بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: اینک ۵۵ روستای شهرستان شیروان در سه بخش مرکزی، سرحد و قوشخانه دچار تنش آبی است که برای رفع این مشکل، آبرسانی سیار از طریق تانکر انجام می‌گیرد.

غلامحسین ساقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: منابع تامین آب در این مناطق از طریق چاه و چشمه است اما به علت کاهش نزولات جوی و همچنین مصرف بی رویه آب که بیشتر در آبیاری صیفی جات و دام استفاده می شود موجب کاهش حجم آب های زیرزمینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین ۶۷ روستای شیروان در مرز تنش آبی  قرار دارد  و تنها ۱۱ روستای زیرپوشش این شرکت در این شهرستان تنش آبی ندارد.

وی گفت: برای رفع مشکل روستاهای مواجه با تنش آبی اجرای ۱۰ طرح با اعتبار مورد نیاز ۳۴۰ میلیارد ریال پیشنهاد شده است که از این تعداد هفت طرح  با اعتبار ۵۹ میلیار دریال موافقت شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه روز را ۱۴۵ لیتر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پنج روستای شهرستان با هزار و ۷۳۸ خانوار مشتمل بر چهار هزار و ۸۸۸ نفر با تانکر آبرسانی می شود که ظرفیت هر تانکر ۱۰ هزار لیتر است.

به گفته وی ۱۳۳ روستا با ۴۳ هزار و ۵۹۳ نفر جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی شهرستان است که تعداد کل مشترکین ۶۱ هزار و ۸۳۳ فقره در شهرها و روستاهای شهرستان، ۱۹ هزار و ۵۷۰ فقره انشعاب آب دارند.

کاهش ۵۴ درصدی میزان بارندگی در سال زراعی جاری از یک سو و به دنبال آن کاهش آبگیری ۴۵ درصدی سدها به عنوان منابع ذخیره آبی آژیر قرمز خشکسالی را در خراسان شمالی به صدا درآورده است.

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

حدود ۳۸ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند.