به گزارش ایرنا، عسگر علی جوانبخت روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: براساس آمار و اطلاعات جمعآوری شده در سال ۹۲، حدود ۱۰ هزار کلاس درس استان نیازمند به استانداردسازی سیستمهای گرمایشی بود که بعد از تصویب طرح استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس و تخصیص اعتبارات لازم تاکنون این طرح همه ساله در تعدادی از مدارس اجرا شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۳۴ واحد آموزشی با ۲ هزار و ۶۲۸ کلاس درس دارای موتورخانه فرسوده در سطح استان هستند که با تأمین اعتبار مورد نیاز کار ایمنی و استاندارد سازی این واحدهای آموزشی انجام خواهد شد.
جوانبخت با بیان اینکه استان قزوین از جایگاه خوبی در استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در کشور برخوردار است، تصریح کرد: از سال گذشته نیز بخاریهای نفتی به طور کامل از مدارس سطح قزوین حذف شدند و پیش بینی می شود در سال آینده با اتمام پروژه استانداردسازی سیستم گرمایشی در مدارس، رتبه اول کشوری را کسب خواهیم کرد.
این مسوول اضافه کرد: از سال ۷۶ تاکنون بیش از یک هزار و ۸۱ پروژه آموزشی با پنج هزار و ۷۶۵ کلاس درس به مساحت ۸۸۵ هزار و ۲۶۵ مترمربع زیربنا با کمک دولت و خیران در استان قزوین اجرایی شده است
وی با اشاره به شرایط تورم و افزایش قیمت مصالح، خاطرنشان کرد: امسال ۷۵ مدرسه در سطح استان با ظرفیت هزار و ۱۲۵ کلاس آموزشی و اعتبار ۴۷۵ میلیارد تومان نیاز داریم که از این تعداد ۳۷ واحد آموزشی در مهرگان و ۲۰ واحد آموزشی در شهرکهای اقماری اطراف قزوین و مابقی در قزوین باید ساخته شود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر چهار درصد از مدارس استان تخریبی است و پنج و هشت دهم درصد نیز نیاز به مقاوم سازی دارد و در مجموع کمتر از ۱۰ درصد مدارس این استان نیاز به تخریب و بازسازی دارد که بیشترین این تعداد در شهرستانهای قزوین، البرز و بویینزهرا است.
وی تاکید کرد: رسالت و وظیفه اصلی اداره کل نوسازی مدارس در بحث مطالعه و طراحی، ساخت و توسعه، مقاوم سازی، تأمین تجهیزات، استانداردسازی گرمایشی و جذب مشارکتهای مردمی است.
جوانبخت با تاکید براینکه مکانیابی مدارس باید تا پایان سال باید جمعبندی شود، افزود: این طرح براساس اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور رعایت عدالت آموزشی در دست اقدام است.
این مسوول اضافه کرد: بیشتر مشکلات مربوط به همجواری مدارس با کاربریهای ناسازگار و حادثهخیز مانند پمپ بنزینها، مناطق پر رفت و آمد، اماکن تاریخی، ورزشگاهها، زندانها است که باید برای احداث فضاهای آموزشی با مکانیابی درست و برنامهریزی بلندمدت مشکلی در آینده ایجاد نشود.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین با اشاره به مشارکت خیران در احداث مدارس گفت: طرح آجر به آجر برای اولین بار در سال ۹۹ به صورت سراسری با هدف توسعه فضاهای آموزشی به منظور کمکهای خرد مردمی و تقویت خیران مدرسه ساز شکل گرفت.
جوانبخت با اشاره به اجرای پویشهای "محرم "و" من مادرم، بچههای ایران فرزندان من" در راستای اجرای طرح آجر به آجر در استان افزود: در پویش محرم با کمکهای خرد خیران مدرسهساز، یک مدرسه سه کلاسه درروستای شنازند و یک مدرسه یک کلاسه در آوج با اعتبار یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در دست احداث است.
این مسوول اضافه کرد: همچنین در پویش "من مادرم، بچههای ایران فرزندان من " عملیات اجرایی احداث ۱۱ مدرسه با ۵۶ کلاس درس به همت ۱۹ هزار نفر از دانش آموزان قزوینی آغاز شده است که امیدواریم در پویش ملی آجرهای مهربانی با کمک و مشارکت خیران فضاهای آموزشی بیشتری در سطح استان ساخته شود.
جوانبخت تاکید کرد: در پویش آجرهای مهربانی که از ماه مبارک رمضان آغاز شده، تاکنون ۱۰ میلیون تومان با کمک سه هزار دانش آموز جمع آوری شده است.
استان قزوین دارای ۲ هزار و ۴۰۰ واحد آموزشی د ۱۴ منطقه آموزش و پرورش است.