تهران- ایرنا- تفاهم نامه همکاری بین پارک فناوری پردیس و اداره کل تجهیزات پزشکی، با هدف ارتقای همکاری میان این دو نهاد و افزایش کارایی شرکت‌های دانش بنیان این حوزه توسط معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس و مدیر کل تجهیزات وملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه همکاری امروز پنجشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه دایمی تجهیزات پزشکی پارک فناوری پردیس و در حاشیه دهمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱ در محل پارک فناوری پردیس که با حضور محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شد برای ارتقای همکاری میان این دو نهاد و افزایش کارایی شرکت های دانش بنیان حوزه تجهیزات پزشکی است.

در این نشست برخی از  مدیران شرکت ها در حوزه سلامت با محوریت تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را مطرح کردند و بر اساس هماهنگی های از پیش صورت گرفته، تفاهم نامه ای تدوین و به امضای دوطرف  پارک علم و فناوری پردیس و اداره کل تجهیزات پزشکی کشور رسید.

در این تفاهم نامه بخشی از وظایف اداره کل تجهیزات پزشکی که در جهت صدور مجوزهای مربوطه برای تولیدکنندگان است، توسط ساختارهای خصوصی که چابکی مناسبی دارند و می توانند خدمات خوب و متنوعی ارائه بدهند، برون سپاری می شود. همچنین مقرر شد بخش خصوصی بتوانند بازوی اجرایی اداره کل شده و هم در جهت ممیزی و ارزیابی و همچنین به شرکت هایی که تلاش می کنند مجوزهای مربوطه را از اداره کل دریافت کنند، مشاوره ارائه بدهند.

یکی از موضوعات دیگر این تفاهم نامه، بحث آموزش شرکت ها است که بتوانند با کمترین مشکل مدارک و مستندات را تدوین کرده و مجوزهای مد نظر را با کمترین مشکل دریافت نمایند، همچنین بحث ممیزی ارزیابی شرکت ها به عنوان کارگزار اداره کل تجهیزات پزشکی از موضوعات دیگر این تفاهم نامه است.

این شرکت ها حتما باید بر اساس استاندارها و الزامات اداره کل تجهیزات انتخاب شده، آموزش داده شوند و در نهایت بر عملکرد آنها نظارت کافی صورت بگیرد که خدماتشان را به شرکت های خصوصی تولیدکننده تجهیزات پزشکی ارائه بدهند.

از دیگر محورهای تفاهم نامه، ساخت آزمایشگاه های تخصصی در پارک علم و فناوری پردیس است، این موضوع توسط مسئولان این پارک پیشنهاد داده و اعلام آمادگی شد که از طریق بخش خصوصی، آزمایشگاه های مناسبی در این پارک ایجاد شود که هم به شرکت های داخل پارک و هم به شرکت های دیگر ارائه خدمت کند.

اداره کل تجهیزات پزشکی نیز پذیرفت که مجوزهای لازم برای تاسیس و ایجاد آزمایشگاه ها را صادر کند تا بعضی از خدمات آزمایشگاه هایی که بعضا به راحتی به شرکت ها ارائه نمی شود، با ایجاد آزمایشگاه های تخصصی در پارک توسط شرکت های خصوصی، ارائه شود.

در این تفاهم نامه ذکر شد، پارک می تواند به شرکت های حوزه سلامت دارای مجوز دانش بنیانی خدمات تخصصی ارائه بدهند. اداره کل تجهیزات پزشکی نیز پذیرفت که شرکت های فناور و دانش بنیانی که درخواست مجوز از اداره کل تجهیزات را دارند به پارک ارجاع، حمایت، معرفی و تشویق شوند تا این شرکت ها به عضویت پارک در بیایند و بتوانند خدمات کامل و جامعی را در پارک علم و فناوری پردیس دریافت کنند.