شیراز- ایرنا- عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس، با اشاره به نیاز این استان به پایانه صادراتی گفت: برای راه‌اندازی این پایانه،به عنوان پارلمان بخش خصوصی حامی منافع صادرات، واردات، بازرگان و تولید کننده هستیم و از همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.

خسرو فروغان، یکشنبه در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق در شیراز افزود: استان فارس مزیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، اقلیمی، کشاورزی، نفت و انرژی، نزدیکی به دریا و گردشگری دارد به طوری که این استان به لحاظ برخورداری از منابع و وسعت بزرگتر و بیشتر از برخی کشورهای توسعه یافته است.
وی ادامه داد: استان فارس در زمینه صادرات و تجارت به رغم سوابقی که دارد وضعیت مناسبی ندارد و زیرساخت‌های صادراتی آن بسیار ضعیف است.
او اظهار داشت: در بحث صنعت و تجارت هم امکاناتی که هم‌اینک در استان برای تولید کننده ، صادر کننده، وارد کننده و صنعتگر پیش ‌بینی شده بسیار اندک است و تاکنون فکری اساسی نیز برای رفع مشکلات زیرساختی حوزه اقتصاد و بازرگانی استان نشده است.
رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: این در حالی است که ما در استان فارس هنوز یک پایانه صادراتی، کارگو (حمل بار) هوایی، خط حمل و نقل ریلی به بندرها، سردخانه‌ها و سیستم بسته بندی استاندارد نداریم و صادرات ما تحت تاثیر کمبود این زیرساخت‌ها با مشکلات فراوانی مواجه است.
فروغان افزود: از دهه ۸۰، بحث ایجاد پایانه صادراتی در استان مطرح و کارهایی در این زمینه انجام اما پروژه رها شد و تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وی، با اشاره به ارتباط خوب تجار و بازرگانان فارس با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی ادامه داد: امروز استان فارس بیش از هر زمان دیگری نیازمند کارگو هوایی و پایانه صادراتی است و برای راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی علاوه بر حمایت بخش دولتی، کار باید به دست بخش خصوصی توانمند واگذار شود تا یک بستر قوی برای صادرات و اقتصاد استان ایجاد شود.
او گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که اتاق بازرگانی فارس با همکاری انجمن‌ها، تشکل‌ها و یا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام به اخذ مجوز برای ایجاد پایانه صادراتی استان کند تا بتوان با پرهیز از اختلاف و نگاه سلیقه‌ای این پروژه را هر چه زودتر راه‌اندازی کرد تا منافع آن به تمام فعالان اقتصادی برسد.
فروغان افزود: فارس یک استان تجاری شناخته می‌شود و اگر نگاه مسئولان در حد و اندازه این استان بود، با توجه به پتانسیل‌هایی موجود، می‌توانست  یکی از استان‌های درآمد زا و ثروت آفرین باشد.

حمایت بخش دولتی برای راه‌اندازی پایانه صادراتی فارس ضروری است
عضو هیات نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس هم گفت: برای راه‌اندازی و عملیاتی شدن طرح احداث پایانه صادراتی در فارس، حمایت بخش دولتی بسیار حائز اهمیت است.
هادی حنایی افزود: وجود پایانه صادراتی به شکل یک مجموعه کامل برای ارائه خدمات در حوزه صادرات و تجارت در این استان یک امر ضروری است.

موضوع پایانه صادراتی فارس در کارگروه توسعه صادرات مطرح می‌شود
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز گفت: تاکنون جلسات متعددی در خصوص پایانه صادراتی استان برگزار و مقرر شده تا پایان خردادماه جاری موانع پیش روی عملیاتی شدن این طرح در محدوده شهر شیراز رفع و در صورت نیاز موضوع در کارگروه توسعه صادرات استان مطرح شود.
محمد دانش نیا افزود: به منظور تسریع در عملیات اجرایی و راه‌اندازی این پایانه، از حضور و مشارکت فعالان اقتصادی در اجرای این پروژه در استان حمایت خواهیم کرد.