تهران - ایرنا - با وجود آتش بس در غزه، سفیر پیشین تونس در تهران معتقد است مادامی که واشنگتن به حمایت از اشغالگری، تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ادامه دهد و رنج های مردم فلسطین را نادیده انگارد، نمی توان انتظار پایان جنایات اسرائیل علیه فلسطین و برقراری صلح پایدار در خاورمیانه داشت.

 محمدابراهیم حصیری کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه خاورمیانه و بین المللی که به دلیل ماموریت های مهم دیپلماتیک در خاورمیانه از جمله تصدی سفارت تونس در تهران،  کویت، سوریه، موریتانی و اندونزی، از شناخت و تسلط بالایی نسبت به تحولات خاورمیانه برخوردار است،  در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، به استاندارهای دوگانه و سیاست ها و رفتارهای غرب در قبال حقوق بشر از جمله در قبال جنایات اسرائیل اشاره کرد و گفت کرد: کشورهای غربی نه تنها برای حقوق بشر، استاندارد دوگانه قائلند بلکه برای حقوق در معنای اخص کلام نیز استانداردهای دوگانه ای دارند.

وی افزود: رفتار خائنانه آمریکا با همدستی اسرائیل توازن قوا در زمین را بر هم زده و به چیره شدن زور بر قانون می انجامد. در حقیقت این امر تشویق قوای اشغالگر برای ادامه رفتارهای متجاوزانه و غاصبانه خود علیه فلسطینیان است که در سایه حمایت های آمریکا مبنی بر ممانعت از وضع هرگونه تحریمی [علیه اسرائیل] و فلج کردن عملکرد شورای امنیت [با انجام وتوهای مکرر]، موجب می شود این رژیم برنامه های مصادره اراضی فلسطینی را همچنان ادامه دهد.

مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

 چرا سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل  و شورای امنیت نتوانسته اند مانع از تکرار جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین شوند؟

از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون آمریکا حدود ۵۰ بار،  پیش نویس قطعنامه های ارائه شده در مورد فلسطین را وتو کرده است، درک این مساله آسان است که چرا نه شورای امنیت و نه سازمان ملل متحد نتوانسته اند قطعنامه های متعددی که [راجع به فلسطین] صادر کرده اند را اجرا کنند؛ قطعنامه هایی که حقوق مشروع مردم فلسطین را به رسمیت شناخته و همین امر حداقل در مبنای نظر باید مبنای حل و فصل درگیری اسرائیل و فلسطین باشد.

افزون بر آن، در جریان تجاوزات اسرائیل در غزه و در اراضی اشغالی، ایالات متحده آمریکا سه مرتبه بر رویه افراطی خود در ممانعت از تصویب یک اعلامیه ساده شورای امنیت مبنی بر تنش زدایی اصرار ورزید؛  اعلامیه ای که پیش نویس آن را تونس، نروژ و چین تهیه کرده بودند. لازم به ذکر است که این متن به تائید ۱۴ عضو دائم و غیردائم از ۱۵ عضو شورای امنیت رسیده بود.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا با بیان این مطلب که «اسرائیل به دلیل شلیک هزاران موشک به خاک  خود، حق دفاع از خود را دارد»، به حمایت های خود از تجاوزات اسرائیل ادامه داده است.

با چنین رویکردی بدیهی است که آمریکا تنها تصمیمات یکجانبه و متناقض با تعهدات این کشور و قطعنامه های معتبر شورای امنیت را تائید می کند؛ یعنی همان رویه ای که سلف بایدن، دونالد ترامپ در پیش گرفت که اوج آن را در معامله قرن دیدیم. معامله ای که به تعبیر دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر و وزیرامور خارجه سابق فرانسه آن را معامله ناگوار توصیف کرد؛ زیرا هدف از آن پایان دادن به درگیری اسرائیل و فلسطین نبوده، بلکه نابودی کامل و قطعی حقوق مسلم مردم فلسطین بود.

به نظر من همین نگرش ناعادلانه و غیرموجه آمریکایی است که منجر به تداوم همیشگی و مکرر خشونت می گردد، زیرا واشنگتن رژیم اشغالگر را ترغیب می کند تا به سیاست های استعماری و تبعیض آمیز خود ادامه دهد و رنج های مردم فلسطین را نادیده انگارد. زندگی مردم فلسطین بیش از نیم قرن است که دچار عذاب شده و هیچ چشم اندازی برای آن متصور نیست.

بنابراین مادامی که سیاست های زورگویانه ای که اسرائیل بدان تمسک می جوید، خاتمه نیابد و تا زمانی که مشروعیت بین المللی حقوق فلسطینیان، عامدانه مورد انکار قرار گیرد، نمی توان مبنایی برای برقراری صلح پایدار در فلسطین و در منطقه تصور کرد.

دولت های غربی درموضوع حقوق بشری استانداردهای دوگانه ای داشته و مواردی که منفعت آن ها ایجاب نکند، همچون قضیه فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، سکوت اختیار می کنند حتی اگر نقض حقوق بین الملل آشکار باشد. نظر شما در این زمینه چیست؟   

کشورهای غربی نه تنها برای حقوق بشر، استاندارد دوگانه قائلند بلکه برای حقوق در معنای اخص کلام نیز استانداردهای دوگانه ای دارند. کشورهای غربی به طور کلی و به ویژه رفتار ایالات متحده، در برابر مسئله فلسطین، بارزترین مثال در این باره است.

در همین رابطه می خواهم یادآوری کنم که کنگره آمریکا در ۲۴ ماه مه ۲۰۱۱ میلادی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مستکبر اسرائیل را به عنوان میهمان ویژه دعوت کرد. وی در قالب بیانیه ای رسمی، از سرزمین های اشغالی فلسطین به عنوان «سرزمین های اسرائیل» یاد کرد و تصریح کردکه « ۶۵۰ هزار اسرائیلی در آن سوی مرزهای تعیین شده در ۱۹۶۷ میلادی زندگی کرده و در محله ها و حومه های بیت المقدس و تل آویو بزرگ اقامت دارند». سپس نتیجه می گیرد که «این مناطق و دیگر مکان های دارای اهمیت استراتژیک در مرزهای نهایی اسرائیل ادغام خواهند شد».  

این سخنان غیرمنطقی مورد استقبال و تشویق کنگره قرار گرفت. امری که بیانگر انکار آشکار حق از سوی سناتورهای آمریکایی و شکست سیاسی و نادیده گرفتن اخلاق در ایالات متحده آمریکا بود که ارزش های مورد ادعای آن ها را زیر سوال می برد.

همچنین اینکه نتانیاهو به شدت مخالف اجرای طرح سال ۲۰۰۱ سازمان ملل متحد مبنی بر «همزیستی دو کشور در کنار هم در چارچوب مرزهای به رسمیت شناخته شده و امن» است، تصادفی نیست بلکه بیست سال است که وی دیوانه وار می کوشد تا اراضی فلسطینی را مصادره کند؛ مالکان آن ها را به زور و ارعاب اخراج کرده و از طریق افزایش شهرک سازی ها مقاومت مردم فلسطین را که نام تروریست بر آن نهاده و از حق دفاع مشروع در برابر آن دم می زند، در هم شکند.   

به طور خلاصه رفتار خائنانه آمریکا با همدستی اسرائیل توازن قوا در زمین را بر هم زده و به برتری زور بر قانون می انجامد. در حقیقت این امر تشویق قوای اشغالگر برای امتناع از انجام مذاکرات با طرف فلسطینی و تداوم سیاست های غاصبانه خود در اراضی فلسطین است که در سایه حمایت های آمریکا مبنی بر ممانعت از وضع هرگونه تحریمی [علیه اسرائیل] و فلج کردن عملکرد شورای امنیت [با انجام وتوهای مکرر]، موجب می شود این رژیم برنامه های مصادره اراضی فلسطینی را همچنان ادامه دهد.

اینجا، می خواهم به موضوع دیگری اشاره کنم که موید سیاست یک بام و دوهوای غربی هاست و آن مساله رفتار دوگانه آمریکا و متحدان غربی اش در قبال موضوع منع گسترش سلاح های هسته ای در خاورمیانه و در جهان است.

زمانی که واشنگتن از برجام خارج شد، همزمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی به مخالفت با تلاش کشورهایی برخاست که درصدد اعلام خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح هسته ای بودند و دلیل این مخالف آمریکا نیز حفظ وضعیت اسرائیل در خاورمیانه به عنوان تنها دارنده سلاح های اتمی بود.

اسرائیل با چه هدفی ساختمان رسانه های بین المللی در غزه را منهدم کرد؟ 

قطعا این حمله با هدف خاموش کردن صدای رسانه ها و مخفی کردن جنایاتی انجام شد که اسرائیل در این جنگ 12 روزه، علیه فلسطینیان مرتکب شد.  این کار نقض آشکار حق آزادی بیان بود اما چون اسرائیل آن را انجام داد، صرفاً چند ابراز نگرانی سربسته و چند درخواست محافظه کارانه راجع به لزوم احترام به حق اطلاع رسانی را به دنبال داشت آن هم نه درخواست هایی مستقیم خطاب به اسرائیل بلکه خطاب به «همه طرف های درگیر!»

اما در مقابل در برخی از کشورهای غربی تمایل به مشروع جلوه دادن جنایات اسرائیل و برجسته کردن ادعاهای ان وجود دارد که سعی دارد بدون ارائه هیچ دلیلی ساختمانی را که با خاک یکسان کرده، ساختمان متعلق به حماس نشان دهد.

متعاقب این حملات، بنیامین نتانیاهو پس از گفت و گو با جو بایدن در تلویزیون ظاهر شد تا به حمایت صریح آمریکا از اسرائیل علیه حماس افتخار کند! فاجعه آمیزتر آنکه حمله به ساختمان رسانه ها همزمان با اقدامات سانسور و ایجاد محدودیت در شبکه های مجازی رخ داد که درصدد جلوگیری از پخش و انتشار فیلم و عکس های غزه و سرزمین های اشغالی و انتشار تصاویر ممنوعیت برگزاری تظاهرات در فرانسه و آلمان برآمده بودند.