دکتر مهرداد حمیدی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه دومین سمپوزیوم مطالعات میان رشتهای در علوم پزشکی با بیان اینکه توسعه میان رشتهای مستلزم ارتباط با مجامع بینالمللی و دانشگاههای خارج از مرزهای کشور است گفت: تجربه پاندمی کووید-۱۹ تصدیق کننده جایگاه میان رشتهای در سطح دنیا است.
وی با اشاره به محورهای خروجی پنلهای سمپوزیوم و دستارودهای آن اضافه کرد: میان رشتهای آمیختن ۲ یا چند رشـته به صورت مبنایی با هدف خلق یک زمین بازی جدید (رشته، دانش، پژوهش) است.
حمیدی با بیان اینکه توسعه میان رشتهای لزوماً ایجاد رشته جدید نبوده و خواسـتگاه آن محدود به دانشگاهها نیست، اظهار داشت: میان رشتهایها بواسطه یک نیاز و مسألهای بوجود میآید که پیچیده است و عملا یک رشته قادر به پاسخگویی یا حل آن نیست.
این مسوول با تاکید براینکه میان رشتهای فرایند شناسایی مساله و ایجاد فرایند پاسخدهی مناسب با سازوکار میان رشتهای است، ادامه داد: میان رشتهای فرایندی ارگانیک و دینامیک است و نباید بعد حل مساله، به شکل رشته تثبیت شود.
حمیدی با اشاره به اهمیت آیندهنگری و آیندهپژوهی در مسیر توسعه میان رشتهای، تصریح کرد: توسعه کیفی میان رشتهای باید بیش از توسعه کمی مـورد توجـه باشد و استفاده از رویکرد پدیدارشناختی با تاکید بر مسوولیت، در توسـعه میان رشتهای و رشتههای مختلف علوم، نیازمند ایجاد بازتعریف میان رشتهای در حیطه علوم خود هستند.
دبیر دومین سمپوزیوم مطالعات میان رشتهای در علوم پزشکی با اشاره به اینکه سیاستگذاری نیازمند سیاست پژوهی و مطالعات گسترده و عمیق است، اذعان داشت: سیاستگذاری درخصوص میان رشتهای علوم پزشکی نیازمند تفکر سیستمی، راهبردی، تفکر جمعگرایی به جای فردگرایی، تفکر همگرایی به جای واگرایی، جلب مشارکت خبرگان، است.
وی اضافه کرد: همافزایی، عملگرایی و پرهیز از شعارزدگی، نگاه بلندمدت، عدم بخشینگری، مانعزدایی، تمرکززدایی، اصلاح سیاستهای فرمایشی، نگاه جامع به سلامت، تولید ارزش افزوده و تولید منابع از مسیر میان رشتهای، خصوصیسازی، تجاریسازی دانش، و ارتباط بالا به پایین، پایین به بالا، افقی در سطوح مختلف تصمیمگیری است .
این مسوول بیان اینکه یکی از مهم ترین الزامات توسعه میان رشتهای توجه به گزارههای فرهنگی و اجتماعی است گفت: در این راستا، توسعه جمعگرایی به جای فردگرایی، انعطاف پذیری، تابآوری، تاکید بر همافزایی، تفکر انتقادی، توانایی حل مسائل پیچیده، ریسکپذیری، کار تیمی، عدم ایجاد دیوار و مرز بین رشتهها و دپارتمانها، ارتباطات سازمانی موثر و مستمر، و در سطوح و جهات مختلف، ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی، ارزشمداری و الزام اجتماعی و زیست محیطی، پرهیز از نگاه تعصبی به رشتههای علمی، و حرکت از کثرت به وحدت حایز اهمیت است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه میان رشتهای مستلزم ارتباط با مجامع بینالمللی و دانشگاههای خارج از مرزهای کشور است اظهار داشت: باید جهانی تفکر داشت و ملی و منطقهای اجر کرد و از طرفی بینالمللی سازی آموزش عالی و توسعه میان رشتهای ارتباط دوسویه دارد.
دبیر دومین سمپوزیوم مطالعات میان رشتهای در علوم پزشکی رفع چالشهای نظام سلامت از مسیر توسعه میان رشتهای بواسطه بازبینی جایگاه نظام سلامت در بدنه حاکمیت، استفاده از ظرفیت خبرگان علوم مختلف برای تصمیمگیری، سیاستگذاری و برنامهریزی نظام سلامت- پزشکی جامع نگر، پزشکی روایتی، تقویت پزشک خانواده، نگاه بین بخشی برای حل مسائل مرتبط با سلامت- مدیریت بحرانهای حوزه سلامت با همگرایی از بدنه حاکمیت- استفاده بهینه از ظرفیت علوم مختلف برای حل مشکلات نظام سلامت است.
حمیدی اقدامات مثبت انجام گرفته درخصوص میان رشتهای را ابلاغ همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت، ابلاغ شیوهنامههای رهیافتگرایی، ابلاغ شیوهنامه مشاهدهگری، تفاهمنامههای منعقدشده در سطح وزارت و دانشگاههای علوم و دانشگاههای علوم پزشکی، ابلاغ شیوهنامه تبادل استاد، دانشجو و استفاده از ظرفیت و امکانات دانشگاههای وزارت علوم و وزارت بهداشت ذکرکرد.
وی تامین منابع و ساختار موردنیاز توسعه میانرشتهای، استفاده از برنامه یا مطالعه میانرشتهای به جای ایجاد رشته، ایجاد ظرفیت تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاهها، استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای همگرایی بین رشتهها، ارزشآفرینی و نوآوری بر بستر میانرشتهای و بازبینی رشتههایی که همپوشانی دارند را هم از دیگر بایستههای میان رشتهای بیان کرد.
گفتنی است دومین سمپوزیوم مطالعات میانرشتهای در علوم پزشکی از ۲۹ اردیبهشت ماه سالجاری به مدت ۲ روز، به صورت مجازی در مرکز همایشهای بینالمللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد.