تهران – ایرنا - طرح آبرسانی به روستاهای اسلام آباد، هاشمک، کالدشت پایین، کالدشت بالا و وادان، شامل حفر و تجهیز یک حلقه چاه به عمق ۴۰متر و به طول ۱۱.۵ کیلومتر خط انتقال لوله‌گذاری به همراه احداث ایستگاه پمپاژ و مخزن بین راهی‌بهره برداری شد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حاشیه افتتاح این پروژه آبرسانی که به صورت نمادین در روستای وادان از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند با حضور مسئولان استانی و شهرستانی مورد بهره برداری قرار گرفت، اظهار داشت: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به سمت ایجاد عدالت اجتماعی در حرکت است و این عدالت یعنی بتوانیم همه مردم شهر و روستا را از نعمت آب گوارا بهره مند کنیم.

وی با بیان اینکه امروز باید فاصله شهر و روستا را کم کنیم، افزود: درصورتی این مهم محقق می شود که بتوانیم به روستاها خدمات کافی و لازم ارائه دهیم که دراین راستا شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی موجب خدمات بهتری در منطقه شده است، بیان داشت: ادغام این ۲ شرکت موجب شد تا شاهد افتتاح چنین پروژه مهم و ارزشمندی باشیم چراکه درغیر این صورت با توجه به حجم ریالی، تحقق آن ممکن نبود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با ادغام این دو شرکت پروژه های مهمتری آغاز و مورد بهره برداری قرار می گیرد و اجرای این خدمات مشکلات بسیاری از مناطق روستایی که با مشکل آب آشامیدنی مواجه بودند، حل خواهد کرد و این سرآغازی برای جمع شدن آبرسانی با تانکر در روستاها است.

رحمت الله محمدی، مدیرعامل آبفای شرق استان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسی این منطقه فقر سفره‌های آب زیرزمینی و پایدار نبودن منابع آبی بود؛ به ویژه در سال‌های گذشته که به دلیل نبود یکپارچگی آبفای شهری و روستایی، روستای وادان دماوند با مشکلات اساسی آب روبرو بود.

وی با بیان اینکه با یکپارچه شدن ۲ شرکت آبفای شهری و روستایی، سال گذشته به همت عوامل این شرکت تدابیری اندیشیده و بخشی از مشکلات رفع شد، افزود: امروز با ادغام این ۲ شرکت، عملیات اجرایی طرح آبرسانی به پنج روستای شهرستان دماوند شامل وادان، هاشمک، اسلام آباد، کالدشت پایین و کالدشت بالا آغاز شد که حمایت‌های نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی بسیار کمک کننده بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه موانع موجود به ویژه طی چهار ماه گذشته با حمایت‌های مسئولان شهرستان برطرف و این طرح به سرانجام رسید، بیان داشت: این پروژه حدود ۵.۵ میلیارد تومان هزینه داشت و امید است با بهره‌برداری از آن تا افق ۱۴۳۰، پنج روستای مذکور از آب شرب باکیفیت برخوردار شوند.

مدیرعامل آبفای شرق استان تهران با تاکید براینکه شهرستان دماوند نیازمند منابع آبی پایدار است، خاطرنشان کرد: زمانی روستای وادان دماوند از داشتن نیم لیتر آب برثانیه در شبانه روز بهره مند نبودند و با مشکل قطعی های مکرر آب مواجه بودند که با انجام این پروژه و رفع موانع به لحاط فنی، این طرح امروز بهره برداری شد.

مهدی حیدری، فرماندار شهرستان دماوند نیز در این مراسم گفت: تامین آب شرب این روستاها از مطالبات اصلی اهالی آنها و در دوره‌ای به سرانجام رسید که دولت در شرایط سخت تامین منابع مالی بود.

وی ادامه داد: روستاهای مشمول این طرح ‌و به ویژه هاشمک و وادان روزهای سختی را گذراندند و ما شاهد آن روزها بودیم و باید مطالبه به حق اهالی را پاسخ می‌دادیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در آغاز اجرای طرح آب‌رسانی به این روستاها، کار مطالعات و پیش‌بینی‌ها توسط آبفای روستایی انجام و چاهی حفر شد که نیاز مردم را پاسخ نداد.

فرماندار دماوند ادامه داد: در این راستا، آبفای روستایی سپس به سمت اجرای احداث مجتمع آب‌رسانی گام برداشت که با ادغام آبفای روستایی و شهری و مسائلی که برای حفاری در حوزه راهداری وجود داشت، مشکلاتی پیش روی طرح بوجود آورد که با هماهنگی و تعامل درون شهرستانی حل و فصل شد.

حیدری افزود: افرادی که ساکن روستاها یا در مسیر شبکه آب‌رسانی هستند، باید قدر این نعمت را بدانند و طوری استفاده نداشته باشند که باز هم دچار مشکلاتی شویم.

وی با بیان اینکه دولت زمانی موفق است که مردم کنار آن باشد و امروز همکاری مردم در این روستاها را نیاز داریم که در مصرف آب صرفه‌جویی شود، بیان داشت: در این راستا، مدیران اجرایی و قضایی هر کجایی که تخلفاتی صورت گرفت، بدون اغماض و با جدیت برخورد کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید با تمام توان از پروژه آب‌رسانی محافظت شود تا با تعامل مردم و مسئولان این پروژه ماندگار باشد، گفت: از سویی دیگر، علاوه بر پروژه‌هایی که آبفا انجام می‌دهد در بخش‌هایی رفع مشکلات آب شرب مردم در شهرستان را در حال پیگیری هستیم.

حیدری بیان داشت: در این زمینه، احداث مخزن آب شرب سادات‌محله رودهن از طریق ردیف‌های ارزش افزوده‌ای که در اختیار فرمانداری قرار دارد، با بیش از یک میلیارد تومان انجام شده و آماده‌ بهره‌برداری است.

وی گفت: طرح مطالعات رفع مشکلات کیفی ‌کمی آب شرب روستاهای مغانک و گرمابسرد آغاز شده که با کمک دولت و خیران مشکلات آب شرب این ۲ روستا را برطرف خواهیم کرد؛ همچنین با توجه به اینکه مخزن آب شرب روستای مومج دچار مشکل شده، در روزهای آینده مقدمات آماده سازی و نصب مخزن این روستا آغاز خواهد شد.

فرماندار دماوند افزود: امیدواریم با طرح‌هایی که در حوزه برق‌رسانی، آب‌رسانی و گازرسانی شهرستان دماوند در حال انجام است، شاهد کاهش مشکلات مردم در این شهرستان باشیم.

حجت‌الاسلام کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه دماوند نیز اظهار داشت: قیمت آب در ایران کم است اما هزینه‌های تامین آب شرب بالاست، لذا مردم و مسئولان باید در صرفه‌جویی مصرف آب برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: مردم حق دارند از این آب و هوا استفاده کنند و اولین خدمتی که باید به مراجعان شهرستان بدهیم آب آشامیدنی سالم است و زیبا نیست که در پایتخت جمهوری اسلامی روستایی مشکل آب شرب داشته باشد.

امام جمعه دماوند خاطرنشان کرد: باید دماوند ویژه دیده شود و مهاجرت معکوس دوچندان شود که این مهم با برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت محقق می شود؛ افزایش منازل و گسترش شهر و روستا در دماوند باید به عنوان فرصتی برای گردشگری و تقویت اقتصاد منطقه دیده شود و مردم از نعمت آب و هوای خوب دماوند بهره مند شوند.

لازم به ذکر است، میزان آب تولیدی پروژه مذکور یکهزار و ۷۲۸ مترمکعب در شبانه روز است که با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال در راستای تامین آب شرب پایدار برای ساکنان روستایی بخش مرکزی شهرستان دماوند افتتاح شد.