادر تا شهرک شهید رجایی مشهد احداث خواهد شد و در میدان شهدا به خطوط دوم و سوم متصل خواهد شد.
وی افزود: اعتبار فاز اول خط چهارم هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است که از طریق اوراق مشارکت تأمین میشود لذا امیدواریم با کمک رییس مجلس سهم مشهد از این اوراق بیشتر شود.
تداوم فعالیت در خط سوم قطار شهری مشهد
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز گفت: عملیات دستی احداث تونل خط سوم قطار شهری از محدوده الهیه با ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است.
کیانوش کیامرز خط سوم را طولانی ترین مسیر قطارشهری مشهد عنوان کرد و افزود: حفاری تونل این خط به طول ۲۸ کیلومتر در سال ۹۵ از میدان فردوسی این شهر در دو جبهه آغاز شد و ۱۷ کیلومتر حفاری گردید.
وی ادامه داد: از ویژگی های خط سوم قطار شهری مشهد دارا بودن دو ایستگاه در محدوده حرم مطهر رضوی است که تکمیل آن سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اکنون ۸۰ درصد ایستگاههای این خط در حال احداث است.
شهرداری مشهد پیشرو در خدمات الکترونیک
مدیرکل اداره امور شهرسازی شهرداری مشهد نیز گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا شهرداری مشهد حرفهایترین خدمات را به مردم ارائه کرد و می توان گفت در ارائه خدمات الکترونیک به مردم، پیشرو بود.
علی شیرازی افزود: مردم فارغ از اینکه کجای شهر، کشور یا دنیا هستند میتوانند از خدمات الکترونیک شهرداری مشهد استفاده کنند.
وی ادامه داد: هرکس با هر سطح سواد و تخصص میتواند خدمات شهرسازی از قبیل استعلام و پایان کار را در منزل انجام دهد و چهار هزار نفر متخصص نیز به عنوان پشتیبان در این طرح فعال هستند.
فعالیت سامانه شهروند سپاری
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد هم در خصوص سامانه شهروند سپاری گفت: شهردای مشهد، شهرداری الکترونیک را به طور کامل تجربه کرده و اکنون به سوی شهرداری هوشمند در حرکت است.
آیدا مهربان افزود: در سامانه شهروند سپاری به هیچ عنوان نیازی به عنصر واسط یا حضور فیزیکی نیست و صفر تا صد کارها در این سامانه غیرحضوری و به صورت ارتباط سیستمی انجام میشود.
وی ادامه داد: به مدد هوش مصنوعی و روشهای احراز هویت، سامانه یاد شده در حوزه نرمافزاری هوشمند شده و با ادغام فرایندها و حذف روندهای تکراری، ۴۰ درصد فرآیند و ۳۰ درصد درخواستها در حوزه خدمات محوله به طرح شهروند سپاری کاهش می یابد که برای اولین بار در کشور رخ میدهد.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: ۱۲۲ نوع خدمت به شهروندان در بین خدمات شهرداری احصا شده است که ۴۸ درصد این خدمات هوشمند شده و ۳۵درصد نیز در مرحله استقرار در سامانه است و تا پایان امسال هوشمند میشود و مابقی نیز در سال آینده انجام خواهد شد.
وی افزود: هوشمند سازی در همه حوزههای خدمات شهری، شهرسازی و مجوزها انجام میشود اما پرتراکنش ترین درخواستها در حوزه شهرسازی است که امروز از سامانه جامع شهرسازی رونمایی شد.
شروع بهسازی امتداد جاده رضویه
نماینده مردم بخشهای رضویه و احمدآباد مشهد و شهرستانهای فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از دو سال پیش انجام پروژههای خوبی را در حاشیه شهر به خصوص بخش رضویه شاهد بودیم که احداث باند دوم جاده رضویه طی یک سال با هزینه ۸۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری مشهد از آن جمله است.
احسان قاضی زاده افزود: انتهای جاده رضویه در قالب بهسازی تا جاده میامی امتداد داده شده و ۱۵ کیلومتر باقی مانده است که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه به مشهد علاوه بر زیارت بارگاه منور رضوی در مراسم آغاز عملیات حفاری خط چهارم قطارشهری مشهد و حفاری خط سوم آن از مسیر غرب این شهر، رونمایی از طرح های نوآورانه و "سامانه جامع شهروندسپاری" و آغاز عملیات بهسازی امتداد خیابان ۷۵ متری رضویه مشهد شرکت نمود.