تهران- ایرنا- یک فعال اقتصادی گفت: فعالان اکوسیستم استارتاپی برای جذب سرمایه باید کسب وکار خود را با بخش خصوصی واقعی پیوند بزنند.

به گزارش ایرنا، پدرام سلطانی فعال اقتصادی و نائب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران روز پنجشنبه در بخش استیج دهمین نمایشگاه اینوتکس که به صورت مجازی برگزار شد افزود: در سال ۹۸ میزان سرمایه گذاری در کشور ما از میزان استهلاک سرمایه های انباشته در سال های گذشته کمتر شده که اتفاقی بی سابقه است.

وی بیان کرد: اندازه سرمایه گذاری در اقتصاد ایران نسبت به کل تولید ناخالص داخلی در دهه ۸۰، ۳۰ درصد بوده که این رقم در سال ۹۸، به ۱۸ درصد و در سال ۹۹ به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته است، این نشان می دهد اثر سرمایه گذاری در تولید ناخالص داخلی در ایران، به نصف میزان خود در یک دهه گذشته رسیده است.

وی یادآور شد: میزان تشکیل سرمایه ناخالص در ترکیب اقتصاد ایران در یک دهه گذشته به شدت کاهش یافته است، جریان سرمایه گذاری در کشور ما پس از سال‌ها خصوصی سازی منحرف شده است،  پس از این سال، بخش غیردولتی و غیرخصوصی در اقتصاد ایران متولد شده که منافع فعالیت اقتصادی آن به کشور نمی‌رسد چون متناسب با میزان فعالیت اقتصادی خود، مالیاتی پرداخت نمی کنند و سود فعالیت اقتصادی آنان در کشور سرمایه گذاری نمی‌شود. هم چنین این بخش ها از نظر انضباط اقتصادی، در دایره مدیریت دولت قرار نمی‌گیرند.

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تصرف بخش بزرگی از بنگاه های اقتصادی در سال های ۸۵ تا ۹۵، توسط نهادهای عمومی و افزایش اقتدار اقتصادی این بخش ها در کنار اقتصاد سیاسی گفت: از سال ۹۵، حساسیت نهادهای عمومی بر استارتاپ های بزرگ بیشتر شده است و تلاش می کنند این حوزه را هم به انحصار خود درآورند، استارپ های بزرگ ایرانی به عنوان منبع تولید و ذخیره بیگ دیتا مورد توجه این نهادها قرار گرفته است،  با توجه به این مسئله مداخله این نهادها در اکوسیستم استارتاپی از چالش های جدی در آینده کسب و کارهای نوپا در کشور است.

سلطانی توصیه کرد: فعالان اکوسیستم استارتاپی برای جذب سرمایه، کسب وکار خود را با بخش خصوصی واقعی پیوند بزنند. جذب سرمایه از نهادهای حاکمیتی و عمومی، چالش های بسیاری را برای فعالان استارتاپی ایجاد می کند و با روح فعالیت استارتاپی منافات دارد.

استیج یکی از بخش های ویژه نمایشگاه اینوتکس است که در آن برنامه هایی چون دعوت از افراد شناخته شده و تاثیرگذار بین‌المللی، سخنرانی‌های الهام بخش، رویدادهای شگفت انگیز و بررسی ترندهای روز دنیا و چالش‌های آن برگزار می شود.