به گزارش روز شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، ابراهیم صالحی عمران در جلسه امروز شورای دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه این دانشگاه با مأموریت تربیت تکنسین بازار کار و صنعت، یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور با ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده و جمعیت دانشجویی بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر است، اظهار داشت: آموزش عالی مهارتی، مسیری است که آموزش عالی دنیا دنبال می کند چرا که این نوع از آموزش ها ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصادی و توسعه ای کشورها دارد و اگر به برخی کشورها از جمله فنلاند، سوئیس، آلمان و اتریش نگاه کنیم درمی یابیم میانگین بیش از ۵۰ درصد دانشگاه ها و دانشجویان در این کشورها مهارتی هستند.
صالحی عمران گفت: اخیراً برنامه های راهبردی در کشورهای توسعه یافته در مبحث سرمایه گذاری، به سمت آموزش های مهارتی سوق پیدا کرده و اگر اعتقاد داریم آموزش های مهارتی اثری دارد باید سرمایه گذاری متناسب با آن در دولت، مجلس و بخش خصوصی برای تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها، جذب مربی و استاد، مطالعه بازار کار و ارایه برنامه آموزشی روز دنیا صورت پذیرد.
وی افزود: جهت گیری دانشگاه فنی و حرفه ای به سمت مسوولیت اجتماعی ویژه و اصلی آن یعنی اشتغال فارغ التحصیلان و ارتباط آموزش و پژوهش با صنعت و بازار کار است.
اهمیت اشتغال دانش آموختگان فنی وحرفه ای
وی با اشاره بر اینکه اشتغال یکی از شاخص های مهم اقتصاد کلان است که برای دولت، بنگاه های اقتصادی و جامعه به عنوان یک عامل اقتصادی حائز اهمیت فراوان است تصریح کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته، دانشجویان پس از پایان تحصیل راه های زیادی برای ورود به بازار کار و یادگیری شغل مورد نظر خود دارند. یکی از این روش های مدرن و کارآمد، آموزش شغلی در سیستم دوگانه یا است تا از این روش با همکاری صنایع کوچک و بزرگ امکان پرورش استعداد و پیشرفت آینده شغلی مورد علاقه خود را فراهم آورند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: با توجه به اینکه ماهیت آموزشی در این دانشگاه تا ۷۰ درصد عملی است ما معتقدیم اگر موقعیت های عینی و بیرونی بالاخص شرایط بازار کار دانشجویان را شناسایی کنیم بخشی از مشکل اشتغال جوانان مرتفع خواهد شد که تحقق آن وجه جدی دولت به دانشگاه فنی و حرفه ای را می طلبد.
این مقام مسوول با اشاره بر اینکه دولت آمریکا به دنبال تصویب قانون رایگان کردن آموزش های مهارتی در پارلمان این کشور برای رقابت با پیشرفت اقتصادی کشور چین است، عنوان کرد: در توجه به آموزش های عالی فنی و حرفه ای هم اکنون در ایران ، مرحله آگاهی سازی به جامعه و خانواده ها را سپری می کنیم ولی کشورهای پیشگام در مرحله تصمیم سازی و اقدام عملیاتی هستند که مستقیماً در توسعه این کشورها تأثیر بالقوه ای داشته است.