اصفهان - ایرنا - مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان گفت: آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ۶۱ یکی از قله‌های پرافتخار و سراسر رشادت هشت سال دفاع مقدس برای ملت بزرگ ایران است.

سردار مجتبی شیروانیان روز دوشنبه به‌مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: این روز  ثمره حمایت‌ها،  پشتیبانی‌ها و ایثارگری‌ ملت در طول دفاع مقدس و در  اعزام فرزندان، همسران و برادران خود به جبهه‌هاست.

وی گفت: پیروزی این عملیات به لطف و مدد الهی صورت گرفت زیرا با وجود وجه تمایز ما با دشمن بعثی که مجهز به سلاح‌ها، تجهیزات و کمک‌های همدستان خود در کشورهای غربی بود،  مردم ایران موفق به بازپس‌گیری خرمشهر به عنوانی فتحی بزرگ شدند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان افزود: تلاش رزمندگان و شهدای عملیات بیت المقدس پس از چند مرحله در سال ۶۱ به آزادسازی خرمشهر منجر شد که ۵۷۴ روز در اشغال دشمن بعثی بود.

وی یادآور شد: در عملیات آزاد سازی خرمشهر، یگان‌هایی از کل کشور حضور داشتند و آنچه نمایان بود و در این میان یگان‌های اصفهان از جمله لشکر امام حسین (ع)،  نجف اشرف و سرداران شهید از جمله احمد کاظمی، حسین خرازی و دیگر شهدای مخلصی که فقط برای خدا مبارزه می‌کردند حضور داشتند.

سردار شیروانیان  همچنین با اشاره به جنایات اخیر در افغانستان و همچنین عراق و سوریه در قالب عملیات انتحاری و  انفجار گفت: اگر فداکاری رزمندگان و شهدای مدافع حرم نبود ما اکنون معضلات زیادی داشتیم زیرا همه این نقشه‌ها برای نظام کشیده شده بود و به برکت خون شهدا و فداکاری ملت و ایثارگری رزمندگان، نصرت خدا بر مردم ایران ارزانی و  شر این جرثومه‌های فساد کنده شد.

وی انتخابات پیش رو را خرمشهری دیگر عنوان کرد و گفت: در  این صحنه مهم و حساس باید هم  حضور حداکثری، آگاهانه و دشمن‌شکن و هم انتخاب اصلحی داشته باشیم که سکان مملکت و نظام را به دست کسی بدهیم که بتواند آرمانهای شهدا و ایثارگران را پاسداری کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اصفهان به برنامه‌های پیش‎ بینی شده برای گرامیداشت سوم خرداد اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها از پنجشنبه هفته گذشته با مراسمی در گلستان شهدا در قالب روایت گری عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر و تجلیل تعدادی از خانواده‌های شهدای عملیات بیت المقدس شروع شده است.

وی ویژه برنامه روایت گری، نورافشانی و اجرای گروه سرود در گلستان شهدا را از دیگر برنامه‌های این اداره کل در شامگاه یکشنبه برشمرد و گفت: امروز هم مراسم پیاده‌روی رزمندگان لشکر امام حسین (ع) از ۳۳ پل به سمت گلستان شهدا با هدف بیعت دوباره با آرمان‌های شهدا و ادامه راه آنها در حال انجام است.

سردار شیروانیان برنامه دوی امدادی دانشجویان دانشگاه امیرالمومنین (ع) از میدان لاله به سمت گلستان شهدا  عصر امروز و اجرای برنامه‌های متنوع با حضور گروه‌های سرودو و تئاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گلستان شهدا را از دیگر برنامه‌های گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در اصفهان برشمرد.

شهر خرمشهر در چهارم آبان ۱۳۵۹ در پی ۳۵ روز پایداری و جانفشانی به اشغال نظامیان عراقی درآمد و به مدت ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) در تصرف آنان باقی ماند.
سوم خرداد ماه ۶۱ خرمشهر درعملیات بین المقدس رزمندگان اسلام از دست قوای حکومت بعث عراق آزاد شد.